Initial teacher training in University of Porto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426 |
Resumo: | Initial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers. |
id |
RCAP_441790f35dd8f59bada4cd69244de042 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Initial teacher training in University of PortoA Universidade do Porto e a formação inicial de professoresInitial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers.Os cursos de formação inicial de professores depararam-se com um conjunto de resistências várias por parte das universidades clássicas, que dificultaram a sua implementação. Neste artigo analisa-se o caso da Universidade do Porto, sustentando-se que, pese embora a existência de unidades orgânicas onde essa formação foi integrada como desígnio institucional, a dificuldade de afirmação da área da formação inicial de professores configura uma situação que designamos por tolerância excludente. Por fim, identificam-se várias áreas de maior fragilidade que objetivamente dificultam a emergência de projetos de formação inicial de professores de qualidade, algumas dos quais patentes igualmente noutras instituições que também formam professores.Universidade Católica Portuguesa2016-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 16 (2016): Escolas, melhoria e transformação; 181-1992182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2016.n16reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426/3323Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martinshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Paulo JorgeMartins, Maria Felisbela2022-05-24T16:54:54Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:56.694033Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Initial teacher training in University of Porto A Universidade do Porto e a formação inicial de professores |
title |
Initial teacher training in University of Porto |
spellingShingle |
Initial teacher training in University of Porto Santos, Paulo Jorge |
title_short |
Initial teacher training in University of Porto |
title_full |
Initial teacher training in University of Porto |
title_fullStr |
Initial teacher training in University of Porto |
title_full_unstemmed |
Initial teacher training in University of Porto |
title_sort |
Initial teacher training in University of Porto |
author |
Santos, Paulo Jorge |
author_facet |
Santos, Paulo Jorge Martins, Maria Felisbela |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Maria Felisbela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Paulo Jorge Martins, Maria Felisbela |
description |
Initial teacher training programmes are faced with resistance at several levels from classical universities which hinders their effective implementation. This paper intends to analyse the case of the University of Porto. We con-tend that, although some faculties have included initial teacher training as an institutional purpose, the obstacles to its affirmation create a situation we can call exclusionary tolerance. Finally, several of its more vulnerable areas are identified that objectively hinder the development of higher quality teacher training projects, some of which can also be found in other institutions that train future teachers. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3426 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3426/3323 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martins http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Paulo Jorge Santos, Maria Felisbela Martins http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 16 (2016): Escolas, melhoria e transformação; 181-199 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2016.n16 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129853916610560 |