Prática de ensino supervisionada em ensino do 1.º e do 2.º Ciclo do Ensino Básico
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10198/13711 |
Resumo: | O presente relatório foi desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada, nos contextos dos 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico. É um relatório descritivo, pois relata cinco das muitas experiências de ensino e aprendizagem (EEA) realizadas ao longo da prática pedagógica, é investigativo dado que desenvolvi uma investigação centrada no processo de avaliação das aprendizagens dos alunos, dando particular relevância à integração da avaliação das atitudes, valores e comportamentos dos alunos neste processo. Por fim, considero-o um relatório reflexivo porque ao longo da minha prática, bem como no momento de escrita deste trabalho questionei, critiquei, sintetizei, estruturei e reestruturei o processo de ensino-avaliação-aprendizagem em que estive envolvida no decurso do estágio. As EEA são uma parte fundamental do relatório, revelam todo o trabalho realizado ao longo desta etapa. É através do contacto com o contexto que colocamos em prática os saberes adquiridos ao longo de todo o percurso académico. Neste relatório apresento as experiências de ensino-aprendizagem realizadas nos dois ciclos do ensino básico. No 1.º CEB, exponho uma EEA que comtempla as quatro áreas curriculares: Matemática, Estudo do Meio, Português e Expressão Plástica. No 2.º CEB também, apresento as experiências de ensino-aprendizagem desenvolvidas nas disciplinas de Português, Matemática, Ciências Naturais e História e Geografia de Portugal. Para a concretização destas EEA atribui ao aluno um papel ativo em sala de aula, considerando-o o centro de todo o processo ensino-aprendizagem. No desenvolvimento do relatório tive como tema particular em investigação a avaliação das aprendizagens dos alunos. A avaliação tem constituído desde sempre uma preocupação no Homem, de tal forma que avaliar é um conceito que se utiliza com grande regularidade na sociedade de hoje, tendo um grande impacto na aprendizagem dos alunos. Em particular, considero que a avaliação das atitudes/valores e dos comportamentos dos alunos é determinante para uma avaliação completa e integral das aprendizagens dos mesmos. Assim, em termos da investigação realizada, efetuei a análise do que é referido nos documentos oficiais orientadores do processo de avaliação do ensino básico, bem como nos documentos específicos do agrupamento em que realizei o meu estágio. Teve igual relevância, nesta investigação, compreender as percepções dos professores cooperantes sobre o processo de avaliação, particularmente, sobre a integração das atitudes/valores e comportamentos no mesmo.É possível adiantar que nada é referido nos documentos orientadores do ensino básico sobre a integração das atitudes/valores e comportamentos, já nos documentos do agrupamento esta integração surge explicitada. Na voz dos professores a integração é prevista e vai ao encontro no referido nos documentos do agrupamento. A meu ver surge a necessidade de repensar o processo de avaliação das aprendizagens dos alunos, nomeadamente a integração das atitudes/valores e comportamentos neste processo, pois é também função formar cidadãos.This present report aims at describing and reflecting about the action I developed within of the Supervised Teaching Practice, in the contexts of the 1st and 2nd Cycles of Basic’ Education. It is a descriptive report, because it reports five of the many teaching and learning experiences carried out during the pedagogical practice, and also investigative because I developed an investigation centred on the evaluation process of the students' learning, paying particular relevance to the integration of the assessment of attitudes, values and behaviours of the students in this process. Lastly, I consider this report reflexive because during my practice, as well as at the time of writing this report, I questioned, criticized, synthesized, structured and restructured the teaching-assessment-learning process in which I was involved during my internship. The EEA's are a fundamental part of this work because they reveal all the work performed during this stage, and as it is through practice and contact with the context that we acquire knowledge. In this report I present the teaching-learning experiences carried out in the two cycles of basic education. In the 1st CBE's, I introduce four experiences developed in the curricular areas of Mathematics, Study of the Environment, Portuguese and Plastic Expression. In 2nd CBE's, I developed four other teaching-learning experiences in the subjects of Portuguese, Mathematics, Natural Sciences and History and Geography of Portugal. For the realization of these EEA's, I considered the students' previous knowledge and then I planned each class according to their characteristics because I wanted them, being the centre of the teaching-learning process,. to have an active role in the classroom While developing this work I specifically considered as an investigation question the evaluation of student’s learnings. Evaluation has always been a human concern so that evaluating is a concept used with great regularity in today’s society, having a great impact in the learning of the students. In particular, I consider that the assessment of students 'attitudes, values and behaviours are determinant