The process of formation of music teacher in Brazil

Bibliographic Details
Main Author: Silva, Jefferson Tiago de Souza Mendes da
Publication Date: 2019
Other Authors: Leonido, Levi
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52
Summary: This paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music.
id RCAP_8eb22391064450a99a9bee7766ec0aa2
oai_identifier_str oai:ojs2.riesa.mundis.pt:article/52
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The process of formation of music teacher in BrazilO PROCESSO DE FORMAÇÃO DE PROFESSOR EM MÚSICA NO BRASILFormação de professores em músicaLicenciatura em MúsicaLegislaçãoTeacher formation in MusicDegree of MusicLegislationThis paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music.Este trabalho faz parte dos estudos a nível de doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - Portugal, discorre sobre a legislação brasileira no que diz respeito a formação, em nível superior, de um professor em música. A metodologia tem caráter qualitativo com análise documental, é realizado uma descrição histórica da formação de professor em música com base na análise da Lei de Diretrizes e Bases da Educação brasileira (Lei 9.394/1996), Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Música (Resolução 02/2004-CES/CNE), Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (Resolução 02/2015-CNE), da Diretrizes Nacionais para a Operacionalização do Ensino de Música na Educação Básica (Resolução 02/2016-CNE), da então proposta da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Básica (2ª versão/2016), textos e manifestos de associações da área a respeito das atuais mudanças das políticas públicas educacionais ocorridas no Brasil e suas implicações nos cursos de licenciatura em música.MUNDIS2019-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente; Vol. 2 N.º 2 (2019): 3.ª Edição | RIESA; 39-492184-4569reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52/52Direitos de Autor (c) 2023 RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambienteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jefferson Tiago de Souza Mendes daLeonido, Levi2023-05-07T09:06:09Zoai:ojs2.riesa.mundis.pt:article/52Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:51:01.280880Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The process of formation of music teacher in Brazil
O PROCESSO DE FORMAÇÃO DE PROFESSOR EM MÚSICA NO BRASIL
title The process of formation of music teacher in Brazil
spellingShingle The process of formation of music teacher in Brazil
Silva, Jefferson Tiago de Souza Mendes da
Formação de professores em música
Licenciatura em Música
Legislação
Teacher formation in Music
Degree of Music
Legislation
title_short The process of formation of music teacher in Brazil
title_full The process of formation of music teacher in Brazil
title_fullStr The process of formation of music teacher in Brazil
title_full_unstemmed The process of formation of music teacher in Brazil
title_sort The process of formation of music teacher in Brazil
author Silva, Jefferson Tiago de Souza Mendes da
author_facet Silva, Jefferson Tiago de Souza Mendes da
Leonido, Levi
author_role author
author2 Leonido, Levi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jefferson Tiago de Souza Mendes da
Leonido, Levi
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores em música
Licenciatura em Música
Legislação
Teacher formation in Music
Degree of Music
Legislation
topic Formação de professores em música
Licenciatura em Música
Legislação
Teacher formation in Music
Degree of Music
Legislation
description This paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52
url https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52
https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52/52
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente; Vol. 2 N.º 2 (2019): 3.ª Edição | RIESA; 39-49
2184-4569
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131588626219008