Beyond the grade: defining school success and failure profiles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Diana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Almeida, Leandro Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/28972
Resumo: Based on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure.
id RCAP_6b3392cc8ef121f52bc36d2745b88da5
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28972
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Beyond the grade: defining school success and failure profilesPara além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolarPara más allá de la evaluación: definición de perfiles de éxito y fracaso escolarFamilyStudentAcademic performanceFamíliaAlunoSucesso académicoÉxito escolarEstudianteBased on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure.Partindo de um conjunto de variáveis associadas ao sucesso/fracasso escolar, este estudo analisa como estas se combinam em perfis escolares diferenciados. Num design longitudinal,acompanharam-se 140alunos, do 7.º ao 9.º ano, recolhendo-se medidas repetidasde variáveis psicológicas, sociofamiliares e notas escolares. Naanálise de clusters identificaram-setrêsperfis escolares. O primeiro, denominado por perfil de fracasso não envolvido com a escola, corresponde ao grupo com baixas notas, cujas características pessoais e sociofamiliares dificultam a aprendizagem. O segundo grupo corresponde, igualmente, a um perfil de fracasso,apresentando, porém, características que amortecem esses efeitos negativos (perfil de fracasso escolar envolvido com a escola). O último grupo, perfil de sucesso escolar, integra alunos com boas notas, e cujascaracterísticas pessoais e sociofamiliares favorecem os seus bons resultados. Esses resultados enfatizam a necessidade de ir além da nota, contrariandoo peso que esta tem na definição do que é o sucesso/fracasso escolar.Partiéndose de un conjunto de variables asociadas al éxito/fracaso escolar, en este estudio se analiza cómo estas se combinan en perfiles escolares diferenciados. En un diseño longitudinal, se acompañó 140 alumnos, del 7.º al 9.º curso, recompilándose medidas repetidas de variables psicológicas, familiares y evaluaciones escolares. En el análisis de clusters se identificaron tres perfiles escolares. El primero, denominado por perfil de fracaso no involucrado con la escuela, corresponde al grupo con bajas evaluaciones, cuyas características personales y socio familiares dificultan el aprendizaje. El segundo grupo corresponde, igualmente, a un perfil de fracaso, presentando, sin embargo, características que amortiguan estos efectos negativos (perfil de fracaso escolar involucrado con la escuela). El último grupo, perfil de éxito escolar, integra alumnos con buenas evaluaciones, y cuyas características personales y familiares favorecen sus buenos resultados. Estos resultados enfatizan la necesidad de ir más allá de la evaluación, contrariando el peso que esta tiene en la definición de lo que es el éxito/fracaso escolar.Associação Brasileira de Psicologia Escolar e EducacionalVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSoares, DianaAlmeida, Leandro Silva2019-12-12T14:36:25Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/28972engSoares, D., Almeida, L. S. (2019). Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e19389410.1590/2175-353920190138942175-353985082761279info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-07T01:32:59Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28972Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:23:15.560870Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Beyond the grade: defining school success and failure profiles
Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar
Para más allá de la evaluación: definición de perfiles de éxito y fracaso escolar
title Beyond the grade: defining school success and failure profiles
spellingShingle Beyond the grade: defining school success and failure profiles
Soares, Diana
Family
Student
Academic performance
Família
Aluno
Sucesso académico
Éxito escolar
Estudiante
title_short Beyond the grade: defining school success and failure profiles
title_full Beyond the grade: defining school success and failure profiles
title_fullStr Beyond the grade: defining school success and failure profiles
title_full_unstemmed Beyond the grade: defining school success and failure profiles
title_sort Beyond the grade: defining school success and failure profiles
author Soares, Diana
author_facet Soares, Diana
Almeida, Leandro Silva
author_role author
author2 Almeida, Leandro Silva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Diana
Almeida, Leandro Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Family
Student
Academic performance
Família
Aluno
Sucesso académico
Éxito escolar
Estudiante
topic Family
Student
Academic performance
Família
Aluno
Sucesso académico
Éxito escolar
Estudiante
description Based on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12T14:36:25Z
2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/28972
url http://hdl.handle.net/10400.14/28972
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Soares, D., Almeida, L. S. (2019). Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e193894
10.1590/2175-35392019013894
2175-3539
85082761279
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131940242063360