The "old" and the "new'' business history in Portugal, 1924-1994. Trends and results

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, José Amado
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.1999.670
Resumo: In the "conquest" of new subjects, history has been discovering the potentialities of the company as an object of study. In Portugal, since the beginnings of the eight hundred years, one started to dedicate some attention to the history of companies. The centenary celebration of Vista Alegre, in 1924 as well as the works published were an important mark in the evolution of the business historiography. Afterwards, this historiography integrates itself in two different paradigms. Thus, till the 60's, one may talk about an "old" business history, made essentially by amateurs with commemorative and often laudatory purposes. After the 70's, it started to emerge the "new" company history, with a more frequent participation of specialised researchers and with a new type of sources. Moreover, even the less successful moments - and not only those of undeniable success - have become object of analysis.
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spelling The "old" and the "new'' business history in Portugal, 1924-1994. Trends and resultsLa "vieille" et la "nouvelle" histoire des entreprises au Portugal, 1924-1994. Les tendances et les résultatsA «velha» e a «nova» história empresarial em Portugal, 1924-1994. Tendências e resultadosIn the "conquest" of new subjects, history has been discovering the potentialities of the company as an object of study. In Portugal, since the beginnings of the eight hundred years, one started to dedicate some attention to the history of companies. The centenary celebration of Vista Alegre, in 1924 as well as the works published were an important mark in the evolution of the business historiography. Afterwards, this historiography integrates itself in two different paradigms. Thus, till the 60's, one may talk about an "old" business history, made essentially by amateurs with commemorative and often laudatory purposes. After the 70's, it started to emerge the "new" company history, with a more frequent participation of specialised researchers and with a new type of sources. Moreover, even the less successful moments - and not only those of undeniable success - have become object of analysis.L'histoire, à la "conquête" de nouveaux sujets, est en train de découvrir les potentialités de l'entreprise comme objet d'étude. Au Portugal, dès le début des années huit cents que l'on a dedié de I'attention à l'histoire des entreprises. La commémoration du centenaire de Vista Alegre en 1924 bien que les travaux publiés ont été une marque importante dans l'évolution de l 'historiographie des entreprises. Aprês, cette historiographie s'intègre dans deux paradigmes différents. Ainsi, jusqu'aux années 60, on peut parler de la 'vieille' histoire des entreprises faite essentiellement par des amateurs ayant des buts commémorationnistes et souvent laudatifs. À partir des années 70, par contre, la 'nouvelle' histoire des entreprises a commencé à émerger avec la participation plus fréquente de rechercheurs spécialisés et avec le recours à de nouveaux types de sources. En outre, les moments moins 'heureux' - et non pas seulement ceux qui ont un succès indubitable - sont devenus objet d'analyse.A história, na "conquista" de novos assuntos, tem vindo a descobrir as potencialidades da empresa como objecto de estudo. Em Portugal, desde os inícios de Oitocentos que começou a dedicar-se alguma atenção à história das empresas. Marco importante, na evolução deste ramo historiográfico, foi a comemoração do centenário da Vista Alegre, em 1924, e os trabalhos então publicados. Posteriormente, a referida historiografia enquadra-se em dois paradigmas diferentes. Assim, até aos anos 1960, pode falar-se de "velha" história empresarial, feita essencialmente por amadores com intuitos comemoracionistas e, não raro, laudatórios. A partir da década de 70, por sua vez, começou a emergir a "nova" história das empresas, com a participação mais frequente de investigadores especializados e o recurso a novos tipos de fontes. Além do mais, também os momentos menos ''felizes" - e não apenas os de inequívoco sucesso - começaram a ser objecto de análise.Universidade Católica Portuguesa1999-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.1999.670oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/670Gestão e Desenvolvimento; No 8 (1999); 97-113Gestão e Desenvolvimento; n. 8 (1999); 97-1132184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.1999.n8reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/670https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.1999.670https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/670/607Direitos de Autor (c) 1999 José Amado Mendeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, José Amado2022-09-23T15:47:20Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/670Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:39.825172Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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