"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511 |
Resumo: | This article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema. |
id |
RCAP_75be872a0c9e1128a594954f4f76ca2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/511 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)“Meu canto de morte, guerreiros, ouvi”: intermidialidade e tensões do colonialismo em Amélia (2000)cinema brasileirocinema de autoria femininacolonialismo culturalintermidialidadeThis article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema.Esta pesquisa tem como objetivo analisar o filme Amélia (2000), escrito e dirigido pela cineasta brasileira Ana Carolina, a partir dos usos diegéticos de formas artísticas, como a poesia romântica I-Juca Pirama, de Gonçalves Dias e o teatro francês de Sarah Bernhardt. De acordo com as proposições da intermidialidade, que investiga as configurações intermidiáticas formadas pelo cruzamento entre cinema e outras artes, almejamos demonstrar como poesia e teatro engendram a construção de novas camadas de sentidos na narrativa fílmica e, consequentemente, remetem a diferentes temporalidades históricas, como o período colonial e os anos 2000. Busca-se, assim, contribuir para aprofundar os estudos sobre a história do cinema de autoria feminina através da compreensão de relações intermidiáticas no cinema brasileiro contemporâneo, em especial, o cinema da Retomada.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-242183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511/pdfAmaral, Erikainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:11Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/511Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:17.939358Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) “Meu canto de morte, guerreiros, ouvi”: intermidialidade e tensões do colonialismo em Amélia (2000) |
title |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
spellingShingle |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) Amaral, Erika cinema brasileiro cinema de autoria feminina colonialismo cultural intermidialidade |
title_short |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
title_full |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
title_fullStr |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
title_full_unstemmed |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
title_sort |
"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000) |
author |
Amaral, Erika |
author_facet |
Amaral, Erika |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Erika |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema brasileiro cinema de autoria feminina colonialismo cultural intermidialidade |
topic |
cinema brasileiro cinema de autoria feminina colonialismo cultural intermidialidade |
description |
This article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511 https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059764436992 |