Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ângela Filipe
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/138405
Resumo: When it comes to L2 reading, literary texts are often seen as barriers which are difficult to overcome even in higher proficiency levels, since they do not rely solely on a certain level of language performance. This text questions the influence that inferential processing (Kintsch 1998; Koda 2004) has on deep comprehension (Bernhardt 1991: 2011) and on the distance that this genre demands from its reader (Armstrong 2013; Olson 1994). Advantages of literary reading are pointed out in what concerns a L2 learning process, insofar as they leave a mark on the reader's mental flexibility, as s/he is forced to escape cognitive routines, and led into feeding a future cognitive reservoir (Armstrong 2013; Paradis 2004; Pinto 2010; 2013).
id RCAP_8108270a1b81716fc6b79d5c68954c35
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/138405
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2Ciências da linguagemlanguage sciencesWhen it comes to L2 reading, literary texts are often seen as barriers which are difficult to overcome even in higher proficiency levels, since they do not rely solely on a certain level of language performance. This text questions the influence that inferential processing (Kintsch 1998; Koda 2004) has on deep comprehension (Bernhardt 1991: 2011) and on the distance that this genre demands from its reader (Armstrong 2013; Olson 1994). Advantages of literary reading are pointed out in what concerns a L2 learning process, insofar as they leave a mark on the reader's mental flexibility, as s/he is forced to escape cognitive routines, and led into feeding a future cognitive reservoir (Armstrong 2013; Paradis 2004; Pinto 2010; 2013).20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/138405por1646-619510.21747/16466195/lingespa6Lopes, Ângela FilipePinto, Maria da Graça Lisboa Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T13:11:51Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/138405Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:35:38.259324Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
title Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
spellingShingle Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
Lopes, Ângela Filipe
Ciências da linguagem
language sciences
title_short Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
title_full Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
title_fullStr Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
title_full_unstemmed Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
title_sort Das inferências à interpretação recursiva na leitura do texto literário em L2
author Lopes, Ângela Filipe
author_facet Lopes, Ângela Filipe
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
author_role author
author2 Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ângela Filipe
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências da linguagem
language sciences
topic Ciências da linguagem
language sciences
description When it comes to L2 reading, literary texts are often seen as barriers which are difficult to overcome even in higher proficiency levels, since they do not rely solely on a certain level of language performance. This text questions the influence that inferential processing (Kintsch 1998; Koda 2004) has on deep comprehension (Bernhardt 1991: 2011) and on the distance that this genre demands from its reader (Armstrong 2013; Olson 1994). Advantages of literary reading are pointed out in what concerns a L2 learning process, insofar as they leave a mark on the reader's mental flexibility, as s/he is forced to escape cognitive routines, and led into feeding a future cognitive reservoir (Armstrong 2013; Paradis 2004; Pinto 2010; 2013).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/138405
url https://hdl.handle.net/10216/138405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1646-6195
10.21747/16466195/lingespa6
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135668464517120