As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Ana Sofia Clemente
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735
Resumo: Currently, and in view of the challenges of this century, it is essential to base Education, the right, the opportunity for equalities, diversity and social and academic equity, in the duties and rights, guaranteed and invoked by UNESCO. Designing the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs) as a goal, it alerts to the need to educate for sustainability and promote a lifestyle, which is directed towards the construction of a new holistic paradigm, which makes Education accessible and feasible for All.             This article intends to prioritize the performance of inclusive practices, through successful educational actions, proposed by the Learning Communities project, where school and families share objectives, in order to ascend to the promotion of multi-thematic learning. We propose, therefore, to reflect, albeit boldly, on the proposal of conceiving the concept of sustainability as an opportunity for educational systems to be able to renew their principles, guidelines and practices, in raising awareness of and for the entire Educational Community. Keywords: Sustainable Development Goals; Learning Communities; School; Families;  
id RCAP_72fcf48f0756f0aa3f78db2895924072
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32735
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de InfânciaAs Comunidades de aprendizagem: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de InfânciaObjetivos de Desenvolvimento SustentávelComunidades de Aprendizagem Relações escola - famíliaLearning CommunitiesCurrently, and in view of the challenges of this century, it is essential to base Education, the right, the opportunity for equalities, diversity and social and academic equity, in the duties and rights, guaranteed and invoked by UNESCO. Designing the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs) as a goal, it alerts to the need to educate for sustainability and promote a lifestyle, which is directed towards the construction of a new holistic paradigm, which makes Education accessible and feasible for All.             This article intends to prioritize the performance of inclusive practices, through successful educational actions, proposed by the Learning Communities project, where school and families share objectives, in order to ascend to the promotion of multi-thematic learning. We propose, therefore, to reflect, albeit boldly, on the proposal of conceiving the concept of sustainability as an opportunity for educational systems to be able to renew their principles, guidelines and practices, in raising awareness of and for the entire Educational Community. Keywords: Sustainable Development Goals; Learning Communities; School; Families;  Atualmente, e face aos desafios deste século, torna-se imprescindível alicerçar à Educação, o direito, a oportunidade de igualdades, a diversidade e a equidade social e académica, nos deveres e direitos, garantidos e invocados pela UNESCO. Projetando como meta a Agenda 2030 e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentáveis (ODS), alerta-se para a necessidade de se educar para a sustentabilidade e promover um estilo de vida, que se direcione para a construção de um novo paradigma holístico, que torne a Educação acessível e exequível a Todos.             Este artigo pretende priorizar a atuação de práticas inclusivas, através das ações educativas de sucesso, propostas pelo projeto das Comunidades de Aprendizagem, onde escola e famílias partilham objetivos, de forma a ascender à promoção de aprendizagens multitemáticas. Propomos, desta forma, refletir, ainda que ousadamente, sobre a proposta de conceber o conceito de sustentabilidade como oportunidade aos sistemas educacionais poderem renovar os seus princípios, diretrizes e práticas, na sensibilização de e para toda a Comunidade EducativaEscola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735Saber & Educar; Vol. 32 No. 1 (2023): Childhood: Peace, sustainability and inclusionSaber e Educar; Vol. 32 No. 1 (2023): Caderno Temático: Infância - Paz, sustentabilidade e inclusãoSaber e Educar; Vol. 32 N.º 1 (2023): Caderno Temático: Infância - Paz, sustentabilidade e inclusão1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/32735https://revista.esepf.pt/article/view/32735/23601https://revista.esepf.pt/article/view/32735/23602Direitos de Autor (c) 2023 Ana Sofia Clemente Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Ana Sofia Clemente2024-03-15T08:45:35Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32735Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:41:35.205858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
As Comunidades de aprendizagem: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
title As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
spellingShingle As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
Gonçalves, Ana Sofia Clemente
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Comunidades de Aprendizagem Relações escola - família
Learning Communities
title_short As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
title_full As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
title_fullStr As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
title_full_unstemmed As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
title_sort As Learning Communities: Quando Escola e Famílias caminham juntas para a cidadania sustentável na Educação de Infância
author Gonçalves, Ana Sofia Clemente
author_facet Gonçalves, Ana Sofia Clemente
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Ana Sofia Clemente
dc.subject.por.fl_str_mv Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Comunidades de Aprendizagem Relações escola - família
Learning Communities
topic Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
Comunidades de Aprendizagem Relações escola - família
Learning Communities
description Currently, and in view of the challenges of this century, it is essential to base Education, the right, the opportunity for equalities, diversity and social and academic equity, in the duties and rights, guaranteed and invoked by UNESCO. Designing the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs) as a goal, it alerts to the need to educate for sustainability and promote a lifestyle, which is directed towards the construction of a new holistic paradigm, which makes Education accessible and feasible for All.             This article intends to prioritize the performance of inclusive practices, through successful educational actions, proposed by the Learning Communities project, where school and families share objectives, in order to ascend to the promotion of multi-thematic learning. We propose, therefore, to reflect, albeit boldly, on the proposal of conceiving the concept of sustainability as an opportunity for educational systems to be able to renew their principles, guidelines and practices, in raising awareness of and for the entire Educational Community. Keywords: Sustainable Development Goals; Learning Communities; School; Families;  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735
url https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/32735
https://revista.esepf.pt/article/view/32735/23601
https://revista.esepf.pt/article/view/32735/23602
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Ana Sofia Clemente Gonçalves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Ana Sofia Clemente Gonçalves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 32 No. 1 (2023): Childhood: Peace, sustainability and inclusion
Saber e Educar; Vol. 32 No. 1 (2023): Caderno Temático: Infância - Paz, sustentabilidade e inclusão
Saber e Educar; Vol. 32 N.º 1 (2023): Caderno Temático: Infância - Paz, sustentabilidade e inclusão
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136318729486336