Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.11/3168 |
Resumo: | Abstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks). |
id |
RCAP_4b5f017d5581028d92a866d8f9477b18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/3168 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formaisSocial pedagogy in community context : the intricacies of non-formal learningPedagogia social en el context de la comunitat : les complexitats d’aprenentatge no formalDesenvolvimento comunitárioAprendizagem não-formalPedagogia socialPedagogia da convivênciaRelação intergeracionalCommunity developmentNon-formal learningSocial pedagogyCoexistence pedagogyIntergenerational relationshipsDesenvolupament comunitariAprenentatge no formalPedagogia socialPedagogia de la convivênciaRelacions intergeneracionalsAbstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks).Resum: S’analitza la triple relació «social-cultural-educatiu». en el context de la intervenció comunitària, que conflueix en la pedagogia de la trobada i convivència. amb la pretensió d’ assolir una comunitat per a tots i per a totes les generacions. L’análisi hermenèutica trata els temes següents: pedagogia «des de» i «cap a» la trobada. inscrita en l’àmbit de les ciêncies de l’educació; la trobada relacional i comunicacional en la comunitat, en el camp de la pedagogia de la convivência i la pedagogia social. Sabem que les noves pràctiques docents. centrades en la construcció social del subjecte critic i creatiu (paradigma). proporcionen interaccions sistèmiques i d’intensa dinàmica entre «subjecte - coneixement comunitari – vida» sobre l’aprehensió i el desenvolupament de coneixements, habilitats, percepcions, emocions, intercanvi d’experiències i relacions en la ciutat educadora (xarxes sociaIs).Universitat de les Illes BalearsRepositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo BrancoMartins, Ernesto Candeias2016-01-26T10:49:56Z20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.11/3168porMARTINS, Ernesto (2015) - Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais. Educació i Cultura : Revista Mallorquina de Pedagogia. ISSN 0212-3169. Vol. 25, p. 127-146.0212-3169info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T11:41:34Zoai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/3168Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:34:20.610078Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais Social pedagogy in community context : the intricacies of non-formal learning Pedagogia social en el context de la comunitat : les complexitats d’aprenentatge no formal |
title |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
spellingShingle |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais Martins, Ernesto Candeias Desenvolvimento comunitário Aprendizagem não-formal Pedagogia social Pedagogia da convivência Relação intergeracional Community development Non-formal learning Social pedagogy Coexistence pedagogy Intergenerational relationships Desenvolupament comunitari Aprenentatge no formal Pedagogia social Pedagogia de la convivência Relacions intergeneracionals |
title_short |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
title_full |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
title_fullStr |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
title_full_unstemmed |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
title_sort |
Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais |
author |
Martins, Ernesto Candeias |
author_facet |
Martins, Ernesto Candeias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ernesto Candeias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento comunitário Aprendizagem não-formal Pedagogia social Pedagogia da convivência Relação intergeracional Community development Non-formal learning Social pedagogy Coexistence pedagogy Intergenerational relationships Desenvolupament comunitari Aprenentatge no formal Pedagogia social Pedagogia de la convivência Relacions intergeneracionals |
topic |
Desenvolvimento comunitário Aprendizagem não-formal Pedagogia social Pedagogia da convivência Relação intergeracional Community development Non-formal learning Social pedagogy Coexistence pedagogy Intergenerational relationships Desenvolupament comunitari Aprenentatge no formal Pedagogia social Pedagogia de la convivência Relacions intergeneracionals |
description |
Abstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks). |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2015-01-01T00:00:00Z 2016-01-26T10:49:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.11/3168 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.11/3168 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MARTINS, Ernesto (2015) - Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais. Educació i Cultura : Revista Mallorquina de Pedagogia. ISSN 0212-3169. Vol. 25, p. 127-146. 0212-3169 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universitat de les Illes Balears |
publisher.none.fl_str_mv |
Universitat de les Illes Balears |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130805028519936 |