Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Tiago
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Baltazar, Maria E., Silva, Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451
Resumo: Due to the deregulation of the airline market in Europe, LCC’s have shown a fast growth in the last decade. This change in airline market has affected the way many airports operate and it’s expected that this impacts not only in airport performance, but also in its hinterland. Tourism development is one of the main beneficiaries of this new paradigm. This study focus on the identification of the possible impacts in tourism due to LCC’s operation, during a seven years’ period, by assessing airports performance through a self-benchmark with a MCDA methodology and comparing the results with some tourism indicators in the Portuguese airports hinterland.  
id RCAP_3d576bca1dcc9d9eb2df07005aff250e
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/10451
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operationImpacto no sector do turismo da área de influencia dos aeroportos portugueses devido à operação de companhias de Baixo custoDue to the deregulation of the airline market in Europe, LCC’s have shown a fast growth in the last decade. This change in airline market has affected the way many airports operate and it’s expected that this impacts not only in airport performance, but also in its hinterland. Tourism development is one of the main beneficiaries of this new paradigm. This study focus on the identification of the possible impacts in tourism due to LCC’s operation, during a seven years’ period, by assessing airports performance through a self-benchmark with a MCDA methodology and comparing the results with some tourism indicators in the Portuguese airports hinterland.  Devido à desregulamentação do transporte aéreo europeu, as LCC’s têm mostrado um rápido crescimento na ultima década. Esta mudança no mercado tem afetado a maneira como muitos aeroportos operam e é esperado que isto influencie não só o desempenho dos aeroportos, mas também a sua área de influencia. O esenvolvimento turístico é um dos principais beneficiários deste novo paradigma. Este estudo foca-se na identificação dos possíveis impactos causados pela operação de LCC’s no turismo, durante um período de sete anos, avaliando o desempenho aeroportuário através de um self-benchmark utilizando uma metodologia MCDA e comparando os resultados com a evolução de alguns indicadores turísticos da área de influencia dos aeroportos portugueses.    Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2017-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451oai:proa.ua.pt:article/10451Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 2095-2109Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 2095-21092182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10451https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10451/6825https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, TiagoBaltazar, Maria E.Silva, Jorge2022-09-26T10:56:44Zoai:proa.ua.pt:article/10451Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:30.362603Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
Impacto no sector do turismo da área de influencia dos aeroportos portugueses devido à operação de companhias de Baixo custo
title Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
spellingShingle Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
Rosa, Tiago
title_short Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
title_full Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
title_fullStr Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
title_full_unstemmed Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
title_sort Impact in tourism sector of portuguese airports hinterland due to low-cost carriers operation
author Rosa, Tiago
author_facet Rosa, Tiago
Baltazar, Maria E.
Silva, Jorge
author_role author
author2 Baltazar, Maria E.
Silva, Jorge
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Tiago
Baltazar, Maria E.
Silva, Jorge
description Due to the deregulation of the airline market in Europe, LCC’s have shown a fast growth in the last decade. This change in airline market has affected the way many airports operate and it’s expected that this impacts not only in airport performance, but also in its hinterland. Tourism development is one of the main beneficiaries of this new paradigm. This study focus on the identification of the possible impacts in tourism due to LCC’s operation, during a seven years’ period, by assessing airports performance through a self-benchmark with a MCDA methodology and comparing the results with some tourism indicators in the Portuguese airports hinterland.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451
oai:proa.ua.pt:article/10451
url https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/10451
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10451
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.10451
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/10451/6825
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 2095-2109
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 2095-2109
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130516580990976