Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, José Luís Coelho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinheiro, Glennda Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849
Resumo: The applications of genetics present benefits and risks to society, as it promotes the sharing, confrontation and negotiation of ideas. Thus it is important to understand the potential of textbooks of eight grade Natural Sciences in the development of critical citizens, by exploring the applications of genetics. A content analysis reveals the approach to this issue in four textbooks is mainly focused on the enumeration of for and against arguments regarding the production of transgenic products. It is significant to implement in textbooks discussion activities that promote argumentation and decision making skills. 
id RCAP_410466505e12d8d68b7c2ce42a6e3efd
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/23849
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?A genética em manuais escolares de Ciências Naturais do 8.º ano: Difusão de conhecimentos ou formação de cidadãos críticos?The applications of genetics present benefits and risks to society, as it promotes the sharing, confrontation and negotiation of ideas. Thus it is important to understand the potential of textbooks of eight grade Natural Sciences in the development of critical citizens, by exploring the applications of genetics. A content analysis reveals the approach to this issue in four textbooks is mainly focused on the enumeration of for and against arguments regarding the production of transgenic products. It is significant to implement in textbooks discussion activities that promote argumentation and decision making skills. Las aplicaciones de la genética traen beneficios y riesgos a la sociedad, siendo un tema que propicia el intercambio, confrontación y negociación de ideas. Así que interesa entender la contribución de los libros de texto de Ciencias Naturales de octavo grado en el desenvolvimiento de ciudadanos críticos, explorando las aplicaciones de la genética. Un análisis del contenido muestra su enfoque en cuatro libros de texto, principalmente en la enumeración de argumentos a favor y contra de la producción de transgénicos. Importa incrementar en los libros de texto actividades de discusión, para el desarrollo de competencias de argumentación y toma de decisiones. As aplicações da genética trazem benefícios mas também riscos para a sociedade, sendo uma temática propiciadora da partilha, confrontação e negociação de ideias. Neste sentido, interessa compreender qual é o potencial contributo dos manuais escolares de Ciências Naturais do 8.º ano no desenvolvimento de cidadãos críticos, a partir da exploração das aplicações da genética. Uma análise de conteúdo mostra a abordagem dessa temática em quatro manuais escolares, focalizada, primordialmente, na enumeração de argumentos a favor e contra a produção de transgénicos. Importa incrementar nos manuais escolares atividades de discussão, promotoras do desenvolvimento das competências de argumentação e tomada de decisões. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2021-02-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 55-66Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 55-66Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 55-66Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 55-661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23849https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23849/17396da Silva, José Luís CoelhoPinheiro, Glennda Jorgeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:09Zoai:proa.ua.pt:article/23849Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:29.396720Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
A genética em manuais escolares de Ciências Naturais do 8.º ano: Difusão de conhecimentos ou formação de cidadãos críticos?
title Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
spellingShingle Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
da Silva, José Luís Coelho
title_short Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
title_full Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
title_fullStr Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
title_full_unstemmed Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
title_sort Genetics in Natural Science textbooks for 8th year learners: Transmission of knowledge, or education of critical citizens?
author da Silva, José Luís Coelho
author_facet da Silva, José Luís Coelho
Pinheiro, Glennda Jorge
author_role author
author2 Pinheiro, Glennda Jorge
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, José Luís Coelho
Pinheiro, Glennda Jorge
description The applications of genetics present benefits and risks to society, as it promotes the sharing, confrontation and negotiation of ideas. Thus it is important to understand the potential of textbooks of eight grade Natural Sciences in the development of critical citizens, by exploring the applications of genetics. A content analysis reveals the approach to this issue in four textbooks is mainly focused on the enumeration of for and against arguments regarding the production of transgenic products. It is significant to implement in textbooks discussion activities that promote argumentation and decision making skills. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849
https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849
url https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23849
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23849/17396
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 55-66
Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 55-66
Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 55-66
Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 55-66
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133573107679232