Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Cláudia Pinto
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/3657
Resumo: The dawning of the First Republic coincided with the creation of the spaces here revisited: institutes on the dependence of Casa Pia de Lisboa that gave shelter to all the boys who, due to their physical, moral and intellectual abnormality, were diminished to the condition of “embarrassment in the classroom, for their restlessness and retardation”. Being the casapian universe a laboratory of pedagogical modernity, is accentuated by its contribute to the inclusion of the abnormals in the society, confi gurating as an innovative institution of the pedagogical support to the abnormality in Portugal.
id RCAP_93ca13a0109a2cca04405fa75e67963b
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3657
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusãoDossier temáticoThe dawning of the First Republic coincided with the creation of the spaces here revisited: institutes on the dependence of Casa Pia de Lisboa that gave shelter to all the boys who, due to their physical, moral and intellectual abnormality, were diminished to the condition of “embarrassment in the classroom, for their restlessness and retardation”. Being the casapian universe a laboratory of pedagogical modernity, is accentuated by its contribute to the inclusion of the abnormals in the society, confi gurating as an innovative institution of the pedagogical support to the abnormality in Portugal.2018-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/3657por2183-04792182-3278Ribeiro, Cláudia Pintoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-12T11:01:58Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3657Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:30:19.623931Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
title Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
spellingShingle Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
Ribeiro, Cláudia Pinto
Dossier temático
title_short Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
title_full Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
title_fullStr Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
title_full_unstemmed Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
title_sort Viver na diferença… : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão
author Ribeiro, Cláudia Pinto
author_facet Ribeiro, Cláudia Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Cláudia Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Dossier temático
topic Dossier temático
description The dawning of the First Republic coincided with the creation of the spaces here revisited: institutes on the dependence of Casa Pia de Lisboa that gave shelter to all the boys who, due to their physical, moral and intellectual abnormality, were diminished to the condition of “embarrassment in the classroom, for their restlessness and retardation”. Being the casapian universe a laboratory of pedagogical modernity, is accentuated by its contribute to the inclusion of the abnormals in the society, confi gurating as an innovative institution of the pedagogical support to the abnormality in Portugal.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/3657
url https://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/3657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-0479
2182-3278
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130759919828992