Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Sabrine Lino
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Sgarbi, Antonio Donizetti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871
Resumo: The STSE approach has been discussed in science subjects in order to develop students’ critical awareness of the science and technology impact on society and environment. Following this perspective, the present research was conducted during the monitoring of a teaching proposal, which aimed to discuss scientific concepts about medicinal plants with primary students, by working on a medicinal garden and studying the Ciência Hoje das Crianças (CHC) magazine related to the subject. The goal of this study was to describe specific aspects of the educational proposal and, above all, to examine the CHC magazine articles that were used in this proposal by employing the STSE approach. Methodologically, the study focused on documentary and discourse analysis. From the studied samples, it was concluded that the CHC magazine, being a resource beyond the educational scope, does present itself as a valuable support material for studies using the STSEapproach.
id RCAP_6bad7c1fea98cdb3b706ecdf96f1ef08
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/6871
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Children’s Science Today magazine in the context of an STS approachA Revista Ciência Hoje das Crianças no contexto da abordagem CTSAThe STSE approach has been discussed in science subjects in order to develop students’ critical awareness of the science and technology impact on society and environment. Following this perspective, the present research was conducted during the monitoring of a teaching proposal, which aimed to discuss scientific concepts about medicinal plants with primary students, by working on a medicinal garden and studying the Ciência Hoje das Crianças (CHC) magazine related to the subject. The goal of this study was to describe specific aspects of the educational proposal and, above all, to examine the CHC magazine articles that were used in this proposal by employing the STSE approach. Methodologically, the study focused on documentary and discourse analysis. From the studied samples, it was concluded that the CHC magazine, being a resource beyond the educational scope, does present itself as a valuable support material for studies using the STSEapproach.El enfoque CTSA ha sido discutido en las disciplinas de ciencias con el deseo de formar en los alumnosuna conciencia crítica de la ciencia y de la tecnología en la sociedad y en el medio ambiente. Con esa perspectiva, este estudio fue realizado durante el acompañamiento de una propuesta pedagógica, cuyo objetivo fue debatir conceptos científicos alrededor de las plantas medicinales junto a los alumnos de la enseñanza fundamental a partir del trabajo con una huerta medicinal y del estudio de artículos de la revista “Ciencia hoy de los chicos” (CHC), en relación con el tema. El objetivo de la presente investigación fue describir algunos aspectos de la propuesta pedagógica y sobre todo, analizar a la luz del enfoque CTSA, los artículos de la revista CHC que fueran utilizados en la referida propuesta. Tuvo como procedimiento metodológico la investigación documental y el análisis del discurso. Partiendo de las muestras estudiadas se concluye que la revista CHC, como soporte didáctico, se presenta como un material de apoyo al estudio con enfoque CTSA.A abordagem CTSA tem sido discutida nas disciplinas de ciências no intuito de formar nos alunos uma consciência crítica da ciência e da tecnologia na sociedade e no ambiente. Nessa perspectiva, este estudo foi realizado durante o acompanhamento de uma proposta pedagógica, cujo objetivo foi discutir conceitos científicos acerca das plantas medicinais com alunos do ensino fundamental a partir do trabalho com uma horta medicinal e do estudo de artigos da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC) relacionados ao assunto. O objetivo da presente investigação foi descrever alguns aspectos da proposta pedagógica e, sobretudo, analisar, à luz da abordagem CTSA, os artigos da revista CHC que foram utilizados na referida proposta. Teve como procedimento metodológico a pesquisa documental e a análise do discurso. A partir das amostras estudadas, concluiu-se que a revista CHC, como suporte paradidático, se apresenta como um material de apoio aos estudos com abordagem CTSA.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871https://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1311-1321Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1311-1321Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1311-1321Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1311-13211647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6871https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6871/5044Pinto, Sabrine LinoSgarbi, Antonio Donizettiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:48Zoai:proa.ua.pt:article/6871Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:18.825140Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
A Revista Ciência Hoje das Crianças no contexto da abordagem CTSA
title Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
spellingShingle Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
Pinto, Sabrine Lino
title_short Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
title_full Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
title_fullStr Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
title_full_unstemmed Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
title_sort Children’s Science Today magazine in the context of an STS approach
author Pinto, Sabrine Lino
author_facet Pinto, Sabrine Lino
Sgarbi, Antonio Donizetti
author_role author
author2 Sgarbi, Antonio Donizetti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Sabrine Lino
Sgarbi, Antonio Donizetti
description The STSE approach has been discussed in science subjects in order to develop students’ critical awareness of the science and technology impact on society and environment. Following this perspective, the present research was conducted during the monitoring of a teaching proposal, which aimed to discuss scientific concepts about medicinal plants with primary students, by working on a medicinal garden and studying the Ciência Hoje das Crianças (CHC) magazine related to the subject. The goal of this study was to describe specific aspects of the educational proposal and, above all, to examine the CHC magazine articles that were used in this proposal by employing the STSE approach. Methodologically, the study focused on documentary and discourse analysis. From the studied samples, it was concluded that the CHC magazine, being a resource beyond the educational scope, does present itself as a valuable support material for studies using the STSEapproach.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.6871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6871
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6871/5044
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1311-1321
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1311-1321
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1311-1321
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1311-1321
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571293642752