EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sippel, Juliano
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213
Resumo: This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy.
id RCAP_963fec49fb89f6f25332c9e6cc3ae81c
oai_identifier_str oai:oai.parc.ipp.pt:article/4213
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIESEFEITOS DE ANOTAÇÕES DIGITAIS NA PRODUÇÃO DE RESUMOSTecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital.This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy.Este trabalho remete a um estudo prático de leitura de texto argumentativo mediada por software de anotação digital, o DLNotes2, visando à posterior produção do gênero resumo. Seu objetivo é verificar se as anotações produzidas no DLNotes2 são recuperadas pelos alunos na produção de seus textos, o que evidenciaria seu auxílio ao planejamento da produção escrita. Para efetivar o estudo, realizou-se uma atividade com alunos do primeiro período do curso de Letras da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brasil), realizada via Google Forms e DLNotes2. Nessa ferramenta solicitamos aos participantes que anotassem tese, argumentos, contra-argumentos elencados pelo autor de um artigo de opinião, além de demais aspectos que julgassem importantes para o entendimento do texto. Na segunda atividade, os alunos produziram um resumo do texto lido e anotado. Identificamos que as anotações auxiliaram e efetivamente apareceram no resumo dos alunos, corroborando nossa hipótese de que o DLNotes2 pode ser utilizado no amparo ao planejamento de escrita. Permeou esse trabalho a reflexão sobre Novos Estudos de Letramento e letramentos digitais.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2021-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 21 (2021); 54-75POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 21 (2021); 54-75POLISSEMA; No 21 (2021); 54-75POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 21 (2021); 54-752184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213/2264Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAPinfo:eu-repo/semantics/openAccessSippel, Juliano2024-02-01T20:18:29Zoai:oai.parc.ipp.pt:article/4213Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:13.007280Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
EFEITOS DE ANOTAÇÕES DIGITAIS NA PRODUÇÃO DE RESUMOS
title EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
spellingShingle EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
Sippel, Juliano
Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital.
title_short EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
title_full EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
title_fullStr EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
title_full_unstemmed EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
title_sort EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
author Sippel, Juliano
author_facet Sippel, Juliano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sippel, Juliano
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital.
topic Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital.
description This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213
https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213
url https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213
https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213/2264
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
dc.source.none.fl_str_mv POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 21 (2021); 54-75
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 21 (2021); 54-75
POLISSEMA; No 21 (2021); 54-75
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 21 (2021); 54-75
2184-710X
1645-1937
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130477061210112