Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003 |
Resumo: | The growing interest on the study of socio-economic status (SES) and race differences on causal attributions contrasts with the few conclusive results in this domain, due to the existing confusion between these two variables. The common school background of low SES subjects and black students, related with recursive failures, helplessness and teachers attitudes which suggest that failure is due to stable and uncontrolable causes leads to different interpretations of causes to failure with negative consequences for school achievement. These aspects will be analysed, evidencing the importance of adopting a perspective of ecological analysis that values the interactions between subjects and environment in the evolution of psychological processes. |
id |
RCAP_3fc26112d604bbf7dfd62268c40e90a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0870-82311999000200003 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raçaCausal attributionssocio-economic statusraceschool contextThe growing interest on the study of socio-economic status (SES) and race differences on causal attributions contrasts with the few conclusive results in this domain, due to the existing confusion between these two variables. The common school background of low SES subjects and black students, related with recursive failures, helplessness and teachers attitudes which suggest that failure is due to stable and uncontrolable causes leads to different interpretations of causes to failure with negative consequences for school achievement. These aspects will be analysed, evidencing the importance of adopting a perspective of ecological analysis that values the interactions between subjects and environment in the evolution of psychological processes.ISPA-Instituto Universitário1999-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articletext/htmlhttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003Análise Psicológica v.17 n.2 1999reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003Faria,Luísainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T16:59:44Zoai:scielo:S0870-82311999000200003Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:15:54.797038Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
title |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
spellingShingle |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça Faria,Luísa Causal attributions socio-economic status race school context |
title_short |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
title_full |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
title_fullStr |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
title_full_unstemmed |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
title_sort |
Contextos sociais de desenvolvimento das atribuições causais: O papel do nível socio-económico e da raça |
author |
Faria,Luísa |
author_facet |
Faria,Luísa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria,Luísa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Causal attributions socio-economic status race school context |
topic |
Causal attributions socio-economic status race school context |
description |
The growing interest on the study of socio-economic status (SES) and race differences on causal attributions contrasts with the few conclusive results in this domain, due to the existing confusion between these two variables. The common school background of low SES subjects and black students, related with recursive failures, helplessness and teachers attitudes which suggest that failure is due to stable and uncontrolable causes leads to different interpretations of causes to failure with negative consequences for school achievement. These aspects will be analysed, evidencing the importance of adopting a perspective of ecological analysis that values the interactions between subjects and environment in the evolution of psychological processes. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003 |
url |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ISPA-Instituto Universitário |
publisher.none.fl_str_mv |
ISPA-Instituto Universitário |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Psicológica v.17 n.2 1999 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137258094198784 |