The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782 |
Resumo: | This article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher). |
id |
RCAP_57011656ae8b21c3c1c8baa36241d43f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2782 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary CurriculumThe integration of ICT in the new Timorese General Secondary CurriculumThis article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher).Este artículo pretende describir cómo se llevó a cabo la implementación de la disciplina de Tecnologías Multimedia del nuevo currículo de Educación Secundaria de Timor-Leste. Se recogieron datos de varios participantes a través de análisis de documentos, observación directa, entrevistas y grupos focales. Los resultados apuntan a la necesidad de dotar a las escuelas con las infraestructuras adecuadas para la implementación de la disciplina en cuestión, tales como redes eléctricas y de telecomunicaciones, y de equipar las escuelas con laboratorios de computación debidamente equipados. También apuntan a la falta de profesores capacitados y la falta de cursos de formación inicial que pueda ayudar a suplir esta falta. Revelan que es deseable mantener la formación continua a todos los profesores que enseñan Tecnologías Multimedia, en todos los distritos, independientemente de su vínculo profesional.O presente artigo pretende descrever como decorreu a implementação da disciplina de Tecnologias Multimédia do novo currículo do Ensino Secundário Geral de Timor-Leste. Os dados foram recolhidos junto de vários participantes e por diversas vias, incluindo a análise documental, a observação direta, o inquérito por entrevista e por focus group. Os resultados apontam para a necessidade de dotar as escolas com infraestruturas adequadas à implementação da disciplina em causa, como sejam rede elétrica e de telecomunicações e de equipar as escolas com laboratórios de informática devidamente apetrechados. Apontam também para a falta de professores formados para lecionar esta disciplina e a inexistência de cursos de formação inicial que a possam ajudar a colmatar. Revelam ainda que é desejável dar-se continuidade à formação contínua ministrada até então, para que a mesma chegue a todos os distritos do país e a todos os professores que se encontram a lecionar a disciplina independentemente do seu vínculo profissional.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2015-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782Indagatio Didactica; Vol 7 No 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; Vol. 7 No 2 (2015); 29-42Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 2 (2015); 29-421647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782/2095Lucas, MargaridaSantos, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:56Zoai:proa.ua.pt:article/2782Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:58.523459Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
title |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
spellingShingle |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum Lucas, Margarida |
title_short |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
title_full |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
title_fullStr |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
title_full_unstemmed |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
title_sort |
The integration of ICT in the new Timorese General Secondary Curriculum |
author |
Lucas, Margarida |
author_facet |
Lucas, Margarida Santos, Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucas, Margarida Santos, Carlos |
description |
This article aims to describe the implementation of Multimedia Technologies, a subject from the new Timorese General Secondary Education curriculum. Data was collected from several participants via document analysis, direct observation, interviews and focus groups. Results point to the need to equip schools with suitable infrastructures for implementing the subject in question, such as electrical and telecommunication facilities and equipping schools with computer labs. They also point to the lack of trained teachers and the lack of initial training courses that can help bridge this gap. They still reveal that it is desirable to keep providing continuous training to all teachers teaching the subject, from all districts, regardless their professional category (permanent or contract teacher). |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782 https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v7i2.2782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2782/2095 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 7 No 2 (2015); 29-42 Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 2 (2015); 29-42 Indagatio Didactica; Vol. 7 No 2 (2015); 29-42 Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 2 (2015); 29-42 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567628869632 |