Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Reis, Victor Augusto
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes, Franco, Sabrina Souza, Ferreira, Carlos Ataide, Cintra, Elaine Pavini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869
Resumo: The aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment.
id RCAP_8a41c49db79058ae91e56822020bf2ae
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/5869
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de QuímicaThe aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment.El objetio de este estudio fue analizar el aprendizaje de los alumnos en el segundo año de la enseñanza media, a partir de una serie de intervenciones sobre residuos sólidos. El estudio tuvo un enfoque cualitativo con una perspectiva de evaluación formativa. Como instrumentos de discusión de recolección de datos, fueron utilizados: cuestionario de conocimiento previo, cuestiones abiertas para discusión, redacción y juego de preguntas y respuestas. Las intervenciones abordaron temas tales los diferentes tipos de obsolescencia y la Política Nacional de Residuos Sólidos, así como su relación con el tema de los residuos, vinculada a los contenidos conceptuales de la química. Los resultados destacan la importancia del desarrollo de actividades sobre estos conceptos y apuntan a la potencial capacidad de discusión, debido a la proximidad del tema con el cotidiano de los alumnos, y a la perspectiva de la Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente (CTSA), que permite abordar integralmente el tema, contribuyendo a la formación de ciudadanos activos en la sociedad y preocupados por el medio ambiente.O estudo realizado teve por objetivo analisar a aprendizagem dos alunos do 2º ano do ensino médio a partir de uma série de intervenções realizadas envolvendo a temática dos resíduos sólidos. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados: questionário para investigar o conhecimento prévio dos discentes, questões abertas para discussão, elaboração de textos argumentativos e um jogo envolvendo perguntas e respostas. As intervenções abordaram os conceitos das obsolescências programada e induzida e a Política Nacional dos Resíduos Sólidos, além da relação destes com conteúdos conceituais de química. Os resultados evidenciam a necessidade do desenvolvimento de trabalhos envolvendo a essa problemática e apontam como potencialidades o desenvolvimento da capacidade de discussão em uma perspectiva de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), devido à proximidade da temática com o cotidiano dos alunos, contribuindo para a formação de cidadãos mais atuantes na sociedade e interessados em questões associadas ao meio ambiente.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 13-291647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869/4324dos Reis, Victor AugustoFreitas, Nathália Miwa Arasaki MenezesFranco, Sabrina SouzaFerreira, Carlos AtaideCintra, Elaine Paviniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:25Zoai:proa.ua.pt:article/5869Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.345505Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
title Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
spellingShingle Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
dos Reis, Victor Augusto
title_short Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
title_full Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
title_fullStr Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
title_full_unstemmed Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
title_sort Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
author dos Reis, Victor Augusto
author_facet dos Reis, Victor Augusto
Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes
Franco, Sabrina Souza
Ferreira, Carlos Ataide
Cintra, Elaine Pavini
author_role author
author2 Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes
Franco, Sabrina Souza
Ferreira, Carlos Ataide
Cintra, Elaine Pavini
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Reis, Victor Augusto
Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes
Franco, Sabrina Souza
Ferreira, Carlos Ataide
Cintra, Elaine Pavini
description The aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869
url https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869/4324
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 13-29
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 13-29
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 13-29
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 13-29
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570682322944