The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Daratilde Batista
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Chrispino, Alvaro, Melo, Thiago Brañas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499
Resumo: This article analyses the STS Education field by emphasizing the role of the theoretical framework of Science Sociology in this fields’ publications, arguing that in order to have a clearer view of the Science and Technology dynamics, social studies present relevant issues that should accounted for. For this purpose, through an exploratory research, we analyzed data from a database prepared by the research group STS and Education, CEFET-RJ. Among the existing quotes, only a few refer to the analyzed categories. The category “Contemporary Thinkers” is presented here as being the most representative of these.
id RCAP_7c5ef01cb4ed25df08435ead7ca94392
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3499
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher trainingCategoria “Pensadores Atuais” nas publicações de Ensino CTS: apontamentos e reflexões para a formação de professoresThis article analyses the STS Education field by emphasizing the role of the theoretical framework of Science Sociology in this fields’ publications, arguing that in order to have a clearer view of the Science and Technology dynamics, social studies present relevant issues that should accounted for. For this purpose, through an exploratory research, we analyzed data from a database prepared by the research group STS and Education, CEFET-RJ. Among the existing quotes, only a few refer to the analyzed categories. The category “Contemporary Thinkers” is presented here as being the most representative of these.El artículo realiza un análisis del área de educación CTS centrado en un marco teórico sociológico de la ciencia en las publicaciones brasileñas, entendiendo que con el fin de tener una visión más clara de esta dinámica de la ciencia y la tecnología, los estudios sociales pueden traer las consideraciones pertinentes. Para ello, a través de una investigación exploratoria, se analizaron los datos extraídos de una base de datos elaborada por el grupo de investigación CTS y Educación, CEFET/RJ - Brasil. Los resultados nos muestran la poca presencia de las categorías establecidas, siendo la de “Pensadores Atuais” la más representativa de las encontradas.A análise da área de Ensino CTS se faz neste artigo destacando a participação dos referenciais teóricos da Sociologia da Ciência nas publicações brasileiras, entendendo que para que se tenha uma visão mais clara dessa dinâmica da Ciência e da Tecnologia, os estudos sociais podem trazer considerações relevantes. Para isto, através de uma pesquisa exploratória, analisamos os dados extraídos de um banco de dados elaborado pelo grupo de pesquisa CTS e Educação, do CEFET/RJ - Brasil. Dentre as citações existentes, poucas são referentes às categorias abordadas. A Categoria “Pensadores Atuais” apresenta-se como a mais representativa.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 802-822Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 802-822Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 802-822Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 802-8221647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3499https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3499/2725Santana, Daratilde BatistaChrispino, AlvaroMelo, Thiago Brañas deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:30Zoai:proa.ua.pt:article/3499Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.289351Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
Categoria “Pensadores Atuais” nas publicações de Ensino CTS: apontamentos e reflexões para a formação de professores
title The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
spellingShingle The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
Santana, Daratilde Batista
title_short The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
title_full The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
title_fullStr The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
title_full_unstemmed The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
title_sort The category of Contemporary Thinkers’ in STS Teaching publications: notes and reflections for teacher training
author Santana, Daratilde Batista
author_facet Santana, Daratilde Batista
Chrispino, Alvaro
Melo, Thiago Brañas de
author_role author
author2 Chrispino, Alvaro
Melo, Thiago Brañas de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Daratilde Batista
Chrispino, Alvaro
Melo, Thiago Brañas de
description This article analyses the STS Education field by emphasizing the role of the theoretical framework of Science Sociology in this fields’ publications, arguing that in order to have a clearer view of the Science and Technology dynamics, social studies present relevant issues that should accounted for. For this purpose, through an exploratory research, we analyzed data from a database prepared by the research group STS and Education, CEFET-RJ. Among the existing quotes, only a few refer to the analyzed categories. The category “Contemporary Thinkers” is presented here as being the most representative of these.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3499
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3499/2725
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 802-822
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 802-822
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 802-822
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 802-822
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568383844352