Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, André Fernandes da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48
Resumo: Connection of the teaching-learning process with scholar projects challenges the School as an organization, and requiresschool staff to connect with the community. Legal framework defines community participation in school, but the way it occurs on day-to-day activities depends on the school staff and the relationships established inside and outside of the strict scholar context.This paper uses an alternative perspective on the determinants for success of projects, especially in arts, focused on motivation, authenticity and pragmatism. Starting from the teacher-student relationship in the teaching-learning process, it ends at the interactions between school and community looking for creating value for organizations. It uses references as distinct as the type of motivation, the biotic relationships or the capture of externalities.More than a postulate about organization, it brings a different look on scholar projects and on their impact and relationship with the community.
id RCAP_5e4603ee0ad199c5d36c3d0ab2f00b93
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/48
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Motivation, Authenticity and Pragmatism in ProjectsMotivação, Autenticidade e Pragmatismo em Projetos 1ArtesEscolaAprendizagemMotivaçãoGestão de ProjetosGestão OrganizacionaArtsSchooLearningMotivationProject ManagementOrganizational ManagementConnection of the teaching-learning process with scholar projects challenges the School as an organization, and requiresschool staff to connect with the community. Legal framework defines community participation in school, but the way it occurs on day-to-day activities depends on the school staff and the relationships established inside and outside of the strict scholar context.This paper uses an alternative perspective on the determinants for success of projects, especially in arts, focused on motivation, authenticity and pragmatism. Starting from the teacher-student relationship in the teaching-learning process, it ends at the interactions between school and community looking for creating value for organizations. It uses references as distinct as the type of motivation, the biotic relationships or the capture of externalities.More than a postulate about organization, it brings a different look on scholar projects and on their impact and relationship with the community.A conexão do processo de ensino-aprendizagem com projetos escolares desafia a escola como organização e obriga os agentes educativos a ligarem-se à comunidade. A participação da comunidade na escola está estatuída legalmente, mas o modo como se processa no dia a dia depende dos agentes educativos e das relações que estes estabelecem dentro e fora do contexto escolar estrito.O texto lança uma perspetiva alternativa sobre fatores determinantes no sucesso dos projetos, em especial nas artes, centrada na motivação, na autenticidade e no pragmatismo. Começa na relação professor-aluno, no quadro do processo de ensino-aprendizagem, e termina na relação entre escola e comunidade, no contexto da criação de valor pelas organizações. No percurso, utiliza referências tão díspares como o tipo de motivação, as relações bióticas ou a captura de externalidades.Mais do que um postulado sobre organização, traz o desafio para um olhar diferente sobre os projetos na escola, sobre o seu impacto e sobre a sua relação com a comunidade.CEPAM2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48https://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 4 (2014): Revista Portuguesa de Educação Artística; 89-94Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 4 (2014): Revista Portuguesa de Educação Artística; 89-942183-74811647-905X10.34639/rpea.v4i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/48https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/48/53Direitos de Autor (c) 2014 André Fernandes da Cunhainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, André Fernandes da2024-01-31T10:29:00Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/48Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:24.431855Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
Motivação, Autenticidade e Pragmatismo em Projetos 1
title Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
spellingShingle Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
Cunha, André Fernandes da
Artes
Escola
Aprendizagem
Motivação
Gestão de Projetos
Gestão Organizaciona
Arts
Schoo
Learning
Motivation
Project Management
Organizational Management
title_short Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
title_full Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
title_fullStr Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
title_full_unstemmed Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
title_sort Motivation, Authenticity and Pragmatism in Projects
author Cunha, André Fernandes da
author_facet Cunha, André Fernandes da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, André Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Artes
Escola
Aprendizagem
Motivação
Gestão de Projetos
Gestão Organizaciona
Arts
Schoo
Learning
Motivation
Project Management
Organizational Management
topic Artes
Escola
Aprendizagem
Motivação
Gestão de Projetos
Gestão Organizaciona
Arts
Schoo
Learning
Motivation
Project Management
Organizational Management
description Connection of the teaching-learning process with scholar projects challenges the School as an organization, and requiresschool staff to connect with the community. Legal framework defines community participation in school, but the way it occurs on day-to-day activities depends on the school staff and the relationships established inside and outside of the strict scholar context.This paper uses an alternative perspective on the determinants for success of projects, especially in arts, focused on motivation, authenticity and pragmatism. Starting from the teacher-student relationship in the teaching-learning process, it ends at the interactions between school and community looking for creating value for organizations. It uses references as distinct as the type of motivation, the biotic relationships or the capture of externalities.More than a postulate about organization, it brings a different look on scholar projects and on their impact and relationship with the community.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48
https://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48
url https://doi.org/10.34639/rpea.v4i1.48
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/48
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/48/53
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 André Fernandes da Cunha
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 André Fernandes da Cunha
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 4 (2014): Revista Portuguesa de Educação Artística; 89-94
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 4 (2014): Revista Portuguesa de Educação Artística; 89-94
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v4i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582409596928