Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pombo, L.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Marques, Margarida Morais, Carlos, Vânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.21/11278
Resumo: With the mobile technology widespread, new functionalities are being integrated in devices, namely augmented reality (AR), which can be used to enhance learning. Combining mobile AR learning with game-based approaches supports new forms of instruction in the outdoors and students’ engagement and motivation for learning are enhanced. However, new practices require teacher training. This is the case of the EduPARK workshop that aims to support teachers in the development of innovative outdoor practices, using mobile devices, AR and games. In this exploratory case study, qualitative and quantitative data were collected from five editions of the EduPARK workshop through a mandatory questionnaire and a voluntary reflexive self-account. Results show that teachers value this training for: the access to new educational resources; the practices changing support; knowledge update, although not necessarily in what concerns mobile learning, AR and game-based approaches; and learning about cross-subjects approaches to teaching.
id RCAP_8899195e3cc2042e62fb0723ccaaad3d
oai_identifier_str oai:repositorio.ipl.pt:10400.21/11278
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK appTeacher trainingMobile learningEducational augmented realityGame-based learningCase studyFormação de professoresAprendizagem móvelRealidade aumentada educacional,Aprendizagem baseada no jogoEstudo de casoFormation des enseignantsApprentissage mobileRéalité augmentée éducativeApprentissage basé sur le jeuÉtude de casFormación docenteAprendizaje móvilEducación en realidad aumentadaAprendizaje basado en juegosEstudio de casoWith the mobile technology widespread, new functionalities are being integrated in devices, namely augmented reality (AR), which can be used to enhance learning. Combining mobile AR learning with game-based approaches supports new forms of instruction in the outdoors and students’ engagement and motivation for learning are enhanced. However, new practices require teacher training. This is the case of the EduPARK workshop that aims to support teachers in the development of innovative outdoor practices, using mobile devices, AR and games. In this exploratory case study, qualitative and quantitative data were collected from five editions of the EduPARK workshop through a mandatory questionnaire and a voluntary reflexive self-account. Results show that teachers value this training for: the access to new educational resources; the practices changing support; knowledge update, although not necessarily in what concerns mobile learning, AR and game-based approaches; and learning about cross-subjects approaches to teaching.Resumo Com a difusão das tecnologias móveis, os dispositivos começam a integrar novas funcionalidades, como a realidade aumentada (RA), que pode ser usada para potenciar a aprendizagem. Combinar a aprendizagem móvel com RA e abordagens baseadas em jogos sérios apoia novas formas de ensino ao ar livre e fomenta o envolvimento e a motivação dos alunos na aprendizagem. Contudo, novas práticas exigem formação de professores. Este é o caso do workshop EduPARK que visa apoiar professores no desenvolvimento de práticas inovadoras ao ar livre, usando dispositivos móveis, RA e jogos. Neste estudo de caso exploratório, foram recolhidos dados qualitativos e quantitativos de cinco edições do workshop EduPARK através de um questionário obrigatório e de um relato de experiência reflexivo e voluntário. Os resultados mostram que os professores valorizam esta formação para: aceder a novos recursos educativos; ter apoio na mudança de práticas; atualizar conhecimento, embora não necessariamente no que diz respeito à aprendizagem móvel, RA e abordagens baseadas no jogo; e aprender sobre abordagens interdisciplinares.Résumé Avec la généralisation de la technologie mobile, nouvelles fonctionnalités sont intégrées dans des appareils, à savoir la réalité augmentée (RA), qui peuvent être utilisées pour améliorer l'apprentissage. La combinaison de l’apprentissage RA avec des approches basées sur le jeu prend en charge de nouvelles formes d’enseignement en plein air, ce qui renforce l’engagement et la motivation des élèves pour l’apprentissage. Cependant, les nouvelles pratiques nécessitent une formation des enseignants. C'est le cas de l'atelier EduPARK qui vise à aider les enseignants à développer des pratiques innovantes en plein air, avec des appareils mobiles, de RA et de le jeu. Dans cette étude de cas exploratoire, les données qualitatives et quantitatives provenant de cinq éditions de l'atelier EduPARK ont été collectées au moyen d'un questionnaire obligatoire et d'un compte rendu volontaire et réflexif. Les résultats montrent que les enseignants apprécient cette formation pour: l'accès à nouvelles ressources pédagogiques; accompagnement pour l'évolution des pratiques ; mise à jour des connaissances, bien que pas nécessairement en ce qui concerne l'apprentissage mobile, les approches basées sur le RA et le jeu ; et l'apprentissage sur les approches interdisciplinaires.Resumen El artículo tiene como objetivo, a través de un juego lúdico, el desarrollo de habilidades y la divulgación científica sobre el tema "transporte público", presentando opciones de movilidad entre dos instituciones educativas en diferentes ciudades de la Región Metropolitana de Río de Janeiro (RMRJ). En cuanto a los objetivos, esta investigación se clasifica como descriptiva, ya que tiene como objetivo describir las características de una población dada cuando se somete a la metodología de aprendizaje activo. Es una investigación cualitativa basada en el diálogo entre el investigador y el alumno en una propuesta intervencionista, que utiliza el informe de experiencia para describir la experiencia de la actividad lúdica y la dinámica del transporte