Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869 |
Resumo: | The aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment. |
id |
RCAP_8a41c49db79058ae91e56822020bf2ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/5869 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de QuímicaThe aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment.El objetio de este estudio fue analizar el aprendizaje de los alumnos en el segundo año de la enseñanza media, a partir de una serie de intervenciones sobre residuos sólidos. El estudio tuvo un enfoque cualitativo con una perspectiva de evaluación formativa. Como instrumentos de discusión de recolección de datos, fueron utilizados: cuestionario de conocimiento previo, cuestiones abiertas para discusión, redacción y juego de preguntas y respuestas. Las intervenciones abordaron temas tales los diferentes tipos de obsolescencia y la Política Nacional de Residuos Sólidos, así como su relación con el tema de los residuos, vinculada a los contenidos conceptuales de la química. Los resultados destacan la importancia del desarrollo de actividades sobre estos conceptos y apuntan a la potencial capacidad de discusión, debido a la proximidad del tema con el cotidiano de los alumnos, y a la perspectiva de la Ciencia, Tecnología, Sociedad y Medio Ambiente (CTSA), que permite abordar integralmente el tema, contribuyendo a la formación de ciudadanos activos en la sociedad y preocupados por el medio ambiente.O estudo realizado teve por objetivo analisar a aprendizagem dos alunos do 2º ano do ensino médio a partir de uma série de intervenções realizadas envolvendo a temática dos resíduos sólidos. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados: questionário para investigar o conhecimento prévio dos discentes, questões abertas para discussão, elaboração de textos argumentativos e um jogo envolvendo perguntas e respostas. As intervenções abordaram os conceitos das obsolescências programada e induzida e a Política Nacional dos Resíduos Sólidos, além da relação destes com conteúdos conceituais de química. Os resultados evidenciam a necessidade do desenvolvimento de trabalhos envolvendo a essa problemática e apontam como potencialidades o desenvolvimento da capacidade de discussão em uma perspectiva de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), devido à proximidade da temática com o cotidiano dos alunos, contribuindo para a formação de cidadãos mais atuantes na sociedade e interessados em questões associadas ao meio ambiente.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 13-29Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 13-291647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869/4324dos Reis, Victor AugustoFreitas, Nathália Miwa Arasaki MenezesFranco, Sabrina SouzaFerreira, Carlos AtaideCintra, Elaine Paviniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:25Zoai:proa.ua.pt:article/5869Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.345505Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
title |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
spellingShingle |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química dos Reis, Victor Augusto |
title_short |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
title_full |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
title_fullStr |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
title_full_unstemmed |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
title_sort |
Resíduos Sólidos: Influência das obsolescências discutida nas aulas de Química |
author |
dos Reis, Victor Augusto |
author_facet |
dos Reis, Victor Augusto Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes Franco, Sabrina Souza Ferreira, Carlos Ataide Cintra, Elaine Pavini |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes Franco, Sabrina Souza Ferreira, Carlos Ataide Cintra, Elaine Pavini |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Reis, Victor Augusto Freitas, Nathália Miwa Arasaki Menezes Franco, Sabrina Souza Ferreira, Carlos Ataide Cintra, Elaine Pavini |
description |
The aim of this study was to analyze the learning of students in the second year of high school based on interventions involving the problem of solid waste. Data collection instruments were used: a questionnaire to investigate students’ prior knowledge, open questions, elaboration of argumentative texts and a game involving questions and answers. During the interventions, concepts about programmed and induced obsolescence and the National Solid Waste Policy, as well as their relationship with conceptual chemistry contents were developed. The results highlight the importance of work with subjects involving this problem and point out as potentialities the development of the capacity for discussion in a Science, Technology, Society and Environment (STSE) perspective, due to the proximity of the subject to the daily life of the students, contributing for the formation of citizens more active in society and interested in issues associated with the environment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869 https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5869/4324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 13-29 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 13-29 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 13-29 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 13-29 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570682322944 |