STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingos, Mayara Ferraz
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Melo, Thiago Brañas de, Bengio, Márcia Albuquerque, Silva, Marco Aurelio F. Brasil, Chrispino, Alvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947
Resumo: This paper presents the results of an investigation conducted alongside the authors cited in Glen Aikenhead’s article, entitled “STS education: A rose by any other name” that sought to identify which authors are quoted in STS education publications in Brazil. We intend to contribute to define a State of the Art research in Science Education. The authors identified in this article were cataloged and modeled within a network of quotations. Results revealed that the authors that have been recognized as international references on STS education, in recent decades, are also present in the studies published in Brazil. However, despite a significant representation in article referencing, we realize that there is significant repetition of quotation sources, as well as of the author’s works that are quoted.
id RCAP_7e08bb65f55eb27d8edb9d28ab80faaa
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/10947
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysisEducadores CTS nas publicações de ensino no Brasil: uma análise por redes sociaisThis paper presents the results of an investigation conducted alongside the authors cited in Glen Aikenhead’s article, entitled “STS education: A rose by any other name” that sought to identify which authors are quoted in STS education publications in Brazil. We intend to contribute to define a State of the Art research in Science Education. The authors identified in this article were cataloged and modeled within a network of quotations. Results revealed that the authors that have been recognized as international references on STS education, in recent decades, are also present in the studies published in Brazil. However, despite a significant representation in article referencing, we realize that there is significant repetition of quotation sources, as well as of the author’s works that are quoted.Este trabajo presenta los resultados de una investigación en torno a los autores citados en el artículo de Glen Aikenhead titulado Educación Ciencia - Tecnología - Sociedad (CTS): Una buena idea como quiera que se le llame. Se pretendía identificar dichos autores en las publicaciones sobre educación CTS realizadas Brasil. Los autores identificados en ese artículo fueron catalogados y modelados con una red de citas. Los resultados revelaron que los autores que conforman la historia internacional de la educación CTS en las últimas décadas también están presentes en los trabajos publicados en Brasil. Sin embargo, a pesar de una representación significativa en todas las referencias de los artículos, nos damos cuenta de que hay una concentración tanto de origen de la cita, como de las obras con autoría de estos autores.Este trabalho apresenta o resultado de uma investigação realizada com os autores citados no artigo de Glen Aikenhead intitulado Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS): una buena idea como quiera que se le llame e a identificação destes nas publicações da educação CTS no Brasil. Os autores identificados neste artigo foram catalogados e modelados com uma rede de citações. Os resultados revelaram que os autores que constituíram a história internacional da educação CTS nas últimas décadas também estão presentes nos trabalhos publicados no Brasil. Contudo, apesar de uma significativa representação em todas as referências dos artigos, percebemos que há uma concentração tanto de origem da citação, quanto das obras com autoria desses autores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947https://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1552-1564Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1552-1564Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1552-1564Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1552-15641647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10947https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10947/7127Domingos, Mayara FerrazMelo, Thiago Brañas deBengio, Márcia AlbuquerqueSilva, Marco Aurelio F. BrasilChrispino, Alvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:02Zoai:proa.ua.pt:article/10947Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:20.331835Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
Educadores CTS nas publicações de ensino no Brasil: uma análise por redes sociais
title STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
spellingShingle STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
Domingos, Mayara Ferraz
title_short STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
title_full STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
title_fullStr STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
title_full_unstemmed STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
title_sort STS educators in teaching publications in Brazil: a social network analysis
author Domingos, Mayara Ferraz
author_facet Domingos, Mayara Ferraz
Melo, Thiago Brañas de
Bengio, Márcia Albuquerque
Silva, Marco Aurelio F. Brasil
Chrispino, Alvaro
author_role author
author2 Melo, Thiago Brañas de
Bengio, Márcia Albuquerque
Silva, Marco Aurelio F. Brasil
Chrispino, Alvaro
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingos, Mayara Ferraz
Melo, Thiago Brañas de
Bengio, Márcia Albuquerque
Silva, Marco Aurelio F. Brasil
Chrispino, Alvaro
description This paper presents the results of an investigation conducted alongside the authors cited in Glen Aikenhead’s article, entitled “STS education: A rose by any other name” that sought to identify which authors are quoted in STS education publications in Brazil. We intend to contribute to define a State of the Art research in Science Education. The authors identified in this article were cataloged and modeled within a network of quotations. Results revealed that the authors that have been recognized as international references on STS education, in recent decades, are also present in the studies published in Brazil. However, despite a significant representation in article referencing, we realize that there is significant repetition of quotation sources, as well as of the author’s works that are quoted.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.10947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10947
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10947/7127
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1552-1564
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1552-1564
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1552-1564
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1552-1564
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1817553603370418176