Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pierson, Alice Helena Campos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Dias, Lívia Caroline César, Correa, Juliana Cristina, Fagá, Isadora Trombeta, Tognon, Sara Camelucci Carrocine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941
Resumo: This article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education.
id RCAP_4e1ed8220ef0c0c8e123e1b1ce65ad7e
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/5941
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research projectContribuições da Revisão bibliográfica para embasar a compreensão da educação científica no âmbito de um projeto de pesquisaThis article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education.Este artículo discute la importancia de la revisión bibliográfica en una investigación no sólo para la construcción del encuadramiento teórico-metodológico, así como, para la construcción de recogida de datos. Se trata de un estudio teórico sobre educación científica pautado en referenciales de la perspectiva Ciencia, Tecnología y Sociedad, emprendido en el marco de un proyecto de investigación en marcha, que tuvo por objetivo identificar en la revisión de la literatura específica los atributos/presupuestos/ características de las concepciones de una educación científica en la perspectiva crítica. Como metodología fundamental para esa sistematización se elaboraron "Guías de Lecturas", para identificar categorías auxiliares para el estudio. Como resultado preliminar se señalan algunos aspectos que caracterizan la comprensión del área sobre la educación científica crítica.Esse artigo discute a importância da revisão bibliográfica em uma pesquisa não só para a construção do enquadramento teórico-metodológico, como também, para a construção de instrumentos de recolha de dados. Trata-se de um estudo teórico sobre educação científica pautado em referenciais da perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade, empreendido no âmbito de um projeto de pesquisa em andamento, que teve por objetivo identificar na revisão da literatura específica os atributos/ pressupostos/ características das concepções de uma educação científica na perspectiva crítica. Como metodologia fundamental para essa sistematização foram elaborados “Guias de Leituras”, de modo a identificar categorias auxiliares para o estudo. Como resultado preliminar são apontados alguns aspectos que caracterizam a compreensão da área sobre a educação científica crítica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 233-2521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941/4384Pierson, Alice Helena CamposDias, Lívia Caroline CésarCorrea, Juliana CristinaFagá, Isadora TrombetaTognon, Sara Camelucci Carrocineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:30Zoai:proa.ua.pt:article/5941Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.875694Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
Contribuições da Revisão bibliográfica para embasar a compreensão da educação científica no âmbito de um projeto de pesquisa
title Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
spellingShingle Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
Pierson, Alice Helena Campos
title_short Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
title_full Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
title_fullStr Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
title_full_unstemmed Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
title_sort Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
author Pierson, Alice Helena Campos
author_facet Pierson, Alice Helena Campos
Dias, Lívia Caroline César
Correa, Juliana Cristina
Fagá, Isadora Trombeta
Tognon, Sara Camelucci Carrocine
author_role author
author2 Dias, Lívia Caroline César
Correa, Juliana Cristina
Fagá, Isadora Trombeta
Tognon, Sara Camelucci Carrocine
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pierson, Alice Helena Campos
Dias, Lívia Caroline César
Correa, Juliana Cristina
Fagá, Isadora Trombeta
Tognon, Sara Camelucci Carrocine
description This article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941
url https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941/4384
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 233-252
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 233-252
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 233-252
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 233-252
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570714828800