Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mateus, Joana Adelaide Souto, 1985-
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/2530
Resumo: Tese de mestrado, Pintura, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
id RCAP_4e33731045870882c3f75d9bc3621120
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/2530
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Do objecto impessoal ao objecto auto-referencialPinturaAuto-referênciaAutobiografiaIdentidadeObjectoTese de mestrado, Pintura, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011Os anexos, são videos que, por questões de direitos apenas serão visualizados no espaço da Biblioteca da FBAULThis dissertation deals with the object (of daily use) as a means for the artist to self-reference in their artistic practice. In an investigation that refers to the genre of still life, addresses the self-referential object, being necessary to speak of three aspects that contextualize the field of art: the object considered impersonal (worked for numerous artists of the twentieth century); the re-signification of the object; and finally the personal object and the construction of identity (personal and collective). Within these themes, we tried to select artists whose work refers to the use of the object as a vehicle to achieve certain objectives, in terms of self-reference or as a way of overcoming the limits of painting itself. The dissertation is divided in two chapters: the first approach to the three aspects mentioned above, and the second focuses on the author's personal art project. In relation to the object, addresses the impersonal object, (first) referring to, the readymades of Marcel Duchamp, whose distance from the author's reference to the work face. However, some artists began to use such impersonal objects as well as personal objects. In addition to this self-reference through the personal object, other artists use it to build not only an autobiographical dimension as well as collective identities (which are a particular social group). In the second chapter, the author's personal art project is articulated with the concept of self-referential object in a search and affirmation of personal identity. It develops a path for painting; for three-dimensional works in which the object itself is present; while at others where, through the photographic image, to create scenarios; and finally, through video, as static objects come to life. As background material, complete with an attachment section which takes a brief look at the historical context of the still life.Botelho, Manuel, 1950-Repositório da Universidade de LisboaMateus, Joana Adelaide Souto, 1985-2011-02-18T17:24:28Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/2530porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:42:56Zoai:repositorio.ul.pt:10451/2530Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:28:54.121481Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
title Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
spellingShingle Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
Mateus, Joana Adelaide Souto, 1985-
Pintura
Auto-referência
Autobiografia
Identidade
Objecto
title_short Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
title_full Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
title_fullStr Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
title_full_unstemmed Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
title_sort Do objecto impessoal ao objecto auto-referencial
author Mateus, Joana Adelaide Souto, 1985-
author_facet Mateus, Joana Adelaide Souto, 1985-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Botelho, Manuel, 1950-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Mateus, Joana Adelaide Souto, 1985-
dc.subject.por.fl_str_mv Pintura
Auto-referência
Autobiografia
Identidade
Objecto
topic Pintura
Auto-referência
Autobiografia
Identidade
Objecto
description Tese de mestrado, Pintura, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-18T17:24:28Z
2011
2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/2530
url http://hdl.handle.net/10451/2530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134172984377344