Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Fábio
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Costa, António Pedro, Souza, Francislê Neri de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10437/7669
Resumo: The current educational context entails new challenges and opportunities for educators and students. Among these are found the Information and Communication Technology tools (ICTs). They bring new paradigms to educational dynamics, as is the case of Digital Educational Books (DEB). Consequently, this study intends to access the perception of the user’s experience (UX) in a group of teachers using the WEBMAT® educational platform. The data collected is based on the exploitation of a high-fidelity prototype, making it possible to evaluate how the principles of Design Interaction, applied to the development of DEB, provide support to the teachers in understanding and creating tasks. This study has provided data that is intended as a contribution towards improving the quality of these educational platforms as well as assisting educators in developing educational tasks.
id RCAP_6ee65ac124d66c33c280e473e964e678
oai_identifier_str oai:recil.ensinolusofona.pt:10437/7669
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teachers’ Perception of the WEBMAT® platformEDUCAÇÃOINFORMÁTICATECNOLOGIAS EDUCACIONAISUSABILIDADEDESIGN DE INTERAÇÃOEDUCATIONCOMPUTER SCIENCEEDUCATIONAL TECHNOLOGIESUSABILITYINTERACTION DESIGNThe current educational context entails new challenges and opportunities for educators and students. Among these are found the Information and Communication Technology tools (ICTs). They bring new paradigms to educational dynamics, as is the case of Digital Educational Books (DEB). Consequently, this study intends to access the perception of the user’s experience (UX) in a group of teachers using the WEBMAT® educational platform. The data collected is based on the exploitation of a high-fidelity prototype, making it possible to evaluate how the principles of Design Interaction, applied to the development of DEB, provide support to the teachers in understanding and creating tasks. This study has provided data that is intended as a contribution towards improving the quality of these educational platforms as well as assisting educators in developing educational tasks.O atual contexto educacional patenteia novos desafios e oportunidades a educadores e alunos. Entre estes encontram-se as ferramentas de Tecnologia de Informação e Comunicação (TIC), que implicam novos paradigmas nas dinâmicas educacionais, tais como os Cadernos Didáticos Digitais (CDD). Nesse sentido, este estudo pretende percecionar a experiência de utilizador (UX) num grupo de docentes na utilização da plataforma educacional WEBMAT®. Os dados recolhidos tiveram por base a exploração de um protótipo de elevada fidelidade, possibilitando avaliar de que forma os princípios de Design de Interação, aplicados no desenvolvimento de CDD, apoiam na compreensão e criação de tarefas por parte dos docentes. Este estudo providenciou dados que pretendem ser uma contribuição para a melhoria da qualidade no desenvolvimento destas plataformas didáticas, assim como auxiliar os educadores no desenvolvimento de tarefas educativas.Le contexte éducationnel actuel apporte de nouveaux défis et opportunités pour des éducateurs et des élèves. Parmi ceux-ci nous trouvons les outils de Technologie d’Information et Communication (TIC), impliquant de nouveaux paradigmes dans les dynamiques éducationnelles, comme les Cahiers Didactiques Numériques (CDD). En conséquence, cette étude vise à percevoir l›expérience de l’utilisateur (UX) dans un groupe de professeurs utilisant la plate-forme éducationnelle WEBMAT®. Les données collectées ont été basées sur l›exploitation d’un prototype d’haute fidélité, permettant d’évaluer la manière dont les principes de Design d’Interaction, appliqués au développement des CDD, offrent support dans la compréhension et création des tâches pour les enseignants. Cette étude a fourni des données destinées à être une contribution pour améliorer la qualité dans le développement de ces plates-formes didactiques, ainsi que pour aider les éducateurs dans le développement de tâches éducatives.El contexto educativo actual conlleva nuevos retos y oportunidades tanto para los educadores como para los alumnos. Algunos de estos, están representados por herramientas como la Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC), que implican nuevos paradigmas en la dinámica educativa, tal como los Cuadernos Digitales Didácticos (CDD). Por lo tanto, presentamos este estudio que proyecta exponer cómo perfeccionar la experiencia del usuario (UX) en un grupo de profesores utilizando la plataforma educativa WEBMAT®. Los datos recogidos se basan en el empleo de un prototipo de alta fidelidad, que nos permite evaluar de qué manera los principios de diseño de la interacción, aplicados en el desarrollo de los CDD, ayudan a los profesores en el proceso de comprensión y creación de tareas. Este estudio ha proporcionado datos que pretenden aportar una contribución a la mejora de la calidad en el desarrollo de estas plataformas de aprendizaje, así como asesorar a los educadores en el desarrollo de tareas educativas.Edições Universitárias Lusófonas2017-02-09T16:39:30Z2016-01-01T00:00:00Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10437/7669eng1646-401XFreitas, FábioCosta, António PedroSouza, Francislê Neri deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-02T01:34:31Zoai:recil.ensinolusofona.pt:10437/7669Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:36.619446Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
title Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
spellingShingle Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
Freitas, Fábio
EDUCAÇÃO
INFORMÁTICA
TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS
USABILIDADE
DESIGN DE INTERAÇÃO
EDUCATION
COMPUTER SCIENCE
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
USABILITY
INTERACTION DESIGN
title_short Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
title_full Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
title_fullStr Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
title_full_unstemmed Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
title_sort Teachers’ Perception of the WEBMAT® platform
author Freitas, Fábio
author_facet Freitas, Fábio
Costa, António Pedro
Souza, Francislê Neri de
author_role author
author2 Costa, António Pedro
Souza, Francislê Neri de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Fábio
Costa, António Pedro
Souza, Francislê Neri de
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCAÇÃO
INFORMÁTICA
TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS
USABILIDADE
DESIGN DE INTERAÇÃO
EDUCATION
COMPUTER SCIENCE
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
USABILITY
INTERACTION DESIGN
topic EDUCAÇÃO
INFORMÁTICA
TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS
USABILIDADE
DESIGN DE INTERAÇÃO
EDUCATION
COMPUTER SCIENCE
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
USABILITY
INTERACTION DESIGN
description The current educational context entails new challenges and opportunities for educators and students. Among these are found the Information and Communication Technology tools (ICTs). They bring new paradigms to educational dynamics, as is the case of Digital Educational Books (DEB). Consequently, this study intends to access the perception of the user’s experience (UX) in a group of teachers using the WEBMAT® educational platform. The data collected is based on the exploitation of a high-fidelity prototype, making it possible to evaluate how the principles of Design Interaction, applied to the development of DEB, provide support to the teachers in understanding and creating tasks. This study has provided data that is intended as a contribution towards improving the quality of these educational platforms as well as assisting educators in developing educational tasks.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01T00:00:00Z
2016
2017-02-09T16:39:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10437/7669
url http://hdl.handle.net/10437/7669
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1646-401X
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições Universitárias Lusófonas
publisher.none.fl_str_mv Edições Universitárias Lusófonas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137079496540160