The process of formation of music teacher in Brazil
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52 |
Resumo: | This paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music. |
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The process of formation of music teacher in BrazilO PROCESSO DE FORMAÇÃO DE PROFESSOR EM MÚSICA NO BRASILFormação de professores em músicaLicenciatura em MúsicaLegislaçãoTeacher formation in MusicDegree of MusicLegislationThis paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music.Este trabalho faz parte dos estudos a nível de doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - Portugal, discorre sobre a legislação brasileira no que diz respeito a formação, em nível superior, de um professor em música. A metodologia tem caráter qualitativo com análise documental, é realizado uma descrição histórica da formação de professor em música com base na análise da Lei de Diretrizes e Bases da Educação brasileira (Lei 9.394/1996), Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Música (Resolução 02/2004-CES/CNE), Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (Resolução 02/2015-CNE), da Diretrizes Nacionais para a Operacionalização do Ensino de Música na Educação Básica (Resolução 02/2016-CNE), da então proposta da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Básica (2ª versão/2016), textos e manifestos de associações da área a respeito das atuais mudanças das políticas públicas educacionais ocorridas no Brasil e suas implicações nos cursos de licenciatura em música.MUNDIS2019-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambiente; Vol. 2 N.º 2 (2019): 3.ª Edição | RIESA; 39-492184-4569reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52https://riesa.mundis.pt/index.php/riesa/article/view/52/52Direitos de Autor (c) 2023 RIESA | Revista Internacional de Educação, Saúde e Ambienteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jefferson Tiago de Souza Mendes daLeonido, Levi2023-05-07T09:06:09Zoai:ojs2.riesa.mundis.pt:article/52Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:51:01.280880Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This paper is part of the doctoral studies at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro – Portugal, discusses the Brazilian legislation regarding the formation, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with analyze documental, we propose historical description of the teacher formation in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394/1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES/CNE), National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), of the then proposal of the Common National Curriculum Base for Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of degree in music. |
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