Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiroa, Alcina
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, José Luís Coelho da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977
Resumo: The potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.).
id RCAP_46468661948226674762c1e1db1f6a00
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2977
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooksDesenvolvimento da autodireção dos alunos através de manuais escolares de ciências naturais do 5º anoThe potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.).La potencial contribución de cuatro libros escolares de Ciencias Naturales del 5° año en el desarrollo de la autodirección de los estudiantes, a través de las actividades de aprendizaje de lápiz y papel en el dominio ‘El agua, rocas y el suelo - materiales de la Tierra’, es el foco de este estudio. La promoción de la auto-dirección está restringida principalmente a la gestión de la estrategia, a las tareas de búsqueda de información, y a la iniciativa en la realización de tareas de autoevaluación de aprendizaje. Es importante incrementar espacios orientados a la participación de los estudiantes en el manejo de otros componentes de aprendizaje (objetivos, procesos de aprendizaje, etc.).O potencial contributo de quatro manuais escolares de Ciências Naturais do 5º ano no desenvolvimento da autodireção dos alunos, através das atividades de aprendizagem de lápis e papel do domínio ‘A água, as rochas e o solo - materiais terrestres’, constitui o enfoque deste estudo. A promoção da autodireção dos alunos está, principalmente, restrita à gestão da estratégia, em tarefas de pesquisa de informação, e à tomada de iniciativa na realização de tarefas de autoavaliação da aprendizagem. Importa incrementar espaços orientados para o envolvimento do aluno na gestão de outras componentes de aprendizagem (objetivos, processos de aprendizagem, etc.).Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 42-521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977/2236Figueiroa, AlcinaSilva, José Luís Coelho dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:05Zoai:proa.ua.pt:article/2977Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.834739Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
Desenvolvimento da autodireção dos alunos através de manuais escolares de ciências naturais do 5º ano
title Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
spellingShingle Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
Figueiroa, Alcina
title_short Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
title_full Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
title_fullStr Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
title_full_unstemmed Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
title_sort Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
author Figueiroa, Alcina
author_facet Figueiroa, Alcina
Silva, José Luís Coelho da
author_role author
author2 Silva, José Luís Coelho da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiroa, Alcina
Silva, José Luís Coelho da
description The potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977
url https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977/2236
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 42-52
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 42-52
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 42-52
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 42-52
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567703318528