Breaking Canons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/110465 |
Resumo: | UIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020 |
id |
RCAP_3d975229c8b89a147aa82294978b95a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/110465 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Breaking CanonsIntersectional Feminism and Anti-Racism in the Work of Black Women Artistsintersectional feminism and anti-racismblack women artistsGrada KilombaEurídice Kala aka Zaituna KalaKeyezuafeminismo interseccional e anti-racismoartistas negrasSDG 5 - Gender EqualityUIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020In this essay, I will argue for the relevance of the visual production of several contemporary black women artists for the shattering of Eurocentric stereotypes and racist and patriarchal narratives, which, as legacies of the colonial and enslaving past, continue to wound the social and psychic lives of non-white people. While envisaging contemporary artistic practice as being in close dialogue with, or located within, other epistemic and cultural practices – such as the disciplinary fields of history and art history, and visual culture at large –, which have produced and reproduced racist discourses and racialized subjectivities for centuries, I will examine the ways in which black women artists break Eurocentric canons and counter racism, patriarchy, capitalism, homophobia, transphobia, and ableism from within the specific field of contemporary art, in between theory and practice, and drawing on the invaluable lessons of intersectional feminism. Relevant examples will be works by Grada Kilomba (Portugal, 1968), Eurídice Kala aka Zaituna Kala (Mozambique, 1987), and Keyezua (Angola, 1988). This essay will consider the ethico-political valences of such critiques through contemporary art, while not avoiding the problems that are inherent to the ways in which neo-liberal capitalism and white privilege remain structurally at the heart of numerous artistic institutions. Neste ensaio, argumentarei a favor da relevância da produção visual de várias artistas contemporâneas negras para o quebrar de estereótipos eurocêntricos e de narrativas racistas e patriarcais, que, enquanto legados do passado colonial e escravizador, continuam a ferir as vidas sociais e psíquicas das pessoas não brancas. Considerando a prática artística contemporânea como estando em diálogo próximo com, ou situada no âmbito de, outras práticas epistémicas e culturais – como os campos disciplinares da história e da história de arte, e a cultura visual em geral –, que têm produzido e reproduzido discursos racistas e racializado subjetividades desde há séculos, examinarei as formas através das quais artistas negras quebram cânones eurocêntricos e combatem o racismo, o patriarcado, o capitalismo, a homofobia, a transfobia e o capacitismo, a partir do campo específico da arte contemporânea, entre a teoria e a prática, e inspirando-se nas lições valiosas do feminismo interseccional. Exemplos relevantes serão os trabalhos de Grada Kilomba (Portugal, 1968), Eurídice Kala aka Zaituna Kala (Moçambique, 1987) e Keyezua (Angola, 1988). Este ensaio considerará as valências ético-políticas de tais críticas através da arte contemporânea, sem evitar os problemas inerentes às formas pelas quais o capitalismo neoliberal e o privilégio branco permanecem estruturalmente no âmago de inúmeras instituições artísticas.Instituto de História da Arte (IHA)RUNOliveira, Ana Balona2021-01-19T23:33:29Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article22application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/110465eng2184-1284PURE: 27486232info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:54:20Zoai:run.unl.pt:10362/110465Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:41:38.227406Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Breaking Canons Intersectional Feminism and Anti-Racism in the Work of Black Women Artists |
title |
Breaking Canons |
spellingShingle |
Breaking Canons Oliveira, Ana Balona intersectional feminism and anti-racism black women artists Grada Kilomba Eurídice Kala aka Zaituna Kala Keyezua feminismo interseccional e anti-racismo artistas negras SDG 5 - Gender Equality |
title_short |
Breaking Canons |
title_full |
Breaking Canons |
title_fullStr |
Breaking Canons |
title_full_unstemmed |
Breaking Canons |
title_sort |
Breaking Canons |
author |
Oliveira, Ana Balona |
author_facet |
Oliveira, Ana Balona |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto de História da Arte (IHA) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ana Balona |
dc.subject.por.fl_str_mv |
intersectional feminism and anti-racism black women artists Grada Kilomba Eurídice Kala aka Zaituna Kala Keyezua feminismo interseccional e anti-racismo artistas negras SDG 5 - Gender Equality |
topic |
intersectional feminism and anti-racism black women artists Grada Kilomba Eurídice Kala aka Zaituna Kala Keyezua feminismo interseccional e anti-racismo artistas negras SDG 5 - Gender Equality |
description |
UIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020 |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z 2021-01-19T23:33:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/110465 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/110465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2184-1284 PURE: 27486232 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
22 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138029586087936 |