A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481 |
Resumo: | Tourism has been growing as an issue of the European policy. F or reasons that have as much to do with the internal evolution of the phenomena in the EU, but as well as the advent of strong external competitive destinations, it is important to reflect about the relations that can be established between: a) the emergence of a European Union territory as a single tourism destination; b) the management of tourism supply in the sub-destinations and the devices connected to their demand. The result of consulting a panel of experts shows that the understanding of the consequences for Portugal of promoting the European Union territory as a single tourist product is not consensual in what regards to the positive and negative effects of this policy and the subjects that embody their opinions.On the other hand, the information gathered through a survey made to the Portuguese people about the importance of choosing a certain tourism destination based on the fact of being or not inside the European Union territory shows that only indirect features are taken into consideration (i.e. no need of visas, common currency and sometimes the distance). |
id |
RCAP_4e1c64070ae7eb13dd9a5de04af69a70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12481 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar portuguêsTourism has been growing as an issue of the European policy. F or reasons that have as much to do with the internal evolution of the phenomena in the EU, but as well as the advent of strong external competitive destinations, it is important to reflect about the relations that can be established between: a) the emergence of a European Union territory as a single tourism destination; b) the management of tourism supply in the sub-destinations and the devices connected to their demand. The result of consulting a panel of experts shows that the understanding of the consequences for Portugal of promoting the European Union territory as a single tourist product is not consensual in what regards to the positive and negative effects of this policy and the subjects that embody their opinions.On the other hand, the information gathered through a survey made to the Portuguese people about the importance of choosing a certain tourism destination based on the fact of being or not inside the European Union territory shows that only indirect features are taken into consideration (i.e. no need of visas, common currency and sometimes the distance). A oferta turística tem vindo a crescer como facto da política europeia, por razões que se prendem tanto com a evolução interna do fenómeno na UE como com o aparecimento de fortes concorrentes externos. Importa, por isso, refletir sobre as relações que se possam estabelecer entre i) a eventual emergência do território da União como um destino turístico autónomo e ii) os processos de gestão da oferta dos sub-destinos turísticos que o compõem e os mecanismos da sua procura.O resultado da consulta a um painel de especialistas mostra que o entendimento acerca das consequências para Portugal de uma eventual emergência do território da União como um destino turístico autónomo não é consensual, tanto no que respeita ao sentido positivo ou negativo dessas consequências como às matérias que consubstanciam as opiniões expressas.Por outro lado, os dados recolhidos a partir de um inquérito aos portugueses sobre a importância que atribuem, nos seus processos de escolha entre destinos turísticos, à condição de alguns deles estarem incluídos noutros Estados-membros da UE diz-nos que ela não é muito significativa, sendo apenas valorizados alguns aspetos indiretos que decorrem dessa condição (por exemplo, ausência de vistos e de controlo alfandegário, moeda única, em alguns casos a proximidade geográfica). Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2013-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481oai:proa.ua.pt:article/12481Journal of Tourism & Development; No 20 (2013); 99-110Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 20 (2013); 99-1102182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12481https://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12481/8245https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessUmbelino, JorgeFilipe, RaúlAmorim, ÉrickaCarranca, Maria Adelaide2022-09-26T10:57:03Zoai:proa.ua.pt:article/12481Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:44.784975Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
title |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
spellingShingle |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português Umbelino, Jorge |
title_short |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
title_full |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
title_fullStr |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
title_full_unstemmed |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
title_sort |
A identidade turística do território da União Europeia: Um olhar português |
author |
Umbelino, Jorge |
author_facet |
Umbelino, Jorge Filipe, Raúl Amorim, Éricka Carranca, Maria Adelaide |
author_role |
author |
author2 |
Filipe, Raúl Amorim, Éricka Carranca, Maria Adelaide |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Umbelino, Jorge Filipe, Raúl Amorim, Éricka Carranca, Maria Adelaide |
description |
Tourism has been growing as an issue of the European policy. F or reasons that have as much to do with the internal evolution of the phenomena in the EU, but as well as the advent of strong external competitive destinations, it is important to reflect about the relations that can be established between: a) the emergence of a European Union territory as a single tourism destination; b) the management of tourism supply in the sub-destinations and the devices connected to their demand. The result of consulting a panel of experts shows that the understanding of the consequences for Portugal of promoting the European Union territory as a single tourist product is not consensual in what regards to the positive and negative effects of this policy and the subjects that embody their opinions.On the other hand, the information gathered through a survey made to the Portuguese people about the importance of choosing a certain tourism destination based on the fact of being or not inside the European Union territory shows that only indirect features are taken into consideration (i.e. no need of visas, common currency and sometimes the distance). |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481 oai:proa.ua.pt:article/12481 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12481 https://doi.org/10.34624/rtd.v0i20.12481 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12481/8245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; No 20 (2013); 99-110 Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 20 (2013); 99-110 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130518989570048 |