A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/5368 |
Resumo: | Mathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions. |
id |
RCAP_7d5e02a3ab8402151232afa168bc9d33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5368 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequênciasMathematics teacherDiscussion PracticeDidactic KnowledgeAlgebraTasksMathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions.Repositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaMenezes, LuísDa Ponte, João Pedro2019-02-08T09:56:15Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/5368porRodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências, Boletim GEPEM, 73 (jul./dez), 32-49.2176-2988http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2018.015info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:28:01Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/5368Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:43.680767Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
title |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
spellingShingle |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências Rodrigues, Cátia Mathematics teacher Discussion Practice Didactic Knowledge Algebra Tasks |
title_short |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
title_full |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
title_fullStr |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
title_full_unstemmed |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
title_sort |
A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências |
author |
Rodrigues, Cátia |
author_facet |
Rodrigues, Cátia Menezes, Luís Da Ponte, João Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, Luís Da Ponte, João Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia Menezes, Luís Da Ponte, João Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teacher Discussion Practice Didactic Knowledge Algebra Tasks |
topic |
Mathematics teacher Discussion Practice Didactic Knowledge Algebra Tasks |
description |
Mathematics learning with understanding can be improved by engaging students in whole-class discussions as they are called upon to present, justify and argue their strategies and the strategies of their colleagues and, later, to systematize the main ideas emerging from this discussion. This qualitative and interpretive study, is a case study of a grade 7 mathematics teacher, and aims to understand this practice in conducting the whole-class discussions, in connection with her didactic knowledge, when exploring a task involving sequences. The results show that the teacher, based on her didactic knowledge and preparation of the lesson, organizes the whole-class discussion in three moments (presentation; comparison, evaluation and filtering; and conclusion) in which she undertakes various teaching actions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2018-01-01T00:00:00Z 2019-02-08T09:56:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/5368 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/5368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2018). A prática de umaprofessora de Matemática ao conduzir uma discussão coletiva sobre sequências, Boletim GEPEM, 73 (jul./dez), 32-49. 2176-2988 http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2018.015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130907391557632 |