Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189 |
Resumo: | In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images. |
id |
RCAP_4a0f9a154d84b7e48d3899950a97b38f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/189 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art EducationIntertextualidade na Imagemização: Uma Abordagem para o Ensino de ArteLinguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; CidadaniaVisual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship.In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images.Neste artigo manifestamos nossa defesa do acesso às linguagens como princípio inarredável para a conquista da cidadania; do mesmo modo, defendemos a concepção de linguagem visual para o sistema de imagens. Argumentamos a necessidade de processos específicos para o acesso à linguagem visual, diferentes daqueles adotados para a linguagem verbal e propomos um neologismo alternativo para o que é chamado “alfabetização visual”: imagemização, que se pode realizar de formas diversas, de acordo com o respectivo contexto educacional. Como possibilidade, apresentamos uma pesquisa desenvolvida em campo numa escola pública interiorana na Ilha de Santa Catarina, sul do Brasil, em 2018, que toma como marco teórico e metodológico o fenômeno linguístico da intertextualidade. Para trazê-lo como fundamento, revisitamos os teóricos Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese e Sandra Ramalho e Oliveira. E quanto aos aspectos relacionados à abordagem pedagógica, fundamentamo-nos em Paulo Freire. O método adotado foi o Estudo de Caso. Como exercício para o acesso à linguagem visual e obtenção de dados de pesquisa, foram estudadas imagens criadas pelos alunos, estabelecendo relações com a obra Mona Lisa de Leonardo Da Vinci, escolha feita por eles. Os resultados são apresentados em palavras e imagens.CEPAM2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-1022183-74811647-905X10.34639/rpea.v11i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189/170Direitos de Autor (c) 2022 Sandra Regina Ramalho e Oliveira, Andressa Argenta, Débora da Rocha Gasparinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Sandra Regina Ramalho eArgenta, AndressaGaspar, Débora da RochaOliveira, Sandra Regina Ramalho eArgenta, AndressaGaspar, Débora da Rocha2024-01-31T10:29:25Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/189Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:31.115458Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education Intertextualidade na Imagemização: Uma Abordagem para o Ensino de Arte |
title |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
spellingShingle |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education Oliveira, Sandra Regina Ramalho e Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship. |
title_short |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
title_full |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
title_fullStr |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
title_full_unstemmed |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
title_sort |
Intertextuality in Imagemization: An Approach to Art Education |
author |
Oliveira, Sandra Regina Ramalho e |
author_facet |
Oliveira, Sandra Regina Ramalho e Argenta, Andressa Gaspar, Débora da Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Argenta, Andressa Gaspar, Débora da Rocha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sandra Regina Ramalho e Argenta, Andressa Gaspar, Débora da Rocha Oliveira, Sandra Regina Ramalho e Argenta, Andressa Gaspar, Débora da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship. |
topic |
Linguagem Visual; Intertextualidade; Imagemização; Cidadania Visual Language; Intertextuality; Imagemization; Citizenship. |
description |
In this paper, we manifest our defense of access to languages as an unquestionable principle for the conquest of citizenship; likewise, we defend the concept of visual language for the image system. We argue the need for specific processes for access to visual language, different from those adopted for verbal language, and we propose an alternative neologism for what is called “visual literacy”: imagemization, which can be carried out in different ways, according to the respective educational context. As a possibility, we present a research developed in a public country school of the Islandof Santa Catarina, Southern Brazil, in 2018, which takes as a theoretical and methodological framework the linguistic phenomenon of intertextuality. To bring it as a foundation, we revisit the theorists Mikhail Bakhtin, Julia Kristeva, Omar Calabrese and Sandra Ramalho e Oliveira. As for the aspects related to the pedagogical approach, we are based on Paulo Freire. The methodology adopted was the Case Study. As an exercise for accessing visual language and obtaining research data, images created by the students were used, establishing relationships with Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa, a choice made by them. The results are presented in words and images. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189 https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/189/170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 83-102 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v11i2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583230631936 |