Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6 |
Resumo: | Although childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C). |
id |
RCAP_4c732a40ab499bbf6b773e3b40ae9c50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:impactum-journals.uc.pt:article/1016 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básicoDéveloppement vocationnelleEnfanceCompétences perçuesIntérêtsDesenvolvimento vocacionalInfânciaCompetências percebidasInteressesVocational developmentChildhoodPerceived competenciesInterestsAlthough childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C).Malgré de l’enfance être considérée comme la base du développement vocationnelle, peu sont les études développées dans cette bande étaire concernant les variables impliquées et le papier que lequel jouent dans ce processus. En prétendant colmater certaines de ces lacunes nous avons cherché à explorer quelques caractéristiques structurelles et corrélez des intérêts et des compétences perçues d’enfants de l’enseignement basique (3º, 6º et 9º années de scolarité), en faisant appel, à cet effet, à la traduction et à l’adaptation portugaise de l’ ICA - R de Tracey et de Ward, qui a dans considération les six types de personnalité énoncés par Holland (R-I-A-S-E-C).Apesar de a infância ser considerada como a base do desenvolvimento vocacional, poucos são os estudos desenvolvidos nesta faixa etária acerca das variáveis implicadas e qual o papel que desempenham neste processo. Pretendendo colmatar algumas dessas lacunas procurámos explorar algumas características estruturais e correlacionais dos interesses e competências percebidas de crianças do ensino básico (3º, 6º e 9º anos de escolaridade), recorrendo, para o efeito, à tradução e adaptação portuguesa do ICA-R de Tracey e Ward, que tem em consideração os seis tipos de personalidade enunciados por Holland (R-I-A-S-E-C).Imprensa da Universidade de Coimbra2009-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6Psychologica; No. 51 (2009); p. 73-92Psychologica; N.º 51 (2009); p. 73-921647-86060871-465710.14195/1647-8606_51reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6/464David, RutePaixão, Maria PaulaSilva, José Tomás dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:06Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1016Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:48.000637Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
title |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
spellingShingle |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico David, Rute Développement vocationnelle Enfance Compétences perçues Intérêts Desenvolvimento vocacional Infância Competências percebidas Interesses Vocational development Childhood Perceived competencies Interests |
title_short |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
title_full |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
title_fullStr |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
title_full_unstemmed |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
title_sort |
Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico |
author |
David, Rute |
author_facet |
David, Rute Paixão, Maria Paula Silva, José Tomás da |
author_role |
author |
author2 |
Paixão, Maria Paula Silva, José Tomás da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
David, Rute Paixão, Maria Paula Silva, José Tomás da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Développement vocationnelle Enfance Compétences perçues Intérêts Desenvolvimento vocacional Infância Competências percebidas Interesses Vocational development Childhood Perceived competencies Interests |
topic |
Développement vocationnelle Enfance Compétences perçues Intérêts Desenvolvimento vocacional Infância Competências percebidas Interesses Vocational development Childhood Perceived competencies Interests |
description |
Although childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C). |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6 https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6 |
url |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6 https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6/464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychologica; No. 51 (2009); p. 73-92 Psychologica; N.º 51 (2009); p. 73-92 1647-8606 0871-4657 10.14195/1647-8606_51 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131642444382208 |