Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendel, Maria
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.15/211
Resumo: The way schools work may be grasped with various methods and frames of reflection. In my paper I am focusing on the analysis of school space, in which the “parents’ spots” are discovered in the context of democratisation of school life and the lack of physically and mentally understood basis of fostering the parental culture in Polish school space. The mostly semiotic and critical analysis is grounded in Edward Hall’s conception of cultural meaning of space. Most parts of the text refer to the questions such as: What kind of place exists for the parents at the school of their children? Is it a friendly place for them? If it is, why, if it is not friendly – why is it so? Are the places that are visited by parents in school under control? Are there any power relations in school possible to be seen on the basis of the analysis of the distribution and monitoring of a school space? What are they, if there are any? Etc. In the conclusions I am appealing to consolidate efforts and to create a new shape of school reality, in which parents as school-community partners would have an opportunity to develop their own culture – a condition sine qua non of democratisation of school life. It would be achieved if parents did not have merely the spots in school but real partner place in its space. - O modo como as escolas funcionam pode ser compreendido através de vários métodos e quadros de reflexão. O meu texto focaliza-se na análise do espaço escolar, no qual os “lugares para pais” [parents’ spots] são descobertos no contexto da democratização da vida escolar e da falta de uma base de compreensão do desenvolvimento físico e mental de uma cultura parental no espaço escolar polaco. A análise maioritariamente semiótica e crítica baseia-se na concepção de Edward Hall do significado cultural do espaço. A maioria das partes do texto remete para questões como: que tipo de lugar existe para os pais na escola dos seus filhos? É amigável? Se sim, Porquê? Se não, porque é que isso acontece? Os espaços visitados pelos pais na escola são controlados? É possível detectar relações de poder com base na análise da distribuição e supervisão do espaço escolar? Que relações são essas, se é que existem? Etc. Nas conclusões faço um apelo à consolidação de esforços e à criação de uma nova forma de realidade escolar na qual os pais, enquanto parceiros da comunidade escolar, teriam oportunidade de desenvolver a sua própria cultura – uma condição sine qua non de democratização da vida da escola. Isto seria possível se os pais não se limitassem a ter lugar na escola, mas um verdadeiro lugar de parceria no seu espaço.
id RCAP_68e1b621bb1c4a816a5d0cebdd747c86
oai_identifier_str oai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/211
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnershipHome, school, and community partnershipsParents’ involvementPlace-conscious educationThe way schools work may be grasped with various methods and frames of reflection. In my paper I am focusing on the analysis of school space, in which the “parents’ spots” are discovered in the context of democratisation of school life and the lack of physically and mentally understood basis of fostering the parental culture in Polish school space. The mostly semiotic and critical analysis is grounded in Edward Hall’s conception of cultural meaning of space. Most parts of the text refer to the questions such as: What kind of place exists for the parents at the school of their children? Is it a friendly place for them? If it is, why, if it is not friendly – why is it so? Are the places that are visited by parents in school under control? Are there any power relations in school possible to be seen on the basis of the analysis of the distribution and monitoring of a school space? What are they, if there are any? Etc. In the conclusions I am appealing to consolidate efforts and to create a new shape of school reality, in which parents as school-community partners would have an opportunity to develop their own culture – a condition sine qua non of democratisation of school life. It would be achieved if parents did not have merely the spots in school but real partner place in its space. - O modo como as escolas funcionam pode ser compreendido através de vários métodos e quadros de reflexão. O meu texto focaliza-se na análise do espaço escolar, no qual os “lugares para pais” [parents’ spots] são descobertos no contexto da democratização da vida escolar e da falta de uma base de compreensão do desenvolvimento físico e mental de uma cultura parental no espaço escolar polaco. A análise maioritariamente semiótica e crítica baseia-se na concepção de Edward Hall do significado cultural do espaço. A maioria das partes do texto remete para questões como: que tipo de lugar existe para os pais na escola dos seus filhos? É amigável? Se sim, Porquê? Se não, porque é que isso acontece? Os espaços visitados pelos pais na escola são controlados? É possível detectar relações de poder com base na análise da distribuição e supervisão do espaço escolar? Que relações são essas, se é que existem? Etc. Nas conclusões faço um apelo à consolidação de esforços e à criação de uma nova forma de realidade escolar na qual os pais, enquanto parceiros da comunidade escolar, teriam oportunidade de desenvolver a sua própria cultura – uma condição sine qua non de democratização da vida da escola. Isto seria possível se os pais não se limitassem a ter lugar na escola, mas um verdadeiro lugar de parceria no seu espaço.Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de EducaçãoRepositório Científico do Instituto Politécnico de SantarémMendel, Maria2010-10-31T21:56:30Z20062006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.15/211engMENDEL, Maria - Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership.Revista Interacções. Nº 2 (2006), p.209-2191646-2335info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-21T07:28:51Zoai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/211Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:53.029308Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
title Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
spellingShingle Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
Mendel, Maria
Home, school, and community partnerships
Parents’ involvement
Place-conscious education
title_short Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
title_full Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
title_fullStr Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
title_full_unstemmed Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
title_sort Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership
author Mendel, Maria
author_facet Mendel, Maria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Santarém
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendel, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Home, school, and community partnerships
Parents’ involvement
Place-conscious education
topic Home, school, and community partnerships
Parents’ involvement
Place-conscious education
description The way schools work may be grasped with various methods and frames of reflection. In my paper I am focusing on the analysis of school space, in which the “parents’ spots” are discovered in the context of democratisation of school life and the lack of physically and mentally understood basis of fostering the parental culture in Polish school space. The mostly semiotic and critical analysis is grounded in Edward Hall’s conception of cultural meaning of space. Most parts of the text refer to the questions such as: What kind of place exists for the parents at the school of their children? Is it a friendly place for them? If it is, why, if it is not friendly – why is it so? Are the places that are visited by parents in school under control? Are there any power relations in school possible to be seen on the basis of the analysis of the distribution and monitoring of a school space? What are they, if there are any? Etc. In the conclusions I am appealing to consolidate efforts and to create a new shape of school reality, in which parents as school-community partners would have an opportunity to develop their own culture – a condition sine qua non of democratisation of school life. It would be achieved if parents did not have merely the spots in school but real partner place in its space. - O modo como as escolas funcionam pode ser compreendido através de vários métodos e quadros de reflexão. O meu texto focaliza-se na análise do espaço escolar, no qual os “lugares para pais” [parents’ spots] são descobertos no contexto da democratização da vida escolar e da falta de uma base de compreensão do desenvolvimento físico e mental de uma cultura parental no espaço escolar polaco. A análise maioritariamente semiótica e crítica baseia-se na concepção de Edward Hall do significado cultural do espaço. A maioria das partes do texto remete para questões como: que tipo de lugar existe para os pais na escola dos seus filhos? É amigável? Se sim, Porquê? Se não, porque é que isso acontece? Os espaços visitados pelos pais na escola são controlados? É possível detectar relações de poder com base na análise da distribuição e supervisão do espaço escolar? Que relações são essas, se é que existem? Etc. Nas conclusões faço um apelo à consolidação de esforços e à criação de uma nova forma de realidade escolar na qual os pais, enquanto parceiros da comunidade escolar, teriam oportunidade de desenvolver a sua própria cultura – uma condição sine qua non de democratização da vida da escola. Isto seria possível se os pais não se limitassem a ter lugar na escola, mas um verdadeiro lugar de parceria no seu espaço.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2006-01-01T00:00:00Z
2010-10-31T21:56:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.15/211
url http://hdl.handle.net/10400.15/211
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv MENDEL, Maria - Parents’ spots in school – challenging place –conscious partnership.Revista Interacções. Nº 2 (2006), p.209-219
1646-2335
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137020159721472