y luego los utiliza como recursos pedagógicos. A través de este experimento, se observó una intervención efectiva en el proceso de absorción de conocimiento y en la búsqueda de dispositivos capaces de satisfacer las necesidades reales de los estudiantes con dificultades de aprendizaje. Con una amplia gama de tecnologías móviles, los dispositivos pueden integrar nuevas características como la realidad aumentada (AR) que se pueden utilizar para mejorar el aprendizaje. Combine el aprendizaje móvil con AR y enfoques de juegos serios que apoyen nuevas formas de aprendizaje al aire libre y fomenten el compromiso y la motivación de los estudiantes en el aprendizaje. Sin embargo, nuevas prácticas de formación docente. Este es el caso del taller EduPARK que tiene como objetivo ayudar a los maestros a desarrollar prácticas innovadoras al aire libre utilizando dispositivos móviles, RA y juegos. En este estudio de caso exploratorio, se recopilaron datos cualitativos y cuantitativos de cinco ediciones del taller EduPARK a través de un cuestionario obligatorio y un informe de experiencia reflexivo y voluntario. Los resultados mostrados por los docentes valoran esta capacitación para: acceder a los nuevos recursos educativos; tener apoyo en el cambio de prácticas; actualizar el conocimiento, aunque no se permite el acceso al aprendizaje móvil, AR y enfoques en el juego; y aprender acerca de enfoques interdisciplinarios.Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais, Escola Superior de Educação de LisboaRCIPLPombo, L.Marques, Margarida MoraisCarlos, Vânia2020-03-20T10:18:29Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/11278engPombo, L., Marques, M., Carlos, V. (2019) Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app, Da Investigação às Práticas, 9(2), 3 -30. DOI: http://dx.doi.org/10.25757/invep.v9i2.1822182-1372http://dx.doi.org/10.25757/invep.v9i2.182info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T10:02:21Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/11278Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:19:33.439350Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
title Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
spellingShingle Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
Pombo, L.
Teacher training
Mobile learning
Educational augmented reality
Game-based learning
Case study
Formação de professores
Aprendizagem móvel
Realidade aumentada educacional,
Aprendizagem baseada no jogo
Estudo de caso
Formation des enseignants
Apprentissage mobile
Réalité augmentée éducative
Apprentissage basé sur le jeu
Étude de cas
Formación docente
Aprendizaje móvil
Educación en realidad aumentada
Aprendizaje basado en juegos
Estudio de caso
title_short Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
title_full Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
title_fullStr Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
title_full_unstemmed Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
title_sort Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
author Pombo, L.
author_facet Pombo, L.
Marques, Margarida Morais
Carlos, Vânia
author_role author
author2 Marques, Margarida Morais
Carlos, Vânia
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv RCIPL
dc.contributor.author.fl_str_mv Pombo, L.
Marques, Margarida Morais
Carlos, Vânia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Mobile learning
Educational augmented reality
Game-based learning
Case study
Formação de professores
Aprendizagem móvel
Realidade aumentada educacional,
Aprendizagem baseada no jogo
Estudo de caso
Formation des enseignants
Apprentissage mobile
Réalité augmentée éducative
Apprentissage basé sur le jeu
Étude de cas
Formación docente
Aprendizaje móvil
Educación en realidad aumentada
Aprendizaje basado en juegos
Estudio de caso
topic Teacher training
Mobile learning
Educational augmented reality
Game-based learning
Case study
Formação de professores
Aprendizagem móvel
Realidade aumentada educacional,
Aprendizagem baseada no jogo
Estudo de caso
Formation des enseignants
Apprentissage mobile
Réalité augmentée éducative
Apprentissage basé sur le jeu
Étude de cas
Formación docente
Aprendizaje móvil
Educación en realidad aumentada
Aprendizaje basado en juegos
Estudio de caso
description With the mobile technology widespread, new functionalities are being integrated in devices, namely augmented reality (AR), which can be used to enhance learning. Combining mobile AR learning with game-based approaches supports new forms of instruction in the outdoors and students’ engagement and motivation for learning are enhanced. However, new practices require teacher training. This is the case of the EduPARK workshop that aims to support teachers in the development of innovative outdoor practices, using mobile devices, AR and games. In this exploratory case study, qualitative and quantitative data were collected from five editions of the EduPARK workshop through a mandatory questionnaire and a voluntary reflexive self-account. Results show that teachers value this training for: the access to new educational resources; the practices changing support; knowledge update, although not necessarily in what concerns mobile learning, AR and game-based approaches; and learning about cross-subjects approaches to teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
2020-03-20T10:18:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.21/11278
url http://hdl.handle.net/10400.21/11278
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Pombo, L., Marques, M., Carlos, V. (2019) Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app, Da Investigação às Práticas, 9(2), 3 -30. DOI: http://dx.doi.org/10.25757/invep.v9i2.182
2182-1372
http://dx.doi.org/10.25757/invep.v9i2.182
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais, Escola Superior de Educação de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais, Escola Superior de Educação de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133463065919488