for a complete and integral assessment of students' learning. So this study had as an investigative focus the analysis of what is referred to in the official guiding documents for the process of evaluation of basic's education about the evaluation of student learning, as well as in the specific documents of the school where I did my Internship. It was equally relevant to viii understand the perceptions of some teachers about the same process and, particularly, about the integration of attitudes/values and behaviours in this process. It's possible to say that nothing is mentioned in the guidance documents of basic education about the integration of attitudes/values and behaviours, although in the school documents this integration is made explicit in a clear and precise way. In the teachers’ voice the integration is planned and found in the school documents. I consider there is a need to rethink the evaluation process, namely the integration of attitudes/values and behaviours in this process, so that students are evaluated in an integral and complete way. |
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Por fim, considero-o um relatório reflexivo porque ao longo da minha prática, bem como no momento de escrita deste trabalho questionei, critiquei, sintetizei, estruturei e reestruturei o processo de ensino-avaliação-aprendizagem em que estive envolvida no decurso do estágio. As EEA são uma parte fundamental do relatório, revelam todo o trabalho realizado ao longo desta etapa. É através do contacto com o contexto que colocamos em prática os saberes adquiridos ao longo de todo o percurso académico. Neste relatório apresento as experiências de ensino-aprendizagem realizadas nos dois ciclos do ensino básico. No 1.º CEB, exponho uma EEA que comtempla as quatro áreas curriculares: Matemática, Estudo do Meio, Português e Expressão Plástica. No 2.º CEB também, apresento as experiências de ensino-aprendizagem desenvolvidas nas disciplinas de Português, Matemática, Ciências Naturais e História e Geografia de Portugal. 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Teve igual relevância, nesta investigação, compreender as percepções dos professores cooperantes sobre o processo de avaliação, particularmente, sobre a integração das atitudes/valores e comportamentos no mesmo.É possível adiantar que nada é referido nos documentos orientadores do ensino básico sobre a integração das atitudes/valores e comportamentos, já nos documentos do agrupamento esta integração surge explicitada. Na voz dos professores a integração é prevista e vai ao encontro no referido nos documentos do agrupamento. A meu ver surge a necessidade de repensar o processo de avaliação das aprendizagens dos alunos, nomeadamente a integração das atitudes/valores e comportamentos neste processo, pois é também função formar cidadãos.This present report aims at describing and reflecting about the action I developed within of the Supervised Teaching Practice, in the contexts of the 1st and 2nd Cycles of Basic’ Education. It is a descriptive report, because it reports five of the many teaching and learning experiences carried out during the pedagogical practice, and also investigative because I developed an investigation centred on the evaluation process of the students' learning, paying particular relevance to the integration of the assessment of attitudes, values and behaviours of the students in this process. Lastly, I consider this report reflexive because during my practice, as well as at the time of writing this report, I questioned, criticized, synthesized, structured and restructured the teaching-assessment-learning process in which I was involved during my internship. The EEA's are a fundamental part of this work because they reveal all the work performed during this stage, and as it is through practice and contact with the context that we acquire knowledge. In this report I present the teaching-learning experiences carried out in the two cycles of basic education. In the 1st CBE's, I introduce four experiences developed in the curricular areas of Mathematics, Study of the Environment, Portuguese and Plastic Expression. In 2nd CBE's, I developed four other teaching-learning experiences in the subjects of Portuguese, Mathematics, Natural Sciences and History and Geography of Portugal. For the realization of these EEA's, I considered the students' previous knowledge and then I planned each class according to their characteristics because I wanted them, being the centre of the teaching-learning process,. to have an active role in the classroom While developing this work I specifically considered as an investigation question the evaluation of student’s learnings. Evaluation has always been a human concern so that evaluating is a concept used with great regularity in today’s society, having a great impact in the learning of the students. In particular, I consider that the assessment of students 'attitudes, values and behaviours are determinant for a complete and integral assessment of students' learning. So this study had as an investigative focus the analysis of what is referred to in the official guiding documents for the process of evaluation of basic's education about the evaluation of student learning, as well as in the specific documents of the school where I did my Internship. It was equally relevant to viii understand the perceptions of some teachers