"Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Erika
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511
Resumo: This article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema.
id RCAP_75be872a0c9e1128a594954f4f76ca2d
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/511
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)“Meu canto de morte, guerreiros, ouvi”: intermidialidade e tensões do colonialismo em Amélia (2000)cinema brasileirocinema de autoria femininacolonialismo culturalintermidialidadeThis article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema.Esta pesquisa tem como objetivo analisar o filme Amélia (2000), escrito e dirigido pela cineasta brasileira Ana Carolina, a partir dos usos diegéticos de formas artísticas, como a poesia romântica I-Juca Pirama, de Gonçalves Dias e o teatro francês de Sarah Bernhardt. De acordo com as proposições da intermidialidade, que investiga as configurações intermidiáticas formadas pelo cruzamento entre cinema e outras artes, almejamos demonstrar como poesia e teatro engendram a construção de novas camadas de sentidos na narrativa fílmica e, consequentemente, remetem a diferentes temporalidades históricas, como o período colonial e os anos 2000. Busca-se, assim, contribuir para aprofundar os estudos sobre a história do cinema de autoria feminina através da compreensão de relações intermidiáticas no cinema brasileiro contemporâneo, em especial, o cinema da Retomada.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-242183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511/pdfAmaral, Erikainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:11Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/511Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:17.939358Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
“Meu canto de morte, guerreiros, ouvi”: intermidialidade e tensões do colonialismo em Amélia (2000)
title "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
spellingShingle "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
Amaral, Erika
cinema brasileiro
cinema de autoria feminina
colonialismo cultural
intermidialidade
title_short "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
title_full "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
title_fullStr "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
title_full_unstemmed "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
title_sort "Meu canto de morte, guerreiros, ouvi": tensions of colonialism and intermediality in Amélia (2000)
author Amaral, Erika
author_facet Amaral, Erika
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Erika
dc.subject.por.fl_str_mv cinema brasileiro
cinema de autoria feminina
colonialismo cultural
intermidialidade
topic cinema brasileiro
cinema de autoria feminina
colonialismo cultural
intermidialidade
description This article analyzes Amélia (2000), feature film written and directed by Brazilian filmmaker Ana Carolina, aiming to understand the diegetic uses of arts such as I-Juca Pirama, a poem by Gonçalves Dias, and the theatre of Sarah Bernhardt. The investigation is based upon the propositions of intermediality, which investigates the intermedial configurations created with the superimposition of cinema and other arts, in order to demonstrate how poetry and theatre engender new layers of meaning in the filmic content and also indicate the coexistence of different historical temporalities, such as the colonization of Brazil and the beginning of the 21st century. Hence, this study intends to contribute to comprehend the history of Brazilian films directed by women filmmakers, emphasizing intermedial relations in the period known as the "Renaissance" of Brazilian cinema.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511
https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511
url https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/511/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 03-24
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059764436992