Education, Democracy and Childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomás, Catarina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gomes, Elisabete X., Gonçalves, Carolina, Gazzinelli, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.31165
Resumo: Building on a dialogue and an opportunity to open the conversation between Educational Theory and Philosophy and Sociology of Childhood, this paper departs from the emerging theories about common/s in education, proposing a new terrain (beyond public and private) where more collective educational experiences may emerge. We aim to contribute to revisit the field of education, democracy, and childhood. Considering Chantal Mouffe’s conception of agonistic democracy and Jacques Rancière’s plea for its eventful existence, we argue that education must embrace the tensions within democratic experiences, overcoming the modern and rational approaches that underlie its theory and policy. Our argument is strengthened when we bring forth the contribution of Sociology of Childhood to revise conceptions of childhood underneath the established theories of education and democracy. We argue for a view of education as a common good and a commoning experience that enhances children’s opportunities to participate in a common world.
id RCAP_3ca11c27795f038fabf093184150e0ee
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/31165
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Education, Democracy and ChildhoodEducación, Democracia e InfanciaEducação, Democracia e InfânciaOther articlesBuilding on a dialogue and an opportunity to open the conversation between Educational Theory and Philosophy and Sociology of Childhood, this paper departs from the emerging theories about common/s in education, proposing a new terrain (beyond public and private) where more collective educational experiences may emerge. We aim to contribute to revisit the field of education, democracy, and childhood. Considering Chantal Mouffe’s conception of agonistic democracy and Jacques Rancière’s plea for its eventful existence, we argue that education must embrace the tensions within democratic experiences, overcoming the modern and rational approaches that underlie its theory and policy. Our argument is strengthened when we bring forth the contribution of Sociology of Childhood to revise conceptions of childhood underneath the established theories of education and democracy. We argue for a view of education as a common good and a commoning experience that enhances children’s opportunities to participate in a common world.Partiendo de un diálogo y una oportunidad para abrir la conversación entre la Teoría de la Educación y la Filosofía y la Sociología de la Infancia, este artículo parte de las teorías emergentes sobre lo común en la educación, proponiendo un nuevo terreno (más allá de lo público y lo privado) donde más experiencias educativas colectivas puede surgir. Pretendemos contribuir a revisitar el campo de la educación, la democracia y la infancia. Considerando la concepción de democracia agonística de Chantal Mouffe y el alegato de Jacques Rancière por su existencia accidentada, argumentamos que la educación debe aceptar las tensiones dentro de las experiencias democráticas, superando los enfoques modernos y racionales que subyacen a su teoría y política. Nuestro argumento se fortalece cuando presentamos el aporte de la Sociología de la Infancia para revisar las concepciones de la niñez bajo las teorías establecidas de la educación y la democracia. Abogamos por una visión de la educación como un bien común y una experiencia común que mejora las oportunidades de los niños para participar en un mundo común.Construindo um diálogo e uma oportunidade para estabelecer uma conversa entre a Teoria da Educação e a Filosofia e a Sociologia da Infância, este artigo parte das teorias emergentes sobre o(s) comum(s) na educação, propondo um novo terreno (para além do público e privado) em que podem surgir mais experiências educativas coletivas. Pretendemos contribuir para revisitar o campo da educação, da democracia e da infância. Considerando a conceção de democracia agonística de Chantal Mouffe e o apelo de Jacques Rancière por uma existência plena de acontecimentos, argumentamos que a educação deve abraçar as tensões dentro das experiências democráticas, superando as abordagens modernas e racionais que fundamentam a sua teoria e política. O nosso argumento reforça-se quando incorporamos a contribuição da Sociologia da Infância para rever as conceções de infância subjacentes às teorias consagradas da educação e da democracia. Defendemos uma visão da educação como um bem comum e uma experiência comum, que amplia as oportunidades das crianças para participar de um mundo comum.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2023-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.31165eng2182-96402182-8474Tomás, CatarinaGomes, Elisabete X.Gonçalves, CarolinaGazzinelli, Julianainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-03T08:15:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/31165Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:26:36.329509Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Education, Democracy and Childhood
Educación, Democracia e Infancia
Educação, Democracia e Infância
title Education, Democracy and Childhood
spellingShingle Education, Democracy and Childhood
Tomás, Catarina
Other articles
title_short Education, Democracy and Childhood
title_full Education, Democracy and Childhood
title_fullStr Education, Democracy and Childhood
title_full_unstemmed Education, Democracy and Childhood
title_sort Education, Democracy and Childhood
author Tomás, Catarina
author_facet Tomás, Catarina
Gomes, Elisabete X.
Gonçalves, Carolina
Gazzinelli, Juliana
author_role author
author2 Gomes, Elisabete X.
Gonçalves, Carolina
Gazzinelli, Juliana
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomás, Catarina
Gomes, Elisabete X.
Gonçalves, Carolina
Gazzinelli, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Other articles
topic Other articles
description Building on a dialogue and an opportunity to open the conversation between Educational Theory and Philosophy and Sociology of Childhood, this paper departs from the emerging theories about common/s in education, proposing a new terrain (beyond public and private) where more collective educational experiences may emerge. We aim to contribute to revisit the field of education, democracy, and childhood. Considering Chantal Mouffe’s conception of agonistic democracy and Jacques Rancière’s plea for its eventful existence, we argue that education must embrace the tensions within democratic experiences, overcoming the modern and rational approaches that underlie its theory and policy. Our argument is strengthened when we bring forth the contribution of Sociology of Childhood to revise conceptions of childhood underneath the established theories of education and democracy. We argue for a view of education as a common good and a commoning experience that enhances children’s opportunities to participate in a common world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.31165
url https://doi.org/10.25749/sis.31165
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134147873079296