Teacher training: challenges for University Pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Darlene Silva dos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Melo, Geovana Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531
Resumo: The present article aims to deepen theoretical reflections about the need for systematized and scientifically based teacher training. The question that guided the investigation is limited to the possibility that pedagogical knowledge, considered one of the structuring axes of teaching, articulated to the content domain of the specific area of ​​teaching activity, can contribute to the strengthening of the pedagogical practice in the university. It is a qualitative research, through an analytical-exploratory study of theoretical contributions on the theme, based on the following references (Almeida, 2012; Melo, 2018; Pimenta and Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia; 2010; Cunha, 2004). The analysis indicates the essentiality of constructing institutional projects that have as their starting point the training needs of the teachers in context and that recognize in the university pedagogy the space for professional training and professionalism.  
id UFU-4_3e264489b91b7a9091ad68cd61953d6d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47531
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Teacher training: challenges for University PedagogyFormation des enseignants: défis pour la pédagogie universitaireFormação docente: desafios para a Pedagogia UniversitáriaFormação docenteDocência universitáriaPedagogia universitáriaProfissionalização docenteTeacher trainingUniversity teachingUniversity pedagogyTeacher professionalizationFormation des enseignantsEnseignement universitairePédagogie universitaireProfessionnalisation des enseignantsThe present article aims to deepen theoretical reflections about the need for systematized and scientifically based teacher training. The question that guided the investigation is limited to the possibility that pedagogical knowledge, considered one of the structuring axes of teaching, articulated to the content domain of the specific area of ​​teaching activity, can contribute to the strengthening of the pedagogical practice in the university. It is a qualitative research, through an analytical-exploratory study of theoretical contributions on the theme, based on the following references (Almeida, 2012; Melo, 2018; Pimenta and Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia; 2010; Cunha, 2004). The analysis indicates the essentiality of constructing institutional projects that have as their starting point the training needs of the teachers in context and that recognize in the university pedagogy the space for professional training and professionalism.  Cet article vise à approfondir les réflexions théoriques sur la nécessité d'une formation systématique des enseignants et scientifiquement fondé. La question qui a guidé la recherche, il se limite à la possibilité que les connaissances pédagogiques, l'un des grands principes de l'enseignement, articulée à la zone de contenu de la zone spécifique de la performance des enseignants, peut contribuer au renforcement de la pratique de l'enseignement à l'université. Ceci est une recherche qualitative, par l'étude analytique-exploratoire des contributions théoriques sur le sujet, guidées par les références suivantes (Almeida, 2012, Melo, 2018, Pimenta et Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia, 2010; Cunha, 2004). L'analyse indique les projets de construction d'immeubles institutionnels essentiels qui ont leur point de départ les besoins de formation des enseignants en contexte et de reconnaître dans la pédagogie universitaire espace fécond pour la formation et la professionnalisation.  O presente artigo tem como objetivos aprofundar reflexões teóricas sobre a necessidade de formação docente sistematizada e cientificamente fundamentada. O questionamento que orientou a investigação circunscreve-se à possibilidade de que o conhecimento pedagógico, considerado um dos eixos estruturantes da docência, articulado ao domínio de conteúdos da área específica de atuação docente, possa contribuir para o fortalecimento da prática pedagógica na universidade. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, por meio do estudo analítico-exploratório de contribuições teóricas sobre a temática, pautadas nos seguintes referenciais (Almeida, 2012; Melo, 2018; Pimenta e Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia; 2010; Cunha, 2004). A análise indica a essencialidade de construir projetos institucionais que tenham como ponto de partida as necessidades formativas dos professores em contexto e, que reconheçam na pedagogia universitária o espaço profícuo para formação e profissionalização docente.   Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753110.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-12Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 514-526Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 514-526Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 514-526Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 514-5262238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531/25679Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Darlene Silva dosMelo, Geovana Ferreira2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47531Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training: challenges for University Pedagogy
Formation des enseignants: défis pour la pédagogie universitaire
Formação docente: desafios para a Pedagogia Universitária
title Teacher training: challenges for University Pedagogy
spellingShingle Teacher training: challenges for University Pedagogy
Santos, Darlene Silva dos
Formação docente
Docência universitária
Pedagogia universitária
Profissionalização docente
Teacher training
University teaching
University pedagogy
Teacher professionalization
Formation des enseignants
Enseignement universitaire
Pédagogie universitaire
Professionnalisation des enseignants
title_short Teacher training: challenges for University Pedagogy
title_full Teacher training: challenges for University Pedagogy
title_fullStr Teacher training: challenges for University Pedagogy
title_full_unstemmed Teacher training: challenges for University Pedagogy
title_sort Teacher training: challenges for University Pedagogy
author Santos, Darlene Silva dos
author_facet Santos, Darlene Silva dos
Melo, Geovana Ferreira
author_role author
author2 Melo, Geovana Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Darlene Silva dos
Melo, Geovana Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Docência universitária
Pedagogia universitária
Profissionalização docente
Teacher training
University teaching
University pedagogy
Teacher professionalization
Formation des enseignants
Enseignement universitaire
Pédagogie universitaire
Professionnalisation des enseignants
topic Formação docente
Docência universitária
Pedagogia universitária
Profissionalização docente
Teacher training
University teaching
University pedagogy
Teacher professionalization
Formation des enseignants
Enseignement universitaire
Pédagogie universitaire
Professionnalisation des enseignants
description The present article aims to deepen theoretical reflections about the need for systematized and scientifically based teacher training. The question that guided the investigation is limited to the possibility that pedagogical knowledge, considered one of the structuring axes of teaching, articulated to the content domain of the specific area of ​​teaching activity, can contribute to the strengthening of the pedagogical practice in the university. It is a qualitative research, through an analytical-exploratory study of theoretical contributions on the theme, based on the following references (Almeida, 2012; Melo, 2018; Pimenta and Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia; 2010; Cunha, 2004). The analysis indicates the essentiality of constructing institutional projects that have as their starting point the training needs of the teachers in context and that recognize in the university pedagogy the space for professional training and professionalism.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-12
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-12
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531/25679
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 514-526
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 514-526
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 514-526
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 514-526
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958823960576