Gender representation in TV advertising for children: children’s perceptions and advertising literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Patrícia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tavares, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/36823
Resumo: Children are becoming consumers at increasingly younger age and are more influential in consumption decisions within the family. Television still is one of the main ways they are exposed to advertising. Our study focuses on gender stereotypes on TV advertisements for children and combines a content analysis of advertisements and focus groups with children between 7 and 12 years old. Our findings show that, during a period of 3 months, about 75% of TV advertisements for children contain gender stereotypes. In addition, children are able to recognize such stereotypes, and in general do not identify or agree with the way each gender is portrayed. Finally, children display good levels of advertising literacy, as they are able to recognize the intentions of the brands in the commercials.
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spelling Gender representation in TV advertising for children: children’s perceptions and advertising literacyRepresentações de gênero na publicidade televisiva infantil: as perceções e a literacia para a publicidade das criançasGenderStereotypeChildrenAdvertisingTelevisionAdvertising literacyGêneroEstereótiposCriançasPublicidadeTelevisãoLiteracia para a publicidadeChildren are becoming consumers at increasingly younger age and are more influential in consumption decisions within the family. Television still is one of the main ways they are exposed to advertising. Our study focuses on gender stereotypes on TV advertisements for children and combines a content analysis of advertisements and focus groups with children between 7 and 12 years old. Our findings show that, during a period of 3 months, about 75% of TV advertisements for children contain gender stereotypes. In addition, children are able to recognize such stereotypes, and in general do not identify or agree with the way each gender is portrayed. Finally, children display good levels of advertising literacy, as they are able to recognize the intentions of the brands in the commercials.As crianças tornam-se consumidores cada vez mais cedo, e são cada vez mais influentes no consumo da família. A televisão ainda é uma das principais formas através das quais são expostas à publicidade. O nosso estudo, realizado em Portugal, foca-se em estereótipos de gênero na publicidade televisiva infantil e combina uma análise de conteúdo a anúncios com grupos de discussão com crianças entre os 8 e os 12 anos. Os nossos resultados mostram que, em 3 meses, 75% dos anúncios televisivos para crianças continham estereótipos de gênero. As crianças são capazes de reconhecer esses estereótipos e, em geral, não se identificam ou não concordam com essas representações dos gêneros. Finalmente, as crianças revelaram bons níveis de literacia para a publicidade, sendo capazes de reconhecer a intenção persuasiva das marcas.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaDias, PatríciaTavares, Raquel2022-02-25T10:28:48Z2021-12-202021-12-20T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/36823eng1806-498110.18568/cmc.v18i53.238685133684235info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-26T01:38:12Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/36823Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:29:56.264149Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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