Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157 |
Resumo: | n the context of contemporary choreography, the dancer emerges as a central figure, not only to think about thematerialization of the choreographic work, but also to shape the creative process. Increasingly, it is required the activeparticipation of the dancer, with his uniqueness, in the thinking of the choreographic work. This perspective allows us toreflect on the student’s training in his teaching-learning process in the context of artistic education in dance. In this way,experimentation, singularity, and heterogeneity are basic concepts to think about the paradigm in the contemporarydancer’s education. This article intends to reflect, based on the characteristics of the dancer, through the dialogue ofthe literature review with the perspectives of some Portuguese choreographers, to project this into an educationaldimension. |
id |
RCAP_66a46d0c4dca142abbdd41ee08a87198 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/157 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação CoreográficaIntérpreteDança contemporâneaCriação coreográficaEducação artísticaDancerContemporary DanceChoreographyArtistic Educationn the context of contemporary choreography, the dancer emerges as a central figure, not only to think about thematerialization of the choreographic work, but also to shape the creative process. Increasingly, it is required the activeparticipation of the dancer, with his uniqueness, in the thinking of the choreographic work. This perspective allows us toreflect on the student’s training in his teaching-learning process in the context of artistic education in dance. In this way,experimentation, singularity, and heterogeneity are basic concepts to think about the paradigm in the contemporarydancer’s education. This article intends to reflect, based on the characteristics of the dancer, through the dialogue ofthe literature review with the perspectives of some Portuguese choreographers, to project this into an educationaldimension.No contexto da criação coreográfica contemporânea o intérprete surge como uma figura central, não só, para pensara materialização da obra coreográfica, como também, modelar os processos criativos. Cada vez mais, é requerido queo intérprete participe ativamente, com a sua singularidade, no pensamento sobre a obra. Esta perspetiva, permiterefletir sobre a formação do aluno no seu processo de ensino-aprendizagem no âmbito da educação artística em dança.Desta forma, a experimentação, a singularidade e a heterogeneidade são conceitos basilares para pensar o paradigmada formação do intérprete no campo da dança contemporânea. O presente artigo pretende refletir, a partir dascaracterísticas do intérprete, a articulação da revisão da literatura com as visões de alguns coreógrafos portugueses,de modo a que estas se projetem numa dimensão educativa.CEPAM2021-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 25-38Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 25-382183-74811647-905X10.34639/rpea.v10i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/157https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/157/157Direitos de Autor (c) 2021 Ângelo Cid Neto, João Fernandes, Madalena Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccessCid Neto, ÂngeloFernandes, JoãoXavier, Madalena2024-01-31T10:29:21Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/157Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.394512Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
title |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
spellingShingle |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica Cid Neto, Ângelo Intérprete Dança contemporânea Criação coreográfica Educação artística Dancer Contemporary Dance Choreography Artistic Education |
title_short |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
title_full |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
title_fullStr |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
title_full_unstemmed |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
title_sort |
Uma Cartografia para o Intérprete Contemporâneo: Um Lugar entre a Formação e a Criação Coreográfica |
author |
Cid Neto, Ângelo |
author_facet |
Cid Neto, Ângelo Fernandes, João Xavier, Madalena |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, João Xavier, Madalena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cid Neto, Ângelo Fernandes, João Xavier, Madalena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intérprete Dança contemporânea Criação coreográfica Educação artística Dancer Contemporary Dance Choreography Artistic Education |
topic |
Intérprete Dança contemporânea Criação coreográfica Educação artística Dancer Contemporary Dance Choreography Artistic Education |
description |
n the context of contemporary choreography, the dancer emerges as a central figure, not only to think about thematerialization of the choreographic work, but also to shape the creative process. Increasingly, it is required the activeparticipation of the dancer, with his uniqueness, in the thinking of the choreographic work. This perspective allows us toreflect on the student’s training in his teaching-learning process in the context of artistic education in dance. In this way,experimentation, singularity, and heterogeneity are basic concepts to think about the paradigm in the contemporarydancer’s education. This article intends to reflect, based on the characteristics of the dancer, through the dialogue ofthe literature review with the perspectives of some Portuguese choreographers, to project this into an educationaldimension. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157 https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/157 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/157/157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Ângelo Cid Neto, João Fernandes, Madalena Xavier info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Ângelo Cid Neto, João Fernandes, Madalena Xavier |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 25-38 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 25-38 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v10i2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583201271808 |