Beyond the grade: defining school success and failure profiles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/28972 |
Resumo: | Based on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure. |
id |
RCAP_6b3392cc8ef121f52bc36d2745b88da5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28972 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Beyond the grade: defining school success and failure profilesPara além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolarPara más allá de la evaluación: definición de perfiles de éxito y fracaso escolarFamilyStudentAcademic performanceFamíliaAlunoSucesso académicoÉxito escolarEstudianteBased on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure.Partindo de um conjunto de variáveis associadas ao sucesso/fracasso escolar, este estudo analisa como estas se combinam em perfis escolares diferenciados. Num design longitudinal,acompanharam-se 140alunos, do 7.º ao 9.º ano, recolhendo-se medidas repetidasde variáveis psicológicas, sociofamiliares e notas escolares. Naanálise de clusters identificaram-setrêsperfis escolares. O primeiro, denominado por perfil de fracasso não envolvido com a escola, corresponde ao grupo com baixas notas, cujas características pessoais e sociofamiliares dificultam a aprendizagem. O segundo grupo corresponde, igualmente, a um perfil de fracasso,apresentando, porém, características que amortecem esses efeitos negativos (perfil de fracasso escolar envolvido com a escola). O último grupo, perfil de sucesso escolar, integra alunos com boas notas, e cujascaracterísticas pessoais e sociofamiliares favorecem os seus bons resultados. Esses resultados enfatizam a necessidade de ir além da nota, contrariandoo peso que esta tem na definição do que é o sucesso/fracasso escolar.Partiéndose de un conjunto de variables asociadas al éxito/fracaso escolar, en este estudio se analiza cómo estas se combinan en perfiles escolares diferenciados. En un diseño longitudinal, se acompañó 140 alumnos, del 7.º al 9.º curso, recompilándose medidas repetidas de variables psicológicas, familiares y evaluaciones escolares. En el análisis de clusters se identificaron tres perfiles escolares. El primero, denominado por perfil de fracaso no involucrado con la escuela, corresponde al grupo con bajas evaluaciones, cuyas características personales y socio familiares dificultan el aprendizaje. El segundo grupo corresponde, igualmente, a un perfil de fracaso, presentando, sin embargo, características que amortiguan estos efectos negativos (perfil de fracaso escolar involucrado con la escuela). El último grupo, perfil de éxito escolar, integra alumnos con buenas evaluaciones, y cuyas características personales y familiares favorecen sus buenos resultados. Estos resultados enfatizan la necesidad de ir más allá de la evaluación, contrariando el peso que esta tiene en la definición de lo que es el éxito/fracaso escolar.Associação Brasileira de Psicologia Escolar e EducacionalVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSoares, DianaAlmeida, Leandro Silva2019-12-12T14:36:25Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/28972engSoares, D., Almeida, L. S. (2019). Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e19389410.1590/2175-353920190138942175-353985082761279info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-07T01:32:59Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28972Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:23:15.560870Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar Para más allá de la evaluación: definición de perfiles de éxito y fracaso escolar |
title |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
spellingShingle |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles Soares, Diana Family Student Academic performance Família Aluno Sucesso académico Éxito escolar Estudiante |
title_short |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
title_full |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
title_fullStr |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
title_full_unstemmed |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
title_sort |
Beyond the grade: defining school success and failure profiles |
author |
Soares, Diana |
author_facet |
Soares, Diana Almeida, Leandro Silva |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Leandro Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Diana Almeida, Leandro Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Family Student Academic performance Família Aluno Sucesso académico Éxito escolar Estudiante |
topic |
Family Student Academic performance Família Aluno Sucesso académico Éxito escolar Estudiante |
description |
Based on a set of variables associated with school success / failure, this study analyses how they combine in differentiated school profiles. In a longitudinal design, 140 pupils from 7th to 9th grade were accompanied by repeated measurements of psychological, social and family variables and school grades. In the cluster, analysis three school profiles were identified. The first, called failure profile not involved with school corresponds to the group with low grades, whose personal and socio-family characteristics make learning difficult. The second group also corresponds to a failure profile but has characteristics that cushion these negative effects (engaged school failure profile). The last group, school success profile, includes students with good grades, and whose personal and socio-family characteristics support their good results. These results emphasize the need to go beyond the grade; counteracting the importance it has in defining what is the school success / failure. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12T14:36:25Z 2019 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/28972 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/28972 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Soares, D., Almeida, L. S. (2019). Para além da nota: definição de perfis de sucesso e fracasso escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e193894 10.1590/2175-35392019013894 2175-3539 85082761279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131940242063360 |