Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ernesto Candeias
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.11/3168
Resumo: Abstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks).
id RCAP_4b5f017d5581028d92a866d8f9477b18
oai_identifier_str oai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/3168
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formaisSocial pedagogy in community context : the intricacies of non-formal learningPedagogia social en el context de la comunitat : les complexitats d’aprenentatge no formalDesenvolvimento comunitárioAprendizagem não-formalPedagogia socialPedagogia da convivênciaRelação intergeracionalCommunity developmentNon-formal learningSocial pedagogyCoexistence pedagogyIntergenerational relationshipsDesenvolupament comunitariAprenentatge no formalPedagogia socialPedagogia de la convivênciaRelacions intergeneracionalsAbstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks).Resum: S’analitza la triple relació «social-cultural-educatiu». en el context de la intervenció comunitària, que conflueix en la pedagogia de la trobada i convivència. amb la pretensió d’ assolir una comunitat per a tots i per a totes les generacions. L’análisi hermenèutica trata els temes següents: pedagogia «des de» i «cap a» la trobada. inscrita en l’àmbit de les ciêncies de l’educació; la trobada relacional i comunicacional en la comunitat, en el camp de la pedagogia de la convivência i la pedagogia social. Sabem que les noves pràctiques docents. centrades en la construcció social del subjecte critic i creatiu (paradigma). proporcionen interaccions sistèmiques i d’intensa dinàmica entre «subjecte - coneixement comunitari – vida» sobre l’aprehensió i el desenvolupament de coneixements, habilitats, percepcions, emocions, intercanvi d’experiències i relacions en la ciutat educadora (xarxes sociaIs).Universitat de les Illes BalearsRepositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo BrancoMartins, Ernesto Candeias2016-01-26T10:49:56Z20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.11/3168porMARTINS, Ernesto (2015) - Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais. Educació i Cultura : Revista Mallorquina de Pedagogia. ISSN 0212-3169. Vol. 25, p. 127-146.0212-3169info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T11:41:34Zoai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/3168Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:34:20.610078Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
Social pedagogy in community context : the intricacies of non-formal learning
Pedagogia social en el context de la comunitat : les complexitats d’aprenentatge no formal
title Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
spellingShingle Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
Martins, Ernesto Candeias
Desenvolvimento comunitário
Aprendizagem não-formal
Pedagogia social
Pedagogia da convivência
Relação intergeracional
Community development
Non-formal learning
Social pedagogy
Coexistence pedagogy
Intergenerational relationships
Desenvolupament comunitari
Aprenentatge no formal
Pedagogia social
Pedagogia de la convivência
Relacions intergeneracionals
title_short Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
title_full Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
title_fullStr Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
title_full_unstemmed Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
title_sort Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais
author Martins, Ernesto Candeias
author_facet Martins, Ernesto Candeias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ernesto Candeias
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento comunitário
Aprendizagem não-formal
Pedagogia social
Pedagogia da convivência
Relação intergeracional
Community development
Non-formal learning
Social pedagogy
Coexistence pedagogy
Intergenerational relationships
Desenvolupament comunitari
Aprenentatge no formal
Pedagogia social
Pedagogia de la convivência
Relacions intergeneracionals
topic Desenvolvimento comunitário
Aprendizagem não-formal
Pedagogia social
Pedagogia da convivência
Relação intergeracional
Community development
Non-formal learning
Social pedagogy
Coexistence pedagogy
Intergenerational relationships
Desenvolupament comunitari
Aprenentatge no formal
Pedagogia social
Pedagogia de la convivência
Relacions intergeneracionals
description Abstract: We will analyse the triple ‘social-cultural-educational’ relationship, within the context of community intervention, converging in the pedagogy of encounters and coexistence, against the background of a community for all and for all generations. The reasoning contains hermeneutics dealing with the following issues: pedagogy ‘from’ and ‘to’ the date entered in the field educational sciences: the relational and communicational ‘date’, in the field of so-cial pedagogy and social education, the pedagogy of community coexistence. We know that new educational practices, focusing on the social construction of the critical and creative subject (paradigm), provide systemic interactions and intense dynamics between ‘subject-knowledge community-living. , convulsions and development of knowledge, skills, perceptions, emotions, exchange of experiences and relationships within the educating city (social networks).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2015-01-01T00:00:00Z
2016-01-26T10:49:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.11/3168
url http://hdl.handle.net/10400.11/3168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv MARTINS, Ernesto (2015) - Pedagogia social em contexto comunitário : nos meandros das aprendizagens não formais. Educació i Cultura : Revista Mallorquina de Pedagogia. ISSN 0212-3169. Vol. 25, p. 127-146.
0212-3169
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universitat de les Illes Balears
publisher.none.fl_str_mv Universitat de les Illes Balears
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130805028519936