EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213 |
Resumo: | This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy. |
id |
RCAP_963fec49fb89f6f25332c9e6cc3ae81c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.parc.ipp.pt:article/4213 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIESEFEITOS DE ANOTAÇÕES DIGITAIS NA PRODUÇÃO DE RESUMOSTecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital.This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy.Este trabalho remete a um estudo prático de leitura de texto argumentativo mediada por software de anotação digital, o DLNotes2, visando à posterior produção do gênero resumo. Seu objetivo é verificar se as anotações produzidas no DLNotes2 são recuperadas pelos alunos na produção de seus textos, o que evidenciaria seu auxílio ao planejamento da produção escrita. Para efetivar o estudo, realizou-se uma atividade com alunos do primeiro período do curso de Letras da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brasil), realizada via Google Forms e DLNotes2. Nessa ferramenta solicitamos aos participantes que anotassem tese, argumentos, contra-argumentos elencados pelo autor de um artigo de opinião, além de demais aspectos que julgassem importantes para o entendimento do texto. Na segunda atividade, os alunos produziram um resumo do texto lido e anotado. Identificamos que as anotações auxiliaram e efetivamente apareceram no resumo dos alunos, corroborando nossa hipótese de que o DLNotes2 pode ser utilizado no amparo ao planejamento de escrita. Permeou esse trabalho a reflexão sobre Novos Estudos de Letramento e letramentos digitais.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2021-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 21 (2021); 54-75POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 21 (2021); 54-75POLISSEMA; No 21 (2021); 54-75POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 21 (2021); 54-752184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213/2264Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAPinfo:eu-repo/semantics/openAccessSippel, Juliano2024-02-01T20:18:29Zoai:oai.parc.ipp.pt:article/4213Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:13.007280Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES EFEITOS DE ANOTAÇÕES DIGITAIS NA PRODUÇÃO DE RESUMOS |
title |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
spellingShingle |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES Sippel, Juliano Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital. |
title_short |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
title_full |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
title_fullStr |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
title_full_unstemmed |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
title_sort |
EFFECTS OF DIGITAL ANNOTATIONS IN THE PRODUCTION OF SUMMARIES |
author |
Sippel, Juliano |
author_facet |
Sippel, Juliano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sippel, Juliano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital. |
topic |
Tecnologia. Escrita. Leitura. Letramento Digital. |
description |
This work refers to a practical study of reading argumentative text mediated by a digital annotation tool, the DLNotes2, aiming a subsequent production of a text of the genre summary. Our goal was to verify if annotations made on DLNotes2 are recovered by the student in their text production, possibly indicating an aid to their writing production planning. To carry out the study we conducted an activity with students of the first period of the course of Letters of Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Brazil), held via Google Forms and DLNotes2. In this tool, we asked participants to annotate theory, arguments and counterarguments listed by the author of an opinion article and any other aspects they judged important to their comprehension of it. On a second activity the students produced a summary of the article. We identified if the annotations helped and in fact are present on the student’s summaries, corroborating to our hypothesis that DLNotes2 can be used as a form of support on writing planning. It permeated our work a reflection on New Literacy Studies and the digital literacy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213 https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213 |
url |
https://doi.org/10.34630/polissema.vi21.4213 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213 https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/4213/2264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto |
dc.source.none.fl_str_mv |
POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 21 (2021); 54-75 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 21 (2021); 54-75 POLISSEMA; No 21 (2021); 54-75 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 21 (2021); 54-75 2184-710X 1645-1937 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130477061210112 |