Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Menezes, Luís, Da Ponte, João Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/2068
Resumo: Mathematical discussions contribute strongly to pupils’ learning, as they put into play a set of social interactions and processes of negotiation of mathematical meanings. This communication analyzes the discussion practices of a mathematics teacher of the 3rd cycle of basic education, in the context of collaborative work. The study is interpretive, qualitative and draws on interviews and participant observation of collaborative work sessions and of the teacher’s lessons, supported in field notes. The results show that the teacher focuses on supporting and extending actions in collective discussions.
id RCAP_98cb65c2c90c991437bd9e8fdb45abc0
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2068
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Práticas de discussão matemática no ensino da ÁlgebraDiscussões matemáticasPráticas Profissionais.Mathematical discussions contribute strongly to pupils’ learning, as they put into play a set of social interactions and processes of negotiation of mathematical meanings. This communication analyzes the discussion practices of a mathematics teacher of the 3rd cycle of basic education, in the context of collaborative work. The study is interpretive, qualitative and draws on interviews and participant observation of collaborative work sessions and of the teacher’s lessons, supported in field notes. The results show that the teacher focuses on supporting and extending actions in collective discussions.APMRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaMenezes, LuísDa Ponte, João Pedro2014-04-11T12:58:34Z20142014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/2068porRodrigues, C., Menezes, L. & Ponte, J. P.(2014). Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra. In. M. H. Martinho, R. A. Tomás Ferreira, A. M. Boavida & L. Menezes (Eds.), Atas do XXV Seminário de Investigacão em Educacão Matemática (pp. 65–78). Braga: APM.978-972-8768-56-0!info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:25:23Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2068Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:41:20.733221Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
title Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
spellingShingle Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
Rodrigues, Cátia
Discussões matemáticas
Práticas Profissionais.
title_short Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
title_full Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
title_fullStr Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
title_full_unstemmed Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
title_sort Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
author_role author
author2 Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Da Ponte, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Discussões matemáticas
Práticas Profissionais.
topic Discussões matemáticas
Práticas Profissionais.
description Mathematical discussions contribute strongly to pupils’ learning, as they put into play a set of social interactions and processes of negotiation of mathematical meanings. This communication analyzes the discussion practices of a mathematics teacher of the 3rd cycle of basic education, in the context of collaborative work. The study is interpretive, qualitative and draws on interviews and participant observation of collaborative work sessions and of the teacher’s lessons, supported in field notes. The results show that the teacher focuses on supporting and extending actions in collective discussions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-11T12:58:34Z
2014
2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/2068
url http://hdl.handle.net/10400.19/2068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Rodrigues, C., Menezes, L. & Ponte, J. P.(2014). Práticas de discussão matemática no ensino da Álgebra. In. M. H. Martinho, R. A. Tomás Ferreira, A. M. Boavida & L. Menezes (Eds.), Atas do XXV Seminário de Investigacão em Educacão Matemática (pp. 65–78). Braga: APM.
978-972-8768-56-0!
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv APM
publisher.none.fl_str_mv APM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130879507824640