Topical hierarchy in 6th grade history textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Talita Moreira de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Working Papers em Lingüística (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p106
Resumo: This paper aims to present some reflections on the textual constitution of the current textbooks. The discussed textbooks are for the 6th grade. As for the thematic content, each chapter presents key issues that need to be introduced and maintained, hence the relevance of processes such as referential continuity. Through the analysis of referential continuity strategies used in textbooks for elementary school, the aim of this paper is to verify how referential continuity occurs, and how the main / secondary topics are introduced and maintained, retaken, and recategorized in a way that is within the reach of the reader’s understanding.
id UFSC-28_febfc2e2a2077fbcd6825c8726a737a1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/49109
network_acronym_str UFSC-28
network_name_str Working Papers em Lingüística (Online)
repository_id_str
spelling Topical hierarchy in 6th grade history textbooksA organização tópica nos livros didáticos de História do 6º ano do Ensino FundamentalThis paper aims to present some reflections on the textual constitution of the current textbooks. The discussed textbooks are for the 6th grade. As for the thematic content, each chapter presents key issues that need to be introduced and maintained, hence the relevance of processes such as referential continuity. Through the analysis of referential continuity strategies used in textbooks for elementary school, the aim of this paper is to verify how referential continuity occurs, and how the main / secondary topics are introduced and maintained, retaken, and recategorized in a way that is within the reach of the reader’s understanding.Este artigo pretende apresentar algumas reflexões sobre a constituição textual de livros didáticos atuais de história. Os livros analisados são do 6º ano do Ensino Fundamental. Quanto ao conteúdo temático, cada capítulo apresenta questões-chave que precisam ser introduzidas e mantidas ao longo do texto, daí a relevância de processos como a continuidade referencial. Através da análise das estratégias de continuidade referencial utilizadas nos livros em questão, o objetivo deste trabalho é verificar como ocorre a progressão referencial e como os tópicos / temas principais e secundários se apresentam e são mantidos, retomados e recategorizados de modo a permanecerem ao alcance da compreensão do leitor.Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC2017-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por pares"application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p10610.5007/1984-8420.2017v18n1p106Working Papers em Linguística; v. 18 n. 1 (2017): Linguística & História; 106-1251984-8420reponame:Working Papers em Lingüística (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p106/34889Copyright (c) 2017 Talita Moreira de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Talita Moreira de2017-12-28T17:52:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/49109Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapersPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/oaiizete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||1984-84201415-1464opendoar:2017-12-28T17:52:20Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
A organização tópica nos livros didáticos de História do 6º ano do Ensino Fundamental
title Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
spellingShingle Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
Oliveira, Talita Moreira de
title_short Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
title_full Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
title_fullStr Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
title_full_unstemmed Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
title_sort Topical hierarchy in 6th grade history textbooks
author Oliveira, Talita Moreira de
author_facet Oliveira, Talita Moreira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Talita Moreira de
description This paper aims to present some reflections on the textual constitution of the current textbooks. The discussed textbooks are for the 6th grade. As for the thematic content, each chapter presents key issues that need to be introduced and maintained, hence the relevance of processes such as referential continuity. Through the analysis of referential continuity strategies used in textbooks for elementary school, the aim of this paper is to verify how referential continuity occurs, and how the main / secondary topics are introduced and maintained, retaken, and recategorized in a way that is within the reach of the reader’s understanding.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p106
10.5007/1984-8420.2017v18n1p106
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p106
identifier_str_mv 10.5007/1984-8420.2017v18n1p106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2017v18n1p106/34889
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Talita Moreira de Oliveira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Talita Moreira de Oliveira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Working Papers em Linguística; v. 18 n. 1 (2017): Linguística & História; 106-125
1984-8420
reponame:Working Papers em Lingüística (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Working Papers em Lingüística (Online)
collection Working Papers em Lingüística (Online)
repository.name.fl_str_mv Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv izete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||
_version_ 1797174773474656256