Cidadania e vozes jovens em educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564 |
Resumo: | This paper discusses the ways 12th form students of non-vocational humanistic science courses, located in relatively disadvantaged schools and communities, build their citizenship. In the intersection of gender, regionalism and school achievement, the main dimension is gender. Young voices are heard about specific and complex questions that affect their lives. Citizenship and voice are theorized. Methodologicaly, we resort to focus group discussion and individual interviews. |
id |
RCAP_59028d0a0a7aea56b9f07308427fe284 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4564 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Cidadania e vozes jovens em educaçãoThis paper discusses the ways 12th form students of non-vocational humanistic science courses, located in relatively disadvantaged schools and communities, build their citizenship. In the intersection of gender, regionalism and school achievement, the main dimension is gender. Young voices are heard about specific and complex questions that affect their lives. Citizenship and voice are theorized. Methodologicaly, we resort to focus group discussion and individual interviews.Cet article discute examine des moyens de construction de la/des citoyenneté(s) des jeunes de la 12eme année du cours d’Humanités, dans des écoles et communautés en relatif désavantage. Dans l’intersection du genre, de la region et du niveau de performance à l’école, on focalise ici la dimension du genre. On écoute des jeunes sur des questions spécifiques et globales qui affectent leurs vies. On théorise citoyenneté et voix et on fait recours méthodologique à la discussion focalisée en groupe et à des entretiens individuels.Este artigo discute modos de construção da(s) cidadania(s) de jovens do 12.º ano, do Curso Científico Humanístico, em escolas e comunidades em relativa desvantagem. Na interseção de género, regionalidade e desempenho escolar, focaliza a dimensão de género. Escutam-se jovens acerca de questões específicas e amplas que afetam as suas vidas. Teoriza-se cidadania e voz. Recorre-se a discussão focalizada em grupo e entrevistas individuais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-10-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564Indagatio Didactica; Vol 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195Indagatio Didactica; Vol. 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-1951647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4564https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4564/3473Macedo, EuniceAraújo, Helena Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:58Zoai:proa.ua.pt:article/4564Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:13.481811Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cidadania e vozes jovens em educação |
title |
Cidadania e vozes jovens em educação |
spellingShingle |
Cidadania e vozes jovens em educação Macedo, Eunice |
title_short |
Cidadania e vozes jovens em educação |
title_full |
Cidadania e vozes jovens em educação |
title_fullStr |
Cidadania e vozes jovens em educação |
title_full_unstemmed |
Cidadania e vozes jovens em educação |
title_sort |
Cidadania e vozes jovens em educação |
author |
Macedo, Eunice |
author_facet |
Macedo, Eunice Araújo, Helena Costa |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Helena Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Eunice Araújo, Helena Costa |
description |
This paper discusses the ways 12th form students of non-vocational humanistic science courses, located in relatively disadvantaged schools and communities, build their citizenship. In the intersection of gender, regionalism and school achievement, the main dimension is gender. Young voices are heard about specific and complex questions that affect their lives. Citizenship and voice are theorized. Methodologicaly, we resort to focus group discussion and individual interviews. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564 https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4564 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4564/3473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 180-195 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570025914368 |