CAN A WISE SOCIETY BE FREE? GILBERT, GROUP KNOWLEDGE AND DEMOCRATIC THEORY
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/eps.3.1.110 |
Resumo: | Recently, Margaret Gilbert has argued that it appears that the wisdom of a society impinges, greatly, on its freedom. In this article, I show that Gilbert’s negative argument fails to be convincing. On the other hand, there are important lessons, particularly for democratic theory, that can be drawn by looking carefully, and critically, at her argument. This article will proceed as follows. First, I present Gilbert’s argument. Next, I criticize her understanding of freedom, and then, using arguments from Christopher McMahon, criticize her understanding of a wise society. Finally, I discuss how what has been said can inform how one should think about democratic theory. |
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CAN A WISE SOCIETY BE FREE? GILBERT, GROUP KNOWLEDGE AND DEMOCRATIC THEORYPODE UMA SOCIEDADE SÁBIA SER LIVRE? GILBERT, CONHECIMENTO DE GRUPO E TEORIA DEMOCRÁTICAOriginal ArticlesRecently, Margaret Gilbert has argued that it appears that the wisdom of a society impinges, greatly, on its freedom. In this article, I show that Gilbert’s negative argument fails to be convincing. On the other hand, there are important lessons, particularly for democratic theory, that can be drawn by looking carefully, and critically, at her argument. This article will proceed as follows. First, I present Gilbert’s argument. Next, I criticize her understanding of freedom, and then, using arguments from Christopher McMahon, criticize her understanding of a wise society. Finally, I discuss how what has been said can inform how one should think about democratic theory.Margaret Gilbert argumentou recentemente que a sabedoria de uma sociedade parece colidir fortemente com a sua liberdade. Neste artigo, mostro que o argumento negativo de Gilbert não é convincente. Por outro lado, existem lições importantes, particularmente para a teoria democrática, que podem ser retiradas a partir de uma análise cuidadosa e crítica do seu argumento. Este artigo desenvolver-se-á da seguinte forma. Primeiro, exponho o argumento de Gilbert. Seguidamente, critico a sua concepção de liberdade e, em seguida, usando argumentos propostos por Christopher McMahon, critico a sua concepção do que constitui uma sociedade sábia. Por fim, discorro sobre o modo como a discussão precedente deveria influir sobre a nossa compreensão da teoria democrática.Centre for Ethics, Politics, and Society - ELACH, University of Minho2023-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.21814/eps.3.1.110eng2184-25822184-2574Anderson, Joshuainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-09-28T10:35:34Zoai:journals.uminho.pt:article/5312Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-09-28T10:35:34Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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