Teacher narratives as mental models in the teaching of research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936 |
Resumo: | Understanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence. |
id |
RCAP_63561c548406b50b6e9a429fcd75be87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4936 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teacher narratives as mental models in the teaching of researchLas narrativas docentes como modelos mentales en la enseñanza de la investigaciónUnderstanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence.Al entender la investigación formativa como uno de los elementos fundamentales para la formación del espíritu científico, surge la necesidad de analizar el papel de los modelos mentales de los docentes en la enseñanza de la investigación dentro de las instituciones educativas de nivel medio y de educación superior, teniendo como base el enfoque cualitativo que en una segunda fase sirve como guía para el análisis cuantitativo de la información. El presente estudio comprende el análisis de las narrativas de 18 entrevistas semiestructuradas a docentes de instituciones de educación media y 14 docentes de Instituciones educativas de educación Superior, encontrando un nuevo enfoque para el análisis tradicional de las percepciones y pedagogías en la enseñanza de la investigación basado en los modelos mentales y su influencia social.Ao compreender a pesquisa formativa como um dos elementos fundamentais para a formação do espírito científico, surge a necessidade de analisar o papel dos modelos mentais dos professores no ensino da pesquisa em instituições de ensino médio e superior, baseado na abordagem qualitativa que, em uma segunda fase, serve como um guia para a análise quantitativa da informação. O presente estudo contempla a análise das narrativas de 18 entrevistas semiestruturadas com professores de instituições de ensino médio e 14 docentes de instituições de ensino superior, encontrando uma nova abordagem para a análise tradicional de percepções e pedagogias no ensino da pesquisa. em modelos mentais e sua influência social.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 149-1661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936/3697Ruano, Luis E.Muñoz, Vanesainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:17Zoai:proa.ua.pt:article/4936Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.324492Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research Las narrativas docentes como modelos mentales en la enseñanza de la investigación |
title |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
spellingShingle |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research Ruano, Luis E. |
title_short |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
title_full |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
title_fullStr |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
title_full_unstemmed |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
title_sort |
Teacher narratives as mental models in the teaching of research |
author |
Ruano, Luis E. |
author_facet |
Ruano, Luis E. Muñoz, Vanesa |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz, Vanesa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruano, Luis E. Muñoz, Vanesa |
description |
Understanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936 https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936/3697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 149-166 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 149-166 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 149-166 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 149-166 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570621505536 |