A certain (nostalgic) tendency of slow cinema
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v4n2.283 |
Resumo: | Slow cinema is one of the most interesting tendencies of contemporary cinema in recent years. This category has been used to group an heterogeneous number of post-narrative filmmakers of different nationalities that use, mostly, shots with a long duration and little or non-narrative forms in their films. In spite of the terminological evidence of this category, it has nonetheless generated numerous debates and controversies about its temporal aesthetics and its genealogy. This article makes a critical revision of the distinct theoretical currents of slow cinema to try and expose their points of contact and their differences. Some representative works of this tendency are also analyzed with the purpose of showing the evident primitive melancholy that underlines them, as well as to trace possible theoretical connections with the Slow Down movements. To conclude, the author defends the necessity of an aesthetics of slowness that does not consist exclusively in tranquility and peacefulness, nor in the simple inversion of speed, but rather in a search for sensoriality, a representation of everyday life, and a critique of History’s rationality. |
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A certain (nostalgic) tendency of slow cinemaCierta tendencia (nostálgica) del slow cinemaUma certa tendência (nostálgica) do slow cinemaSlow CinemaSequence shotContemplativeNostalgiaCine lentoPlano secuenciaTiempoContemplativoNostalgiaSlow CinemaPlano sequênciaTempoContemplativoNostalgiaSlow cinema is one of the most interesting tendencies of contemporary cinema in recent years. This category has been used to group an heterogeneous number of post-narrative filmmakers of different nationalities that use, mostly, shots with a long duration and little or non-narrative forms in their films. In spite of the terminological evidence of this category, it has nonetheless generated numerous debates and controversies about its temporal aesthetics and its genealogy. This article makes a critical revision of the distinct theoretical currents of slow cinema to try and expose their points of contact and their differences. Some representative works of this tendency are also analyzed with the purpose of showing the evident primitive melancholy that underlines them, as well as to trace possible theoretical connections with the Slow Down movements. To conclude, the author defends the necessity of an aesthetics of slowness that does not consist exclusively in tranquility and peacefulness, nor in the simple inversion of speed, but rather in a search for sensoriality, a representation of everyday life, and a critique of History’s rationality.El slow cinema es una de las tendencias del cine contemporáneo más interesantes de los últimos años. Bajo esta categoría se intenta agrupar a un heterogéneo grupo de cineastas posnarrativos de diferentes nacionalidades que utilizan, principalmente, una duración muy elevada en los planos y formas poco narrativas o no-narrativas en sus películas. A pesar de la evidencia terminológica de la categoría, ésta ha generado numerosos debates y polémicas sobre su estética temporal y su genealogía. Este trabajo realiza una revisión crítica de las distintas corrientes teóricas del slow cinema para intentar exponer sus puntos de encuentro y diferencias. También se analizan algunas obras representativas de esta tendencia con la intención de demostrar la evidente melancolía primitiva que subyace en ellas, y se trazan posibles vínculos teóricos con los movimientos Slow Down. Y para finalizar, se defiende la necesidad de una estética de la lentitud que no consista solo en la tranquilidad y la calma ni en una simple inversión de la velocidad, sino en una búsqueda de sensorialidad, en una representación de cotidiano o en una crítica de la razón de la HistoriaO slow cinema é uma das tendências do cinema contemporâneo mais interessantes dos últimos anos. Esta categoria tenta agrupar um grupo heterogéneo de cineastas pós-narrativos de diferentes nacionalidades que utilizam, principalmente, uma duração dos planos muito elevada e formas pouco narrativas ou não-narrativas nos seus filmes. Apesar da clareza terminológica da categoria, a mesma tem gerado vários debates e polémicas sobre a sua estética temporal e a sua genealogia. Este artigo faz uma revisão crítica das várias correntes teóricas do slow cinema para tentar expor os seus pontos de encontro e diferenças. Também se analisam algumas obras representativas desta tendência com a intenção de demonstrar a evidente melancolia primitiva que subjaz nelas e traçam-se possíveis vínculos teóricos com os movimentos Slow Down. Para finalizar, defende-se a necessidade de uma estética da lentidão que não consista apenas na tranquilidade e na calma, nem numa simples inversão da velocidade, mas sim numa busca de sensoriaidade, numa representação do quotidiano ou numa crítica da razão da História.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2017-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v4n2.283https://doi.org/10.14591/aniki.v4n2.283Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 4 No 2 (2017): Long duration; 289-314Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 4 n. 2 (2017): A longa duração; 289-3142183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/283http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/283/pdfMuñoz Fernández, Horacioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:04Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/283Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:14.070296Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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Slow cinema is one of the most interesting tendencies of contemporary cinema in recent years. This category has been used to group an heterogeneous number of post-narrative filmmakers of different nationalities that use, mostly, shots with a long duration and little or non-narrative forms in their films. In spite of the terminological evidence of this category, it has nonetheless generated numerous debates and controversies about its temporal aesthetics and its genealogy. This article makes a critical revision of the distinct theoretical currents of slow cinema to try and expose their points of contact and their differences. Some representative works of this tendency are also analyzed with the purpose of showing the evident primitive melancholy that underlines them, as well as to trace possible theoretical connections with the Slow Down movements. To conclude, the author defends the necessity of an aesthetics of slowness that does not consist exclusively in tranquility and peacefulness, nor in the simple inversion of speed, but rather in a search for sensoriality, a representation of everyday life, and a critique of History’s rationality. |
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