Initial teacher training in University of Porto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Paulo Jorge
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Martins, Maria Felisbela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426
Resumo: Initial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers.
id RCAP_441790f35dd8f59bada4cd69244de042
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Initial teacher training in University of PortoA Universidade do Porto e a formação inicial de professoresInitial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers.Os cursos de formação inicial de professores depararam-se com um conjunto de resistências várias por parte das universidades clássicas, que dificultaram a sua implementação. Neste artigo analisa-se o caso da Universidade do Porto, sustentando-se que, pese embora a existência de unidades orgânicas onde essa formação foi integrada como desígnio institucional, a dificuldade de afirmação da área da formação inicial de professores configura uma situação que designamos por tolerância excludente. Por fim, identificam-se várias áreas de maior fragilidade que objetivamente dificultam a emergência de projetos de formação inicial de professores de qualidade, algumas dos quais patentes igualmente noutras instituições que também formam professores.Universidade Católica Portuguesa2016-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 16 (2016): Escolas, melhoria e transformação; 181-1992182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2016.n16reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426/3323Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martinshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Paulo JorgeMartins, Maria Felisbela2022-05-24T16:54:54Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:56.694033Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Initial teacher training in University of Porto
A Universidade do Porto e a formação inicial de professores
title Initial teacher training in University of Porto
spellingShingle Initial teacher training in University of Porto
Santos, Paulo Jorge
title_short Initial teacher training in University of Porto
title_full Initial teacher training in University of Porto
title_fullStr Initial teacher training in University of Porto
title_full_unstemmed Initial teacher training in University of Porto
title_sort Initial teacher training in University of Porto
author Santos, Paulo Jorge
author_facet Santos, Paulo Jorge
Martins, Maria Felisbela
author_role author
author2 Martins, Maria Felisbela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Paulo Jorge
Martins, Maria Felisbela
description Initial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426/3323
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martins
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martins
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 16 (2016): Escolas, melhoria e transformação; 181-199
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2016.n16
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129853916610560