Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977 |
Resumo: | The potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.). |
id |
RCAP_46468661948226674762c1e1db1f6a00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2977 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooksDesenvolvimento da autodireção dos alunos através de manuais escolares de ciências naturais do 5º anoThe potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.).La potencial contribución de cuatro libros escolares de Ciencias Naturales del 5° año en el desarrollo de la autodirección de los estudiantes, a través de las actividades de aprendizaje de lápiz y papel en el dominio ‘El agua, rocas y el suelo - materiales de la Tierra’, es el foco de este estudio. La promoción de la auto-dirección está restringida principalmente a la gestión de la estrategia, a las tareas de búsqueda de información, y a la iniciativa en la realización de tareas de autoevaluación de aprendizaje. Es importante incrementar espacios orientados a la participación de los estudiantes en el manejo de otros componentes de aprendizaje (objetivos, procesos de aprendizaje, etc.).O potencial contributo de quatro manuais escolares de Ciências Naturais do 5º ano no desenvolvimento da autodireção dos alunos, através das atividades de aprendizagem de lápis e papel do domínio ‘A água, as rochas e o solo - materiais terrestres’, constitui o enfoque deste estudo. A promoção da autodireção dos alunos está, principalmente, restrita à gestão da estratégia, em tarefas de pesquisa de informação, e à tomada de iniciativa na realização de tarefas de autoavaliação da aprendizagem. Importa incrementar espaços orientados para o envolvimento do aluno na gestão de outras componentes de aprendizagem (objetivos, processos de aprendizagem, etc.).Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 42-52Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 42-521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977/2236Figueiroa, AlcinaSilva, José Luís Coelho dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:05Zoai:proa.ua.pt:article/2977Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.834739Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks Desenvolvimento da autodireção dos alunos através de manuais escolares de ciências naturais do 5º ano |
title |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
spellingShingle |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks Figueiroa, Alcina |
title_short |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
title_full |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
title_fullStr |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
title_full_unstemmed |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
title_sort |
Development of self-direction in students through 5th grade natural sciences textbooks |
author |
Figueiroa, Alcina |
author_facet |
Figueiroa, Alcina Silva, José Luís Coelho da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, José Luís Coelho da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiroa, Alcina Silva, José Luís Coelho da |
description |
The potential contribution of four Natural Science 5th grade textbooks in the development of students’ self-direction, through paper and pencil learning activities within the domain ‘Water, rocks and soil - Earth materials’, is the focus of this study. The promotion of students’ self-direction is mainly restricted to strategy management, in information searching tasks, and taking the initiative in learning self-assessment tasks. It is important to increment oriented spaces for the student involvement in the management of other learning components (objectives, learning processes, etc.). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977 https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2977 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2977/2236 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 42-52 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 42-52 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 42-52 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 42-52 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567703318528 |