Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34623/4a5a-q167 |
Resumo: | Considering the current scenario of digital communication, with the popularization of websites, applications and digital social networking platforms, this article proposes to investigate whether digital social networks can provide opportunities for media literacy and social learning, contributing to the formation of a subject autonomous, critical and participatory. We propose the case study of the Instagram profile @comidasaudavelpratodos, by journalist Juliana Gomes —an online space not only for disclosing recipes, but also for promoting the debate on healthy eating and access to information related to the topic. In the end, we concluded that the features offered by the Instagram platform collaborate to encourage social learning for the subject, who, rather than learning how to do it, learns to be and become healthier, as well as more autonomous and participatory in digital social networks. |
id |
RCAP_61bb09ed0d36fe69127358826aca51c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/79 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning?Media literacySocial learningInstagramCase studyActive participation strategiesLiteracia midiáticaAprendizagem socialInstagramEstudo de casoEstratégias de participação ativaConsidering the current scenario of digital communication, with the popularization of websites, applications and digital social networking platforms, this article proposes to investigate whether digital social networks can provide opportunities for media literacy and social learning, contributing to the formation of a subject autonomous, critical and participatory. We propose the case study of the Instagram profile @comidasaudavelpratodos, by journalist Juliana Gomes —an online space not only for disclosing recipes, but also for promoting the debate on healthy eating and access to information related to the topic. In the end, we concluded that the features offered by the Instagram platform collaborate to encourage social learning for the subject, who, rather than learning how to do it, learns to be and become healthier, as well as more autonomous and participatory in digital social networks.Considerando o atual cenário da comunicação digital, com a popularização dos sites, aplicativos e plataformas de redes sociais digitais, este artigo se propõe a investigar se as redes sociais digitais podem oportunizar a literacia midiática e a aprendizagem social, colaborando para a formação de um sujeito autônomo, crítico e participativo. Propomos o estudo de caso do perfil no Instagram @comidasaudavelpratodos, da jornalista Juliana Gomes —um espaço online para divulgação não só de receitas, mas também para a promoção do debate sobre alimentação saudável e acesso à informação relacionada ao tema. Ao final, concluímos que as funcionalidades ofertadas pela plataforma Instagram colaboram para o incentivo a uma aprendizagem social do sujeito, que mais do que aprender o como fazer, aprende a ser e tornar-se mais saudável, bem como mais autônomo e participativo nas redes sociais digitais.CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação2022-02-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://doi.org/10.34623/4a5a-q167oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/79Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 54-612184-8661reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79https://doi.org/10.34623/4a5a-q167https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79/69https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79/70Direitos de Autor (c) 2022 Bianca Maciente Colvara, Soraya Maria Ferreira Vieirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMaciente Colvara, BiancaMaria Ferreira Vieira, Soraya2022-09-20T15:24:46Zoai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/79Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:51:07.190922Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
title |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
spellingShingle |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? Maciente Colvara, Bianca Media literacy Social learning Case study Active participation strategies Literacia midiática Aprendizagem social Estudo de caso Estratégias de participação ativa |
title_short |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
title_full |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
title_fullStr |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
title_full_unstemmed |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
title_sort |
Comida e informação para todos: as redes sociais podem contribuir para a aprendizagem social do sujeito? Food and information for everyone: can social networks contribute to the individual’s social learning? |
author |
Maciente Colvara, Bianca |
author_facet |
Maciente Colvara, Bianca Maria Ferreira Vieira, Soraya |
author_role |
author |
author2 |
Maria Ferreira Vieira, Soraya |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciente Colvara, Bianca Maria Ferreira Vieira, Soraya |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Media literacy Social learning Case study Active participation strategies Literacia midiática Aprendizagem social Estudo de caso Estratégias de participação ativa |
topic |
Media literacy Social learning Case study Active participation strategies Literacia midiática Aprendizagem social Estudo de caso Estratégias de participação ativa |
description |
Considering the current scenario of digital communication, with the popularization of websites, applications and digital social networking platforms, this article proposes to investigate whether digital social networks can provide opportunities for media literacy and social learning, contributing to the formation of a subject autonomous, critical and participatory. We propose the case study of the Instagram profile @comidasaudavelpratodos, by journalist Juliana Gomes —an online space not only for disclosing recipes, but also for promoting the debate on healthy eating and access to information related to the topic. In the end, we concluded that the features offered by the Instagram platform collaborate to encourage social learning for the subject, who, rather than learning how to do it, learns to be and become healthier, as well as more autonomous and participatory in digital social networks. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-26T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34623/4a5a-q167 oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/79 |
url |
https://doi.org/10.34623/4a5a-q167 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79 https://doi.org/10.34623/4a5a-q167 https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79/69 https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/79/70 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Bianca Maciente Colvara, Soraya Maria Ferreira Vieira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Bianca Maciente Colvara, Soraya Maria Ferreira Vieira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 54-61 2184-8661 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130374801981440 |