Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/5339 |
Resumo: | This article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging. |
id |
RCAP_7a82933785d95368cfa4c2a86e4b8085 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5339 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Prática de discussão coletiva de uma professora em ÁlgebraCollective discussionsLearner practiceDidactic knowledgeAlgebraThis article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging.Repositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaDa Ponte, João PedroMenezes, Luís2018-12-18T10:48:14Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/5339porRodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2018). Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetiké, 26(3), 486-505.2176-1744https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8651653info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:59Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5339Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:42.413095Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
title |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
spellingShingle |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra Rodrigues, Cátia Collective discussions Learner practice Didactic knowledge Algebra |
title_short |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
title_full |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
title_fullStr |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
title_full_unstemmed |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
title_sort |
Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra |
author |
Rodrigues, Cátia |
author_facet |
Rodrigues, Cátia Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
author_role |
author |
author2 |
Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia Da Ponte, João Pedro Menezes, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Collective discussions Learner practice Didactic knowledge Algebra |
topic |
Collective discussions Learner practice Didactic knowledge Algebra |
description |
This article presents a study that aims to describe and to understand the mathematical discussion practice of a teacher during the preparation and promotion of a collective discussion in Algebra with 7th grade students. The study follows a qualitative and interpretative approach and follows a case study design of a mathematics teacher. The results show that the teacher begins by carefully selects the task she intends to present to the students, anticipating possible strategies for resolving the problem, using algebraic language. In class, in the promotion of the discussion, he/she concretizes the preparation made leading the students to present their strategies of resolution, to compare and evaluate the colleagues, filtering the various contributions, so that the most relevant aspects of their work are synthesized. The teacher leads students to generalize and justify algebraic ideas, by combining intentional actions of eliciting, supporting, informing and challenging. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-18T10:48:14Z 2018 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/5339 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/5339 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Rodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2018). Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetiké, 26(3), 486-505. 2176-1744 https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8651653 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130906446790656 |