Teacher narratives as mental models in the teaching of research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruano, Luis E.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Muñoz, Vanesa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936
Resumo: Understanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence.
id RCAP_63561c548406b50b6e9a429fcd75be87
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4936
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teacher narratives as mental models in the teaching of researchLas narrativas docentes como modelos mentales en la enseñanza de la investigaciónUnderstanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence.Al entender la investigación formativa como uno de los elementos fundamentales para la formación del espíritu científico, surge la necesidad de analizar el papel de los modelos mentales de los docentes en la enseñanza de la investigación dentro de las instituciones educativas de nivel medio y de educación superior, teniendo como base el enfoque cualitativo que en una segunda fase sirve como guía para el análisis cuantitativo de la información. El presente estudio comprende el análisis de las narrativas de 18 entrevistas semiestructuradas a docentes de instituciones de educación media y 14 docentes de Instituciones educativas de educación Superior, encontrando un nuevo enfoque para el análisis tradicional de las percepciones y pedagogías en la enseñanza de la investigación basado en los modelos mentales y su influencia social.Ao compreender a pesquisa formativa como um dos elementos fundamentais para a formação do espírito científico, surge a necessidade de analisar o papel dos modelos mentais dos professores no ensino da pesquisa em instituições de ensino médio e superior, baseado na abordagem qualitativa que, em uma segunda fase, serve como um guia para a análise quantitativa da informação. O presente estudo contempla a análise das narrativas de 18 entrevistas semiestruturadas com professores de instituições de ensino médio e 14 docentes de instituições de ensino superior, encontrando uma nova abordagem para a análise tradicional de percepções e pedagogias no ensino da pesquisa. em modelos mentais e sua influência social.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 149-166Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 149-1661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936/3697Ruano, Luis E.Muñoz, Vanesainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:17Zoai:proa.ua.pt:article/4936Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.324492Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teacher narratives as mental models in the teaching of research
Las narrativas docentes como modelos mentales en la enseñanza de la investigación
title Teacher narratives as mental models in the teaching of research
spellingShingle Teacher narratives as mental models in the teaching of research
Ruano, Luis E.
title_short Teacher narratives as mental models in the teaching of research
title_full Teacher narratives as mental models in the teaching of research
title_fullStr Teacher narratives as mental models in the teaching of research
title_full_unstemmed Teacher narratives as mental models in the teaching of research
title_sort Teacher narratives as mental models in the teaching of research
author Ruano, Luis E.
author_facet Ruano, Luis E.
Muñoz, Vanesa
author_role author
author2 Muñoz, Vanesa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruano, Luis E.
Muñoz, Vanesa
description Understanding formative research as a fundamental element in the formation of the scientific spirit, raises the need to analyze the role of teachers’ mental models in the teaching research within middle-level educational institutions and university institutions, taking into account as a basis the qualitative approach that in a second phase serves as a guide for the quantitative analysis of information. The present study includes the analysis of 18 semi-structured interviews to teachers of secondary education institutions and 14 teachers of University institutions, finding a new approach in the traditional analysis of perceptions and pedagogies in the teaching research, based on mental models and their social influence.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936
url https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4936
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4936/3697
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 149-166
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 149-166
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 149-166
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 149-166
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570621505536