Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941 |
Resumo: | This article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education. |
id |
RCAP_4e1ed8220ef0c0c8e123e1b1ce65ad7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/5941 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research projectContribuições da Revisão bibliográfica para embasar a compreensão da educação científica no âmbito de um projeto de pesquisaThis article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education.Este artículo discute la importancia de la revisión bibliográfica en una investigación no sólo para la construcción del encuadramiento teórico-metodológico, así como, para la construcción de recogida de datos. Se trata de un estudio teórico sobre educación científica pautado en referenciales de la perspectiva Ciencia, Tecnología y Sociedad, emprendido en el marco de un proyecto de investigación en marcha, que tuvo por objetivo identificar en la revisión de la literatura específica los atributos/presupuestos/ características de las concepciones de una educación científica en la perspectiva crítica. Como metodología fundamental para esa sistematización se elaboraron "Guías de Lecturas", para identificar categorías auxiliares para el estudio. Como resultado preliminar se señalan algunos aspectos que caracterizan la comprensión del área sobre la educación científica crítica.Esse artigo discute a importância da revisão bibliográfica em uma pesquisa não só para a construção do enquadramento teórico-metodológico, como também, para a construção de instrumentos de recolha de dados. Trata-se de um estudo teórico sobre educação científica pautado em referenciais da perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade, empreendido no âmbito de um projeto de pesquisa em andamento, que teve por objetivo identificar na revisão da literatura específica os atributos/ pressupostos/ características das concepções de uma educação científica na perspectiva crítica. Como metodologia fundamental para essa sistematização foram elaborados “Guias de Leituras”, de modo a identificar categorias auxiliares para o estudo. Como resultado preliminar são apontados alguns aspectos que caracterizam a compreensão da área sobre a educação científica crítica.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 233-252Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 233-2521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941/4384Pierson, Alice Helena CamposDias, Lívia Caroline CésarCorrea, Juliana CristinaFagá, Isadora TrombetaTognon, Sara Camelucci Carrocineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:30Zoai:proa.ua.pt:article/5941Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.875694Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project Contribuições da Revisão bibliográfica para embasar a compreensão da educação científica no âmbito de um projeto de pesquisa |
title |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
spellingShingle |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project Pierson, Alice Helena Campos |
title_short |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
title_full |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
title_fullStr |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
title_full_unstemmed |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
title_sort |
Contributions of the bibliographic review to base the understanding of scientific education in the context of a research project |
author |
Pierson, Alice Helena Campos |
author_facet |
Pierson, Alice Helena Campos Dias, Lívia Caroline César Correa, Juliana Cristina Fagá, Isadora Trombeta Tognon, Sara Camelucci Carrocine |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Lívia Caroline César Correa, Juliana Cristina Fagá, Isadora Trombeta Tognon, Sara Camelucci Carrocine |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pierson, Alice Helena Campos Dias, Lívia Caroline César Correa, Juliana Cristina Fagá, Isadora Trombeta Tognon, Sara Camelucci Carrocine |
description |
This article discusses the importance of bibliographic review in a research not only for the construction of the theoretical-methodological framework, as also for the construction of data collection instruments. It is a theoretical study about scientific education based on references from the perspective of Science, Technology and Society, undertaken within the framework of a research project in progress, whose goal was to identify in the literature review the attributes / assumptions / characteristics of the conceptions of a scientific education in the critical perspective. As a fundamental methodology for this systematization, “Reading Guides” were elaborated in order to identify auxiliary categories for the study. As a preliminary result are pointed out aspects that characterize the understanding of the area on critical scientific education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941 https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5941/4384 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 233-252 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 233-252 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 233-252 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 233-252 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570714828800 |