Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Argenta, Andressa, Gaspar, Débora da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189
Resumo: In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images.
id RCAP_4a0f9a154d84b7e48d3899950a97b38f
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/189
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art EducationIntertextualidade na Imagemização: Uma Abordagem para o Ensino de ArteLinguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; CidadaniaVisual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship.In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images.Neste artigo manifestamos nossa defesa do acesso às linguagens como princípio inarredável para a conquista da cidadania; do mesmo modo, defendemos a concepção de linguagem visual para o sistema de imagens. Argumentamos a necessidade de processos específicos para o acesso à linguagem visual, diferentes daqueles adotados para a linguagem verbal e propomos um neologismo alternativo para o que é chamado “alfabetização visual”: imagemização, que se pode realizar de formas diversas, de acordo com o respectivo contexto educacional. Como possibilidade, apresentamos uma pesquisa desenvolvida em campo numa escola pública interiorana na Ilha de Santa Catarina, sul do Brasil, em 2018, que toma como marco teórico e metodológico o fenômeno linguístico da intertextualidade. Para trazê-lo como fundamento, revisitamos os teóricos Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese e Sandra Ramalho e Oliveira. E quanto aos aspectos relacionados à abordagem pedagógica, fundamentamo-nos em Paulo Freire. O método adotado foi o Estudo de Caso. Como exercício para o acesso à linguagem visual e obtenção de dados de pesquisa, foram estudadas imagens criadas pelos alunos, estabelecendo relações com a obra Mona Lisa de Leonardo Da Vinci, escolha feita por eles. Os resultados são apresentados em palavras e imagens.CEPAM2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-1022183-74811647-905X10.34639/rpea.v11i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189/170Direitos de Autor (c) 2022 Sandra Regina Ramalho e Oliveira, Andressa Argenta, Débora da Rocha Gasparinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Sandra Regina Ramalho eArgenta, AndressaGaspar, Débora da RochaOliveira, Sandra Regina Ramalho eArgenta, AndressaGaspar, Débora da Rocha2024-01-31T10:29:25Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/189Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:31.115458Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
Intertextualidade na Imagemização: Uma Abordagem para o Ensino de Arte
title Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
spellingShingle Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania
Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship.
title_short Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
title_full Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
title_fullStr Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
title_full_unstemmed Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
title_sort Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
author Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
author_facet Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
Argenta, Andressa
Gaspar, Débora da Rocha
author_role author
author2 Argenta, Andressa
Gaspar, Débora da Rocha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
Argenta, Andressa
Gaspar, Débora da Rocha
Oliveira, Sandra Regina Ramalho e
Argenta, Andressa
Gaspar, Débora da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania
Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship.
topic Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania
Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship.
description In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189
https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189
url https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189/170
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v11i2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133583230631936