Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: David, Rute
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Paixão, Maria Paula, Silva, José Tomás da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6
Resumo: Although childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C).
id RCAP_4c732a40ab499bbf6b773e3b40ae9c50
oai_identifier_str oai:impactum-journals.uc.pt:article/1016
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básicoDéveloppement vocationnelleEnfanceCompétences perçuesIntérêtsDesenvolvimento vocacionalInfânciaCompetências percebidasInteressesVocational developmentChildhoodPerceived competenciesInterestsAlthough childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C).Malgré de l’enfance être considérée comme la base du développement vocationnelle, peu sont les études développées dans cette bande étaire concernant les variables impliquées et le papier que lequel jouent dans ce processus. En prétendant colmater certaines de ces lacunes nous avons cherché à explorer quelques caractéristiques structurelles et corrélez des intérêts et des compétences perçues d’enfants de l’enseignement basique (3º, 6º et 9º années de scolarité), en faisant appel, à cet effet, à la traduction et à l’adaptation portugaise de l’ ICA - R de Tracey et de Ward, qui a dans considération les six types de personnalité énoncés par Holland (R-I-A-S-E-C).Apesar de a infância ser considerada como a base do desenvolvimento vocacional, poucos são os estudos desenvolvidos nesta faixa etária acerca das variáveis implicadas e qual o papel que desempenham neste processo. Pretendendo colmatar algumas dessas lacunas procurámos explorar algumas características estruturais e correlacionais dos interesses e competências percebidas de crianças do ensino básico (3º, 6º e 9º anos de escolaridade), recorrendo, para o efeito, à tradução e adaptação portuguesa do ICA-R de Tracey e Ward, que tem em consideração os seis tipos de personalidade enunciados por Holland (R-I-A-S-E-C).Imprensa da Universidade de Coimbra2009-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6Psychologica; No. 51 (2009); p. 73-92Psychologica; N.º 51 (2009); p. 73-921647-86060871-465710.14195/1647-8606_51reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6/464David, RutePaixão, Maria PaulaSilva, José Tomás dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:06Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1016Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:48.000637Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
title Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
spellingShingle Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
David, Rute
Développement vocationnelle
Enfance
Compétences perçues
Intérêts
Desenvolvimento vocacional
Infância
Competências percebidas
Interesses
Vocational development
Childhood
Perceived competencies
Interests
title_short Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
title_full Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
title_fullStr Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
title_full_unstemmed Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
title_sort Interesses e competências percebidas em crianças do ensino básico
author David, Rute
author_facet David, Rute
Paixão, Maria Paula
Silva, José Tomás da
author_role author
author2 Paixão, Maria Paula
Silva, José Tomás da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv David, Rute
Paixão, Maria Paula
Silva, José Tomás da
dc.subject.por.fl_str_mv Développement vocationnelle
Enfance
Compétences perçues
Intérêts
Desenvolvimento vocacional
Infância
Competências percebidas
Interesses
Vocational development
Childhood
Perceived competencies
Interests
topic Développement vocationnelle
Enfance
Compétences perçues
Intérêts
Desenvolvimento vocacional
Infância
Competências percebidas
Interesses
Vocational development
Childhood
Perceived competencies
Interests
description Although childhood is generally considered as the basis of the vocational development process, few are the studies carried out in this developmental phase which try to point out the variables involved and what role they develop in this process. While trying to overcome some of the gaps above mentioned, in this study we explored some of the structural and correlational characteristics of the interests and the perceived competencies of children attending basic school (3rd, 6th and 9th grades, respectively). In order to achieve that goal, we translated and adapted the Portuguese version of Tracey and Ward’s ICA-R, which contemplates the six vocational personality types identified by Holland (R-I-A-S-E-C).
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6
https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6
url https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_6
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6
https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_6/464
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa da Universidade de Coimbra
publisher.none.fl_str_mv Imprensa da Universidade de Coimbra
dc.source.none.fl_str_mv Psychologica; No. 51 (2009); p. 73-92
Psychologica; N.º 51 (2009); p. 73-92
1647-8606
0871-4657
10.14195/1647-8606_51
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131642444382208