The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucas, Margarida
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782
Resumo: This article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher).
id RCAP_57011656ae8b21c3c1c8baa36241d43f
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2782
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The integration of ICT in the new Timorese General Secondary CurriculumThe integration of ICT in the new Timorese General Secondary CurriculumThis article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher).Este artículo pretende describir cómo se llevó a cabo la implementación de la disciplina de Tecnologías Multimedia del nuevo currículo de Educación Secundaria de Timor-Leste. Se recogieron datos de varios participantes a través de análisis de documentos, observación directa, entrevistas y grupos focales. Los resultados apuntan a la necesidad de dotar a las escuelas con las infraestructuras adecuadas para la implementación de la disciplina en cuestión, tales como redes eléctricas y de telecomunicaciones, y de equipar las escuelas con laboratorios de computación debidamente equipados. También apuntan a la falta de profesores capacitados y la falta de cursos de formación inicial que pueda ayudar a suplir esta falta. Revelan que es deseable mantener la formación continua a todos los profesores que enseñan Tecnologías Multimedia, en todos los distritos, independientemente de su vínculo profesional.O presente artigo pretende descrever como decorreu a implementação da disciplina de Tecnologias Multimédia do novo currículo do Ensino Secundário Geral de Timor-Leste. Os dados foram recolhidos junto de vários participantes e por diversas vias, incluindo a análise documental, a observação direta, o inquérito por entrevista e por focus group. Os resultados apontam para a necessidade de dotar as escolas com infraestruturas adequadas à implementação da disciplina em causa, como sejam rede elétrica e de telecomunicações e de equipar as escolas com laboratórios de informática devidamente apetrechados. Apontam também para a falta de professores formados para lecionar esta disciplina e a inexistência de cursos de formação inicial que a possam ajudar a colmatar. Revelam ainda que é desejável dar-se continuidade à formação contínua ministrada até então, para que a mesma chegue a todos os distritos do país e a todos os professores que se encontram a lecionar a disciplina independentemente do seu vínculo profissional.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782Indagatio Didactica; Vol 7 No 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; Vol. 7 No 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 2 (2015); 29-421647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782/2095Lucas, MargaridaSantos, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:56Zoai:proa.ua.pt:article/2782Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:58.523459Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
title The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
spellingShingle The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
Lucas, Margarida
title_short The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
title_full The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
title_fullStr The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
title_full_unstemmed The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
title_sort The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
author Lucas, Margarida
author_facet Lucas, Margarida
Santos, Carlos
author_role author
author2 Santos, Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucas, Margarida
Santos, Carlos
description This article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782
https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782
url https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782/2095
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 7 No 2 (2015); 29-42
Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 2 (2015); 29-42
Indagatio Didactica; Vol. 7 No 2 (2015); 29-42
Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 2 (2015); 29-42
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567628869632