REVISÃO INTEGRATIVA SOBRE AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM PARA ALUNOS DE 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v14i1.34528 |
Resumo: | Studies show that the transition from 5th to 6th grade is a period in which there is an increase in stress and a decrease in self-concept, especially in academic dimensions. Given this scenario, the question arises: how can we help students during this transition phase? Is self-regulation of learning a viable approach to meet the needs of this age group? The aim of this study is to carry out an integrative literature review in order to analyze the self-regulation strategies employed by 6th graders in different countries and their relationship with academic development. To this end, searches were carried out in journals on the CAPES PERIÓDICOS, ERIC, RCAAP and SCIELO scientific databases, covering a period of the last five years, using the descriptors self-regulation, learning and 6th grade. After filtering criteria, 9 articles were selected to serve as the basis for the integrative analysis. Regardless of the geographical area or the instrument used, the results show that self-regulated students have shown higher levels of motivation, organization and better academic performance, as well as greater self-efficacy and consequently a reduction in behaviours that are detrimental to learning. |
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REVISÃO INTEGRATIVA SOBRE AUTORREGULAÇÃO DA APRENDIZAGEM PARA ALUNOS DE 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTALStudies show that the transition from 5th to 6th grade is a period in which there is an increase in stress and a decrease in self-concept, especially in academic dimensions. Given this scenario, the question arises: how can we help students during this transition phase? Is self-regulation of learning a viable approach to meet the needs of this age group? The aim of this study is to carry out an integrative literature review in order to analyze the self-regulation strategies employed by 6th graders in different countries and their relationship with academic development. To this end, searches were carried out in journals on the CAPES PERIÓDICOS, ERIC, RCAAP and SCIELO scientific databases, covering a period of the last five years, using the descriptors self-regulation, learning and 6th grade. After filtering criteria, 9 articles were selected to serve as the basis for the integrative analysis. Regardless of the geographical area or the instrument used, the results show that self-regulated students have shown higher levels of motivation, organization and better academic performance, as well as greater self-efficacy and consequently a reduction in behaviours that are detrimental to learning. Estudos demonstram que a transição do quinto para o sexto ano é um período em que ocorre aumento de estresse e diminuição do autoconceito especialmente nas dimensões acadêmicas. Diante deste cenário, surge a questão: como auxiliar os alunos durante essa fase de transição? Seria a autorregulação da aprendizagem uma abordagem viável para atender às necessidades dessa faixa etária? O objetivo deste estudo é realizar uma revisão integrativa da literatura a fim de analisar as estratégias de autorregulação empregadas por alunos do 6° ano em diferentes países e sua relação com o desenvolvimento acadêmico. Para atingir tal propósito, foram realizadas pesquisas em periódicos nas bases científicas CAPES PERIÓDICOS, ERIC, RCAAP e SCIELO, abrangendo um intervalo dos últimos cinco anos, com a utilização dos descritores self-regulation, learning e 6th grade. Após critérios de filtragem, foram selecionados 9 artigos que serviram como base para a análise integrativa. Independentemente do espaço geográfico ou do instrumento utilizado, os resultados demonstram que os alunos autorregulados têm apresentado níveis mais elevados de motivação, organização e melhor desempenho acadêmico, além de maior autoeficácia e consequentemente redução de comportamentos prejudiciais ao aprendizado.Universidade de Aveiro2023-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v14i1.34528https://doi.org/10.34624/ilcj.v14i1.34528Internet Latent Corpus Journal; Vol 14 No 1 (2024): .; 56-69Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 Núm. 1 (2024): .; 56-69Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 No 1 (2024): .; 56-69Internet Latent Corpus Journal; vol. 14 n.º 1 (2024): .; 56-691647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/34528https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/34528/23163Direitos de Autor (c) 2023 Fábio Marcon Alfierihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlfieri, Fábio Marcon2024-01-12T17:30:21Zoai:proa.ua.pt:article/34528Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:36:08.349928Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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