about the same process and, particularly, about the integration of attitudes/values and behaviours in this process. It's possible to say that nothing is mentioned in the guidance documents of basic education about the integration of attitudes/values and behaviours, although in the school documents this integration is made explicit in a clear and precise way. In the teachers’ voice the integration is planned and found in the school documents. I consider there is a need to rethink the evaluation process, namely the integration of attitudes/values and behaviours in this process, so that students are evaluated in an integral and complete way.Martins, CristinaBiblioteca Digital do IPBDinis, Gabriela Teixeira2017-01-09T17:16:39Z20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10198/13711TID:201539870porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-21T10:32:33Zoai:bibliotecadigital.ipb.pt:10198/13711Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:03:47.936158Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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O presente relatório foi desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada, nos contextos dos 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico. É um relatório descritivo, pois relata cinco das muitas experiências de ensino e aprendizagem (EEA) realizadas ao longo da prática pedagógica, é investigativo dado que desenvolvi uma investigação centrada no processo de avaliação das aprendizagens dos alunos, dando particular relevância à integração da avaliação das atitudes, valores e comportamentos dos alunos neste processo. Por fim, considero-o um relatório reflexivo porque ao longo da minha prática, bem como no momento de escrita deste trabalho questionei, critiquei, sintetizei, estruturei e reestruturei o processo de ensino-avaliação-aprendizagem em que estive envolvida no decurso do estágio. As EEA são uma parte fundamental do relatório, revelam todo o trabalho realizado ao longo desta etapa. É através do contacto com o contexto que colocamos em prática os saberes adquiridos ao longo de todo o percurso académico. Neste relatório apresento as experiências de ensino-aprendizagem realizadas nos dois ciclos do ensino básico. No 1.º CEB, exponho uma EEA que comtempla as quatro áreas curriculares: Matemática, Estudo do Meio, Português e Expressão Plástica. No 2.º CEB também, apresento as experiências de ensino-aprendizagem desenvolvidas nas disciplinas de Português, Matemática, Ciências Naturais e História e Geografia de Portugal. Para a concretização destas EEA atribui ao aluno um papel ativo em sala de aula, considerando-o o centro de todo o processo ensino-aprendizagem. No desenvolvimento do relatório tive como tema particular em investigação a avaliação das aprendizagens dos alunos. A avaliação tem constituído desde sempre uma preocupação no Homem, de tal forma que avaliar é um conceito que se utiliza com grande regularidade na sociedade de hoje, tendo um grande impacto na aprendizagem dos alunos. Em particular, considero que a avaliação das atitudes/valores e dos comportamentos dos alunos é determinante para uma avaliação completa e integral das aprendizagens dos mesmos. Assim, em termos da investigação realizada, efetuei a análise do que é referido nos documentos oficiais orientadores do processo de avaliação do ensino básico, bem como nos documentos específicos do agrupamento em que realizei o meu estágio. 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It is a descriptive report, because it reports five of the many teaching and learning experiences carried out during the pedagogical practice, and also investigative because I developed an investigation centred on the evaluation process of the students' learning, paying particular relevance to the integration of the assessment of attitudes, values and behaviours of the students in this process. Lastly, I consider this report reflexive because during my practice, as well as at the time of writing this report, I questioned, criticized, synthesized, structured and restructured the teaching-assessment-learning process in which I was involved during my internship. The EEA's are a fundamental part of this work because they reveal all the work performed during this stage, and as it is through practice and contact with the context that we acquire knowledge. In this report I present the teaching-learning experiences carried out in the two cycles of basic education. In the 1st CBE's, I introduce four experiences developed in the curricular areas of Mathematics, Study of the Environment, Portuguese and Plastic Expression. In 2nd CBE's, I developed four other teaching-learning experiences in the subjects of Portuguese, Mathematics, Natural Sciences and History and Geography of Portugal. For the realization of these EEA's, I considered the students' previous knowledge and then I planned each class according to their characteristics because I wanted them, being the centre of the teaching-learning process,. to have an active role in the classroom While developing this work I specifically considered as an investigation question the evaluation of student’s learnings. Evaluation has always been a human concern so that evaluating is a concept used with great regularity in today’s society, having a great impact in the learning of the students. 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