Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Ana Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Xavier, Madalena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95
Resumo: Thinking about dance training, either in its generic artistic approach (Artistic Education), the doing, the creating, the learning, the appreciating or on its vocational artistic approach (Vocational Studies) where the aim are advanced studies leading towards future dance professionals (Interpreters and choreographers), we have to look into themes such as Creativity in Dance from different points of view. Considering that in these different points of view, we can aim for the intentional creation of artistic objects it´s essential to articulate around themes as: body awareness, movement, methods and choreographiccomposition processes and their articulation with the present artistic practice. On this article we cross distinct investigation lines which are developed in Doctoral Programmes, the objective being - to relate themes considered fundamental in Dance training which contribution will allow for the improvement of our own pedagogical intervention proposals.
id RCAP_816dca0c5766517bd0b4b83ff7382d60
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/95
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance TeachingCriatividade em Dança: Conceções, Métodos e Processos de Composição Coreográfica no Ensino da DançaDançaCriatividadeConceçõesCorpoComposição CoreográficaDanceCreativityConceptionsBodyChoreographic CompositionThinking about dance training, either in its generic artistic approach (Artistic Education), the doing, the creating, the learning, the appreciating or on its vocational artistic approach (Vocational Studies) where the aim are advanced studies leading towards future dance professionals (Interpreters and choreographers), we have to look into themes such as Creativity in Dance from different points of view. Considering that in these different points of view, we can aim for the intentional creation of artistic objects it´s essential to articulate around themes as: body awareness, movement, methods and choreographiccomposition processes and their articulation with the present artistic practice. On this article we cross distinct investigation lines which are developed in Doctoral Programmes, the objective being - to relate themes considered fundamental in Dance training which contribution will allow for the improvement of our own pedagogical intervention proposals.Ao refletirmos sobre formação em dança, quer seja na sua vertente artística genérica (Educação Artística), ou na vertente artística vocacional (Ensino Artístico), em que se pretende atingir níveis mais avançados com o objetivo de formar profissionais de dança (Intérpretes/Criadores), não podemos deixar de abordar temáticas como a Criatividade em Dança e suas Conceções. Considerando que nestas vertentes de formação poderemos ter como objetivo final a criação intencional de objetos artísticos, parece-nos ainda essencial refletir sobre noções de corpo, movimento, métodos e processos de composição coreográfica e a sua relação com o contexto de uma prática artística atual. Neste artigo, procuramos cruzar linhas de investigação distintas, que se estão a desenvolver em programas de Doutoramento, com o intuito de relacionar temáticas que consideramos fundamentais no âmbito da formação em Dança e cujo contributo permitir-nos-á atualizar as nossas próprias propostas de intervenção pedagógica.CEPAM2013-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95https://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 3 (2013): Revista Portuguesa de Educação Artística; 47-59Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 3 (2013): Revista Portuguesa de Educação Artística; 47-592183-74811647-905X10.34639/rpea.v3i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/95https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/95/101Direitos de Autor (c) 2013 Ana Silva Marques, Madalena Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Ana SilvaXavier, Madalena2024-01-31T10:29:12Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/95Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:26.694466Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
Criatividade em Dança: Conceções, Métodos e Processos de Composição Coreográfica no Ensino da Dança
title Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
spellingShingle Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
Marques, Ana Silva
Dança
Criatividade
Conceções
Corpo
Composição Coreográfica
Dance
Creativity
Conceptions
Body
Choreographic Composition
title_short Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
title_full Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
title_fullStr Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
title_full_unstemmed Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
title_sort Creativity in Dance: Conceptions, Methods and Choreographic Composition Processes in Dance Teaching
author Marques, Ana Silva
author_facet Marques, Ana Silva
Xavier, Madalena
author_role author
author2 Xavier, Madalena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Ana Silva
Xavier, Madalena
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Criatividade
Conceções
Corpo
Composição Coreográfica
Dance
Creativity
Conceptions
Body
Choreographic Composition
topic Dança
Criatividade
Conceções
Corpo
Composição Coreográfica
Dance
Creativity
Conceptions
Body
Choreographic Composition
description Thinking about dance training, either in its generic artistic approach (Artistic Education), the doing, the creating, the learning, the appreciating or on its vocational artistic approach (Vocational Studies) where the aim are advanced studies leading towards future dance professionals (Interpreters and choreographers), we have to look into themes such as Creativity in Dance from different points of view. Considering that in these different points of view, we can aim for the intentional creation of artistic objects it´s essential to articulate around themes as: body awareness, movement, methods and choreographiccomposition processes and their articulation with the present artistic practice. On this article we cross distinct investigation lines which are developed in Doctoral Programmes, the objective being - to relate themes considered fundamental in Dance training which contribution will allow for the improvement of our own pedagogical intervention proposals.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95
https://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95
url https://doi.org/10.34639/rpea.v3i1.95
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/95
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/95/101
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Ana Silva Marques, Madalena Xavier
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 Ana Silva Marques, Madalena Xavier
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 3 (2013): Revista Portuguesa de Educação Artística; 47-59
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 3 (2013): Revista Portuguesa de Educação Artística; 47-59
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v3i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582501871616